اسلامی

مبارزه تبلیغاتی، چه اندازه اهمیت دارد؟

پیامبر صلی الله علیه و سلّم که در حال امضای صلح با مشرکین بود به حضرت علی “کرّم الله وجهه” فرمود، این‌گونه بنویسید: “این پیمان‌نامه توسط محمد، رسول خداوند …” مشرکین گفتند: نباید پسوند “رسول خدا” را به نام خود ضمیمه نمائید چون اگر رسالت شما را می‌پذیرفتیم چه نیازی به جنگ بود؟ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم به حضرت علی فرمود: لفظ “رسول خدا” را حذف کن!.

پیامبر صلی الله علیه و سلّم که در حال امضای صلح با مشرکین بود به حضرت علی “کرّم الله وجهه” فرمود، این‌گونه بنویسید: “این پیمان‌نامه توسط محمد، رسول خداوند …” مشرکین گفتند: نباید پسوند “رسول خدا” را به نام خود ضمیمه نمائید چون اگر رسالت شما را می‌پذیرفتیم چه نیازی به جنگ بود؟ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلّم به حضرت علی فرمود: لفظ “رسول خدا” را حذف کن!.

این مبارز بزرگ اسلام گفت: به خدا سوگند اگر حذفش کنم! سپس رسول خدا قلم را برداشت و کلمه (رسول خدا) را حذف نمود.

یهود به جای “سلام علیکم” به رسول خداوند “سام علیکم” می‌گفتند که به معنای “مرگ بر شما” می‌آید. حضرت عایشه رضی‌الله‌عنها فوراً جواب داد “و علیکم السام و لعنة الله”.

عقبه بن ابی معیط هنگامی که شکمبه را بر بدن مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم انداخت وی در حال سجده بود، فاطمه، پیشوای زنان بهشت دوان دوان آمد، شکمبه را دور انداخت و به کفار سخت صحبت کرد.

حسان بن ثابت رضی‌الله‌عنه گفت: اجازه دهید با زبان شعر قریش را مذمت گویم. رسول خدا فرمود: من نیز از قریش هستم. حسان گفت: اهل بیت شما را با مهارتی در شعر جدا کنم که مویی از آرد کشیده می‌شود.

در غزوه احد وقتی شیطان صدا زد: «محمد صلی الله علیه و سلم کشته شد» ابوسفیان ندا داد: آیا محمد صلی الله علیه و سلم هست؟ آیا ابوبکر رضی‌الله‌عنه وجود دارد؟ رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: جوابش ندهید. مجدداً فریاد زد که عمر رضی‌الله‌عنه وجود دارد؟ رسول خدا فرمود: جوابش ندهید اما عمر رضی‌الله‌عنه بی‌تاب گشت و گفت: ای دشمن خدا! همه ما زنده‌ایم!

در صلح حدیبه نماینده‌ای از جانب کفار آمد و در حال صحبت نمودن، دست به ریش پیامبر صلی الله علیه و سلم زد (شاید رسم آن زمان بود) صحابه‌ای بالای سر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم مجهز ایستاده است، کلاه جنگی‌ به سر دارد و کسی او را نمی‌شناسد؛ به این کافر می‌گوید: دست نجس خود را از ریش مبارک پیامبر بردار. کافر پرسید این کیست؟ مردم گفتند: این برادرزاده شما مغیره بن شعبه رضی‌الله‌عنه است، اینها تنها چند نمونه از مبارزه تبلیغاتی بود.

مبارزه حق و باطل جنبه‌ها و میدان‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین میدان‌ها حوزه تبلیغاتی است، در این میدان یک گروه می‌تواند بر افکار و عقاید جهت مخالف فعالیت کند آهسته آهسته آنا‌ن را به منهج و مذهب خود سوق دهند، به‌همین دلیل، باطل‌پرستان از آن دسته از فرهیختگان حق‌گرایی که رهبری امت اسلامی را در عرصه‌های مختلف رهبری می‌کنند؛ ترس زیادی دارند، تلاش از بین بردن آن‌ها را می‌کنند، فعالیت رسانه‌ای شان‌ را متوقف می‌سازند، در ازای هر حرفی واکنش نشان می‌دهند و زندگی‌شان را محدود می‌کنند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی به خوبی می‌دانند که در عصر امروز رسانه‌ها به ابزار مهم جنگ فکری تبدیل شده‌اند، کفار و ملحدان تلاش زیادی می‌کنند تا امت اسلامی به‌ویژه زنان و نسل جوان را به سمت و سوی بی‌راهه بکشند، اسلام، قرآن کریم، پیامبر اکرم و ارزش‌های اسلامی مسلمانان مورد تردید قرار می‌گیرند، اسلام به عنوان یک دین افراطی معرفی می‌شود، تلاش بی‌‌اعتمادی مردم نسبت به نظام اسلامی می‌شود و تمام این کارها بر اساس هزینه‌های هنگفت مالی پیش می‌روند؛ هر فردی با آدرس‌های مختلف کار می‌کند و هر آدرسی میلیون‌ها تعقیب‌کننده و بیننده دارد‌ که‌ این کار در انحراف فکری امت اسلامی کمک زیادی می‌کند.

این یک واقعیت آشکار است که غفلت مؤمن و فعالیت کافر ضرر زیادی به اسلام وارد می‌کند، لازم است ما نیز مانند یاران رسول اکرم صلی الله علیه و سلم به مبارزه تبلیغاتی اهمیت دهیم، در مورد نقدی که بر اسلام، قرآن و پیامبر می‌شود نباید بگوئیم که منتقد با این کار کافر شد و از کافر مگر گلایه است؟ نبايد به كفر منتقد نگاه كرد، بايد بنگريم كه نقد او چقدر بر مسلمانان ساده‌انديش تاثير گذاشته است و شايد همين نقد كافر فردا باعث كفر مسلمان شود.

ابزار رسانه‌ای را ما نیز داریم و حامیان باطل هم دارند اما آن‌ها به گونه‌ای کار می‌کنند و ما به گونه‌ای دیگر، به سبب همین وسائل رسانه‌ای عموم جوانان که به جای خود، اکثر علماء و طالبان علوم دینی از هدف خود منحرف ساخته و به جای دفاع از حق، شکار ایجاد شبهات در حق شده‌اند.

امروز با شرایطی مواجه هستیم که یک نفر مغرب وارد خانه‌اش می‌شود در حالی که از نظام اسلامی کاملاً راضی است اما صبح بدون اعتماد به نظام و من‌حیث مخالف آن از خانه بیرون می‌آید؛ دقیقاً به همین شکل شخصی شام‌گاه به عنوان مسلمان وارد خانه‌اش می‌شود اما صبح در معرض الحاد و جاهلیت مدرن قرار می‌گیرد و کافر از خانه بیرون می‌آید؛ آیا افراد عالی رتبه و قدرتمند نظام مطلع اند که ملت من در درون خانه‌های خود چه می‌بینند؟ و آیا در نتیجه رسانه‌های غربی روز به روز به بیراهه می‌روند یا به سوی حقیقت؟!

امروز اگر کفار پای خود را از سرزمین اسلامی برداشته اند، از نظر فکری همچنان بر ملت مسلمان ما تسلط کامل دارند و آن را تحت نظر نگه می‌دارند، حکومت اسلامی موظف است تا ابزارهای تبلیغاتی را عام سازد؛ علاوه بر سایر طرح‌های کشور، هزینه‌های هنگفتی را در عرصه تبلیغاتی صرف کند، جوانان را در کارزار رسانه‌ای تربیت کند و مایحتاج زندگی را در اختیار فعالان رسانه‌ای قرار دهد.

زیرا به همین علت پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلّم شاعر و مبارز عصر خود را تشویق کرده و منبری را برای حضرت حسان رضی‌الله‌عنه جهت شعر گفتن علیه کفار برابر نمود.

حسان مجاهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *