زندگینامه

درگذشت «برکت الله سلیم»، قاری و حافظ پرآوازه قرآن کریم

برکت الله سلیم، قاری و حافظ پرآوازه و بین المللی افغانستان امروز شنبه، 7 دلو به عمر ۸۱ سالگی و به دلیل بیماری سرطان، درگذشت و به دیار باقی شتافت. درگذشت قاری سلیم با واکنش های گسترده‌ای در بین مردم کشور مواجه شده است.

برکت الله سلیم، قاری و حافظ پرآوازه و بین المللی افغانستان امروز شنبه، 7 دلو به عمر ۸۱ سالگی و به دلیل بیماری سرطان، درگذشت و به دیار باقی شتافت. درگذشت قاری سلیم با واکنش های گسترده‌ای در بین مردم کشور مواجه شده است.

روزنامه ملی انیس نیز وفات این شخصیت قرآنی کشور راتسلیت گفته است.

برخی از شاگردان و همکاران قاری سلیم با تأیید فوت او به رسانه ها گفتند: «بدبختانه شیخ القران و الحدیث استاد قاری برکت الله سلیم که از حدود ۴ سال به این طرف بیماری قلب و سرطان داشت، در یک شفاخانه در کابل جان سپرد.»

دوستداران، شاگردان و همکاران این قاری و حافظ مطرح و شناخته شده کشور، مرگ او را ضایع بزرگی برای کشور می‌دانند.

این در حالی است که در گذشته بسیاری از نشست‌های رسمی و برنامه‌های صبح رادیوها و تلویزیون‌ها و بیشتر رادیوهای محلی در کشور با صدای تلاوت قاری برکت‌الله سلیم آغاز می شدند. او بارها در رقابت‌های جهانی هم شرکت کرده بود که در بسیاری از آن‌ها مقام نخست را نیز از آن خود کرده بود.

به گفتۀ شاگردان قاری برکت الله سلیم، او چندین کتاب‌ شعر و مسایل مربوط به دین نوشته که برخی از آنها چاپ شده و برخی دیگر تا هنوز چاپ نشده اند.

درگذشت قاری برکت الله سلیم واکنش های بسیاری در داخل و خارج از کشور داشته است.ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در پیامی ضمن تایید مرگ استاد سلیم نوشته است:‌‌ «با تاسف فراوان اطلاع یافتیم که قاری مشهور کشور و حافظ قرآن کریم، الحاج قاری برکت الله سلیم وفات یافتند. انالله واناالیه راجعون.»مجاهد درگذشت این حافظ مشهور قرآن را «یک ضایعه بزرگ برای افغانستان» دانسته است.

بر اساس معلوماتی که شماری از شاگردان استاد سلیم در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده اند،‌ برکت‌الله سلیم در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در ولسوالی ده بالای ولایت ننگرهار تولد شد. او در پنج سالگی نزد پدرش، گلا جان، به آموختن قرآن پرداخت و در نهایت در 9 سالگی حافظ قرآن شد.

برکت‌الله سلیم بعد‌ها در قاهرهٔ مصر نزد عالمان اسلامی آموزش قرائت را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آن را به پایان رساند.

علاوه بر‌‌‌ آن، این حافظ قرآن هزاران شاگرد را در دوران حیاتش تدریس کرد. در زمان حاکمیت حکومت حزب دموکراتیک، سلیم هفتهٔ یکبار از طریق تلویزیون دولتی کشور تجوید قرآن کریم را که از قبل ثبت می‌شد، تدریس می‌کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *