اجتماعی

تأثیر قصه گفتن بر تكامل مغز کودک

متخصصان، قصه گفتن را برای تكامل مغز نوزادان و كودكان لازم می دانند و می‌گویند: با قصه‌گویی، علاوه بر شناساندن صدای والدین، صحبت كردن برای كودك راحت می‌شود و كلمات را صحیح و كامل ادا می‌كند.

کوهکن

متخصصان، قصه گفتن را برای تكامل مغز نوزادان و كودكان لازم می دانند و می‌گویند: با قصه‌گویی، علاوه بر شناساندن صدای والدین، صحبت كردن برای كودك راحت می‌شود و كلمات را صحیح و كامل ادا می‌كند.

برخی از والدین براین باور اند كه نوزاد هیچ چیز را متوجه نمی‌شود و لازم نیست با او حرف بزنند، این در حالی كه مغز نوزاد آماده برای پذیرش و یادگیری است و دوست دارد صدای والدین خود را بشنود و با محیط آشنا شود.

والدین حتماً باید نام اشیا، غذا، اسباب‌بازی و یا هرچیز دیگری را كه به نوزاد می‌دهند، برای او بگویند و زمانی كه كودك سعی می‌كند به هر لفظی كلمه را ادا كند، صحبت كردن او را قطع نكنند و اجازه دهند، آن گونه كه راحت هستند، آن را تلفظ كند.

مطالعات نشان داده است كه صحبت با زبان كودك ، باعث تأخیر در تكامل گفتار نمی‌شود، اما والدین باید سعی كنند، در صحبت با كودك تركیبی از لغات بزرگ‌سالان را با صدای کودکانه مورد استفاده قرار دهند، در واقع با این عمل بسترسازی مناسبی را برای كودك در ادای صحیح كلمات فراهم كرده‌ایم.

استاد روانشناس نجیب الله متین با اشاره به اینكه از چهار ماهگی به بعد، پنج حس نوزاد از تعامل و واكنش بیشتری برخوردار میشود، گفت: بینایی كودكان بعد ازچهارماه‌گی درحال افزایش است. به طوری كه توانایی پی‌گیری اجسام متحرك را از خود نشان می‌دهد.

وی افزود : والدین باید بعد از چند ماه فضای اتاق كودك را تغییر دهند و او را با دیگر فضاهای بیرون از خانه و دیگر افراد خانواده آشنا كنند.

كودكان علاقه‌مند به دیدن عكس هایی با رنگ های شاد و پیچیده می باشند، بنابر این باید برای آنها كتاب های داستانی تهیه شود كه رنگه وبا تصویرهای بزرگ باشد. زیرا این عمل باعث افزایش آشنایی و عكس العمل كودك می‌شود.

كودك دوست دارد، صداهای مختلف را بشنود و در مقابل آنها عكس العمل نشان می‌دهد به طوری كه حتی آنها را تقلید می‌كند و منتظر تشویق والدین
می‌ماند.

والدین باید حس ذایقه فرزندان خود را تحریك كنند و بشناسند زیرا برخی از كودكان نسبت به یك سلسله از غذاها و طعم‌ها آلرژی دارند، كه این خود باعث بیماری و بی‌قراری كودكان
می‌شود.

درباره حس لامسه كودكان باید اجازه داد، آنها همه چیز را در خصوص سختی، نرمی، گرماو سرما احساس كنند تا بتوانند در مقابل آنها عكس العمل نشان
بدهند .

استاد متین اضافه كرد : اولین پله برای بیدار و فعال كردن این حس در نوزادان، نوازش و در آغوش گرفتن آنها است. زیرا با این عمل به او این احساس منتقل می‌شود كه او را دوست دارند و جایش امن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن