اجتماعی

بذر نشاط را در دل فرزند خود بکارید!

با فرزندتان شوخی کنید و بخندید: مهارت شوخ طبعی خود را تقویت کنید و با داشتن نگرش طنز، فرزندتان را بخندانید.

 

یعقوب کوهکن

قسمت پایانی

با فرزندتان شوخی کنید و بخندید: مهارت شوخ طبعی خود را تقویت کنید و با داشتن نگرش طنز، فرزندتان را بخندانید. با فرزندتان شعرهای کودکانه بخوانید، با صداهای خنده دار صحبت کنید و از هر موقعیتی برای خنداندن او استفاده کنید.این یک راه عالی برای خنداندن و شاد کردن کودک است.پیشرفت های کوچک را جشن بگیرید: آیا فرزندتان تنهایی غذا خوردن را یاد گرفته است؟ آیا شب ها روی تخت خود می خوابد و دیگر خودش را تر نمی کند؟این پیشرفت های کودک را مانند موفقیت های بزرگ ببینید و آنها را جشن بگیرید! این جشن ها می توانند دو نفری یا خانوادگی باشند و بسیار ساده برگزار شوند. برای مثال به همراه هم آیسکریم بخورید، به پارک بروید و یا یک جایزه ی کوچک برای کودک بخرید.اگر همه چیز ساده باشد، می توانید تمام نقاط عطف فرزندتان را جشن بگیرید و زندگی شادی برای او رقم بزنید.

از سرزنش و انتقاد کردن از کودک دست بردارید: کودکان به همه ی حرف ها و حرکات والدین خود توجه می کنند و از آنها تاثیر می گیرند. بنابراین اگر می خواهید فرزند شادی داشته باشید، افکار، نظرات و نگرش خود را نسبت به زندگی و از جمله کودک تان مثبت نگه دارید! این دید مثبت را به فرزندتان نیز انتقال دهید و از تماشای شادی او لذت ببرید.

فرزندتان را تشویق کنید که با دوستانش وقت بگذراند: ارتباطات اجتماعی برای کودکان بسیار مهم است، بنابراین حتماً به فرزند خود اجازه دهید تا با دوستان خود وقت بگذراند. برای کودکان کوچک‌تر وقت بازی ترتیب دهید و به کودکان بزرگ‌تر اجازه دهید در مکتب و فعالیت های فوق برنامه با دوستان خود همراه شوند. سعی کنید به آنها کمک کنید حداقل 2 ساعت در هفته را به گذراندن وقت با دوستان‌شان اختصاص دهند. برای انجام بازی های هفتگی یا ماهانه کودکان با یکدیگر، با سایر والدین هماهنگی های لازم را انجام دهید.اگر فرزندتان بزرگ‌تر است، می توانید به او پیشنهاد دهید که دوستان خود را بعد از مکتب ملاقات کند، با آنها مطالعه کند یا به فعالیت های ورزشی برود. به این ترتیب می توانید شاهد بهبود روابط فرزندتان با همسالان خود باشید.اگر فرزند شما در پیدا کردن دوست یا ادامه دادن به روابط خود با همسالانش مشکل دارد، با او صحبت کنید. اگر مشکوک هستید که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، با معلم فرزندتان تماس بگیرید و موضوع را با او در میان بگذارید تا راه حلی برای آن بیابید.

فرزند خود را تشویق کنید تا در فعالیت های فوق برنامه با دیگران ارتباط برقرار کند و سعی کنید او را وارد اجتماع کنید. به فرزندتان اجازه دهید تا دوستانش را به جشن های خود دعوت کند.

مدت زمان استفاده از صفحه نمایش را به 2 ساعت در روز محدود کنید: مطالعات اخیر نشان داده است که کودکان و نوجوانانی که زمان زیادی را به بازی کردن با موبایل، پیام دادن یا گشت و گذار در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، احساس شادی کمتری در زندگی دارند. اگرچه ارتباط اجتماعی آنلاین هم در برخی موارد مهم و مفید است اما به فرزندان خود یادآوری کنید که اشکال دیگری از ارتباطات اجتماعی مانند تعاملات رو در رو را هم مد نظر داشته باشند.با این حال فراموش نکنید که فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی را بیش از حد محدود نکنید.سعی کنید تعیین محدودیت ها را طوری تنظیم کنید که هم شما و هم فرزندتان راحت باشید و یک محیط امن و مشارکتی میان هر دوی شما برقرار شود. اما اگر کودک همچنان زمان زیادی را به استفاده از صفحه نمایش اختصاص می دهد، وارد عمل شوید و محدودیت گذاری را با جدیت بیشتری انجام دهید.توجه داشته باشید که اگر فرزندتان کمتر از 13 سال سن دارد، به او اجازه ی استفاده از شبکه های اجتماعی را ندهید.

یک برنامه روزانه ایجاد کنید و فرزندتان را به عادات سالم تشویق کنید:به فرزند خود اهمیت صحت شخصی و انجام کارهای روزمره مانند رعایت زمان منظم خواب، ورزش حداقل 30 دقیقه در روز و وقت گذرانی بیرون از خانه را یاد دهید. سعی کنید هر روز یک برنامه منظم داشته باشید تا فرزند شما مزایای این عادات را ببیند.داشتن عادات روزمره برای کودکان کوچک‌تر می تواند کارهای ساده ای مانند برس کردن دندان ها، لباس پوشیدن و انجام کارهای کوچک در خانه باشد.اگر فرزندتان بزرگتر است، می توانید با او قدم بزنید یا عاداتی مانند مطالعه کردن قبل از خواب را در او پرورش دهید.برای اینکه فرزندتان برنامه ی روتین و منظمی داشته باشد، صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید، دندان های خود را برس کنید و هر روز با او صبحانه بخورید.

کودک را با بازی ها، اسباب بازی ها و فعالیت ها سرگرم کنید:تفریح بخش مهمی از شاد بودن است و هیچ محدودیت سنی ندارد! به فرزند خود اجازه دهید در انواع بازی ها، ساخت کاردستی ها و فعالیت ها شرکت کند و او را تشویق کنید تا خود را بسازد. کودکان در تمام سنین هنگام بازی کردن می توانند علایق جدید خود را کشف کنند و مهارت هایی که در آن ها خوب هستند را تمرین کنند.سعی کنید فرزندتان را در بازی های شاد و فعال شرکت دهید و به او اجازه دهید که بازی مورد نظر خود را انتخاب کند.اسباب بازی های مورد علاقه ی فرزند خود را چند وقت یکبار تغییر دهید تا از آنها خسته نشود.اگر دوست دارید فرزندتان به بازی های خلاقانه مشغول شود، مطمئن شوید که هیچ وسیله ی الکترونیکی در اطراف او وجود ندارد. به این ترتیب خلاقیت آنها واقعاً می تواند رشد و شکوفا شود.

فرزند خود را تشویق کنید تا مهارت های جدیدی بیاموزد: کودکان در تمام سنین هر روز با چالش های جدیدی روبرو می شوند و کودکان بزرگ‌تر ممکن است بخواهند فعالیت جدیدی را که قبلاً انجام نداده اند، امتحان کنند. اگر فرزند تان هم مشتاق انجام فعالیت های جدید است سعی کنید با جملات مثبت، کمک و پشتکار او را حمایت و تشویق کنید. به فرزندتان اجازه دهید تا با موانع روبرو شود و در صورت نیاز به او کمک کنید. به فرزندتان بگویید که وقتی چیز جدیدی را برای اولین بار امتحان می کند، ممکن است ابتدا در آن خوب نباشد و این اشکالی ندارد. او را تشویق کنید که بجای کمال گرایی، تمام تلاش خود را در پیش بگیرد.وقتی کودک در کاری موفق نیست، به او یادآوری کنید که همیشه می تواند دوباره تلاش کند و این شانس را دارد که آن کار را به درستی انجام دهد.به عنوان مثال اگر کودک شما می خواهد نحوه ی بستن بند بوت را یاد بگیرد، نحوه ی انجام اینکار را به او آموزش دهید و مراحل را بطور کامل طی کنید. سپس بگذارید خودش این کار را انجام دهد. شاید در ابتدا برای کودک کمی مشکل باشد اما شما می توانید مثبت نگر باشید و تا زمانی که همه چیز را به خوبی یاد می گیرد، در کنارش باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن