گزارش

گزارش شهری: آغاز کارعملی » پروژه تاپی« دستاورد بزرگی در تاریخ کشورما می‌باشد 

موقعیت جغرافیایی افغانستان شکلی است که هزاران معادن ومنابع آبی را در خود جا داده است

شبیر احمد

موقعیت جغرافیایی افغانستان شکلی است که هزاران معادن ومنابع آبی را در خود جا داده است اما با تأسف که هیچ گاهی  از این منابع در راستای ترقی و پیشرفت کشوراستفاده ای صورت نگرفته،  موقعیت افغانستان در اصل چهارراهی  ای است میان آسیای جنوبی و مرکزی چون محا ط به خشکه بوده از این موقعیت کشور های همسایه ما همیشه به نفع  خود استفاده کرده، اما آن به گونه کار های بنیادی که ملت ما را به خود کفایی برساند تا هنوز صورت نگرفته است  هفت سال قبل از امروز پروژه بزرگ انتقال گاز از کشور ترکمنسان به پاکستان و از آن به هندوستان که در شهر هرات باستان افغانستان توسط رئیسان جمهور کشورهای همسایه به امضا رسید و مردم افغانستان از این پروژه بزرگ اقتصادی استقبال نمودند اما بنابرهرعواملی که بود کا رعملی انتقال پایپ لین گازآغاز نشداکنون که شرایط برای انتقال آن آماده شده است ،امارت اسلامی افغانستان تلاش زیادی نموده تا کار عملی پروژه آغازگر تحولات اقتصادی در منطقه  گردد ، با آغازکارعملی پروژه یادشده هزاران تن  صاحب کار دوامدار خواهند شد و سالانه افغانستان از این رهگذر میلیون ها دالر و گاز به دست خواهند آورد . برای ضاحت بیشتر موضوع گزارشکر روزنامه ملی انیس  مصاحبه  ای را با چند تن از هموطنان ما انجام داد ه که خدمت خوانندگان گرامی تقدیم می گردد .  

نجیب الله باشنده شهر  قندهارراجع به آغازکار پروژه تاپی گفت : خوب به یاد دارم که در حدود 6 الی 7 سال قبل آغاز کار پروژه تاپی عملاً در ولایت هرات توسط رهبران کشور های همسایه افغانستان  افتتاح شد اما تا امروز که وقت زیادی از آن سپری می شود کار عملی آن شروع نگردید ه اگر این  پروژه عملاً شروع می شد به یقین که هزاران بیکار اتباع کشور صاحب کار دوامدار می شد اینکه چرا کار عملی آن آغاز  نشد تا امروز دلیل آن از سوی حکومت گذشته به مردم بیان‌نگرید ، اگرکار پروژه تاپی عملاً آغاز شود ، دیگر افغانستان و مردم آن محتاج کشور های خارجی نخواهند شد بل حیثت ووقار افغانستان در سطح جهان و منطقه بلند خواهد رفت و مداخله قدرت های بزرگ  دیگر در امور افغانستان به صورت دایمی قطع خواهد شد. این پروژه برای ملت افغانستان بی‌حد با ارزش و حیاتی است چون از یک سو هزاران تن بیکار، صاحب کا ر می‌شوند و دیگر اینکه سالانه حق ترانزیت  آن به افغانستان به میلیون ها دالر خواهد رسید و همچنان سالانه طبق پروتوکول های عقد شد ه میلیون ها کیلو گاز را هم نصیب خواهیم شد ، و این امر باعث می‌شود که مردم از فقر بیکاری و بی روز گاری نجات پیدا می کنند .

موصوف گفت:ما از امارت اسلامی افغانستان تقاضا داریم تا هر چه در توان دارد برای کار عملی و انتقال لوله گاز تاپی کوشش به خرج دهد ،چون الحمدلله،امنیت در سراسر کشورتأمیین  شده است  دیگر هیچ فرد یا گروهی  نمی‌تواند مانع انتقال آن شود .

خیر الله باشنده نمیروزکه برای تداوی به کابل آمده راجع به آغاز کار پروژه لوله گاز تاپی  گفت : یکی از آرمان های ملت افغانستان ترقی و پیشرفت در جامعه است و ان شاءلله که با پیروزی امارت اسلامی افغانستان آهسته ، آهسته این آرمان های ملت مان برآورده خواهد شد.

 وی افزود :  قرار اطلاعات و نشرات از طریق صفحات اجتماعی حکومت افغانستان تلاش دارد تا افتخار آغاز کار عملی پروژه تاپی را داشته باشد چون در این زمینه کار ها با جانب مقابل جریان دارد ،من منحیث باشنده نمیروز شاهد استم که همه روز ه از تمامی ولایات افغانستان به چه تعداد جوانان برای در یافت کار از مسیر نمیروز به ایران می‌روند، اگر کا ر عملی پروژه تاپی    صفحه 7

 

آغاز شود چرا جوانان  ما با این قدر مشکلات  به ایران بروند و تا چه وقت قربانی نیروهای مرزی ایران شوند ، اگر این پروژه و پروژه های دیگر اقتصادی در کشور ما راه اندازی شود دیگر هیج  ضرورت به ایران رفتن و سایر کشور های دیگر نخواهیم بود . بل ما شاهد خواهیم بود که چقدر جوانان دیگر کشور ها برای دریافت کار به کشور ما بیایند، چون افغانستان چهارراهی کشور های آسیای  جنوبی و مرکزی است به اما با تأ سف که مداخلات کشورهای بیرونی باعث شده تا این کشور با وجود داشتن هزاران معدن و منابع آبی کشور مصرفی و بازرا فروش امتعه تولیدی آنان بوده و از پیزفت باز ماند. اکنون که بیش از 17 ماه از پیروزی امارت اسلامی افغانستان سپری می شود ، تمام زمینه های کاری از استخراج معادن گرفته تا ساخت و ساز بند های آب ،برای تولید برق مساعد شده است چون الحمد لله در سراسر کشور نظم و امنیت تأمین شده . و زمینه کاری برای سرمایه گزاری های داخلی و خارجی مهیا شده است . پس باید سرمایه داران  داخلی و خارجی  در این پروسه سهم فعال بگیرند، چون امارت اسلامی افغانستان ضامن تأمین امنیت جان و مال  تمام مردم منجمله سرمایه گزاران داخی و خارجی می باشد و این وعده را بار ها به تمام سرمایه داران داخلی و خارجی داده است. پس  لازم است تا سرمایه گزاران ما برای ترقی و پیش رفت کشور شان سرمایه های شان را بکار گیرند چون تمام شرایط امنیتی  برای سرمایه گزاری در کشورموجود است و امارت اسلامی افغانستان همیشه از سرمایه داران داخلی و خارجی دعوت نموده تا برای پیش رفت و ترقی افغانستان در بخش های مختلف سرمایه گزاری نمایند .

محمدعوض باشنده ولایت باد غیس که برای تداوی دخترش به کابل آمده است گفت :

اگرکارعملی پروژه تاپی آغاز شود دیگر ضرورتی دیده نخواهد شد تا جوانان و خانوداه های ما برای دریافت کار به ایران مهاجر شوند . از یک سو سرمایه و پول کشور ما به نفع  دولت ایران واریز می شود و از سوی هم نیروی کاروسازندگی از کشورخارج می شود ، چون در طول شصت سالی که من عمر دارم دیدام که جوانان کشور ما قربانی کار در ایران شده اند و امر وز ایران با نیرو و توان جوانان افغانستان آباد شده است .من از امارت اسلامی افغانستان در رأس از وزارت معادن و پترولیم تقاضا دارم که هر قدری که  امکان دارد کار عملی آغاز لوله گاز و یا پروژه تاپی شروع شود به همان اندازه جوانان ما برای ترقی ، پیش رفت و دریافت کار دوامدار صاحب لقمه نانی می شوند و از مدرک انتقال لوله گاز نه تنها صاحب میلیون ها دالر شده  بل صاحب میلیون ها متر مکعب گاز سالانه خواهیم شد ، و تاثیرات آن بالای اقتصاد کشور و خانواده ها بی حد با ارزش است .

وی افزود : در ولایت بادغیس اکثریت جوانان بیکاراند چون کاری وجود ندارد ، پروژه های عمرانی نسبت هوای سرد تعطیل است از این رو جوانان در ولایت ما بیکار استند و تعدادی هم برای دریافت کار به ایران رفتند ، چون مردم افغانستان فقیر و بی چاره استند و ما شاهد هستیم که صرف برای دریافت کار و لقمه نانی برای خانواده های شان قربانی در مرز های ایران و ترکیه شده اند ، امید واریم تا بهار سال آینده کار عملی پروژه تاپی آغاز شود . ان شاالله که دیگر نخواهد جوانان ما برای دریافت کار در مسیر مرزهای ایران و ترکیه قربانی شوند . بل ما شاهد خواهیم بود که صد ها و هزاران جوان برای دریافت کار به کشور ما بیایند ، چون کار این پروژه چندین سال را دربرمی گیرد .

موسی خان باشنده ولایت زابل که برای دریافت کار به کابل آمده می گوید : من رنگمال هستم در ولایت زابل هوا زیاد سرد مردم کار و ساختمان  سازی نمی کنند از این رو ، مجبور شدم تا برای دریافت کاربه کابل بیایم چون هوای کابل نسبت به ولایت زابل گرم تر است و کارساختمان سازی هم وجود دارد . ایشان گفت که از طریق رسانه ها شنیدیم که امارت اسلامی افغانستان تلاش دارد تا کارعملی پروژه تاپی آغاز شود از این خاطر مردم هم منتظرآن روزی است تا به صورت عملی کار پروژه تاپی آغاز شود واین در تاریخ کشورمان یک روز پرافتخار خواهد بود چون پروژه تاپی یک پروژه حیاتی برای مردم افغانستان خواهد بود مردم و جوانان ما صاحب کار خواهند شد و از سوی هم این مسله باعث تاثیرات خوبی سر نرخ ونواهای مواد اولیه خواهدشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *