سخن انیس

حکومت‌ خوب، پاسخگوی ملت خود است!

بدون شک، نقش ملت در تداوم و بقای حکومت‌ها و نظام‌ها، خیلی مهم و اساسی است و حکومتی برخاسته از متن ملت می‌تواند به درستی در عرصه‌‌های حکومت‌داری بدرخشد و به موفقیت‌ها و پیروزی‌های بلندی دست یابد.

بدون شک، نقش ملت در تداوم و بقای حکومت‌ها و نظام‌ها، خیلی مهم و اساسی است و حکومتی برخاسته از متن ملت می‌تواند به درستی در عرصه‌‌های حکومت‌داری بدرخشد و به موفقیت‌ها و پیروزی‌های بلندی دست یابد.

نظام‌های گذشته و خصوصاً رژیم جمهوریت، نه ملی و اسلامی بود، نه موفقیتی در حکومت‌داری داشت و نه پاسخگو به ملت افغانستان بود.

در آن حکومت‌ها، فقط چند تا رهبرنما و تیکه‌دار قومی نقش داشتند و عام ملت و مردم درآن رژیم‌‌ها کدام نقشی نداشتند و حقوق شان نیز توسط زمام‌داران نابکار و استفاده‌جویان حرفوی همواره به یغما برده می‌شد.

زمام‌داران، آن زمان تنها در روزهای انتخابات و گرفتن رأی مردم در اجتماع و گردهمایی‌ها حضور پیدا می‌کردند و با استفاده از کلمات و جملات تشریفاتی، ملت را فریب می‌دادند و به تار وعده‌های خام می بستند.

گردن ملت هم درآن هنگام، متأسفانه درحلقه‌ی فریبِ یک‌مشت ارباب و قوماندان رفته بود و کسی از خود استقلال نداشت و از سرنوشت خود نمی‌دانستند که چه در انتظار شان است.

اما، ملت شریف افغانستان، آهسته آهسته از نیرنگ و فریب آنان آگاهی یافتند و با گذشت هر روز ارتباطات خود را با مجاهدین امارت اسلامی افانستان، استحکام می‌بخشیدند و از رهبرنماهای متعصب و متقلب، دوری می‌جُستند و ابراز نفرت و انزجار می‌نمودند.

این امر باعث شد تا پایه‌های جمهوریت متزلزل و لرزان شود و پایه‌های اشغال‌گری باداران خارجی شان نیز در افغانستان به لرزه در بیاید و آخر الامر مجبور به ترک افغانستان شوند.

امروز الحمدلله که یک نظام مستقل، جامع، مشروع و اسلامی به وجود آمده، لازم است که در عرصه های مختلف حکومت‌داری، به شکل بهترش کار شود و این نظام اسلامی  در همه موارد پاسخگوی ملت باشد.

چون ملت است که حکومت‌ها و نظام‌هارا مشروعیت

می‌بخشند و بقا و دوام نظام‌ها را تضمین می‌کنند.

تجربه‌ی گذشته نشان داده است، رژیم‌هایی‌که

تکیه به بازوی توانای ملت نکرده اند و بیشتر اتکای شان بر وعده‌های دروغین خارجی‌ها بوده است، طعم تلخ ناکامی را چشیده اند و به زودی نابود شده اند.

تکیه بر ملت، واقعاً سبب دوام و استمرار حکومت‌ها می‌شود و پایه‌های نظام را کانکریتی می‌سازد و از شکست‌وریخت نجات میدهد.

امارت اسلامی افغانستان که برخاسته از متن ملت است و این ملت در دشوارترین شرایط همگام و هماهنگ آن بوده است.

اگرچه امارت اسلامی همواره تلاش می‌کند تا با ملت، همگام حرکت کند و به ملت مجاهد خود پاسخگو باشد، اما بازهم ایجاب می‌نماید که این نظام با ملت شریف افغانستان مشوره‌های بیشتر داشته باشد و هم در امور کشورداری آماده‌ی پاسخگویی بهتر و بیشتر به ملت خود باشد.

چون این مشوره‌ها و پاسخگویی‌ها فضای اعتماد را بیشتر به وجود می‌آورد و ملت و حکومت، بیشتر از پیش، با هم متحد، هماهنگ و ممزوج می‌شوند.

این اتحاد پایه‌های نظام را خیلی‌ها استحکام می‌بخشد و حتی توطیه‌ها و دسیسه‌های بیرونی را نیز خنثا و نقش برآب می‌گرداند.

امیدواریم که امارت اسلامی افغانستان این موارد را بیشتر متوجه شود و برای همیشه یک نظام مسئول و پاسخگو به ملت خود باشد.

به امید بقا و دوام این نظام مشروع، مستقل و اسلامی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *