سیاسی

امارت اسلامی با دعوت از مولانا فضل الرحمان پیام دوستی و همکاری به پاکستان داد

پاکستان و افغانستان دو کشور همسایه که محکوم به زیست در یک جغرافیای تغییر ناپذیر اند، باید تلاش صورت گیرد که روحیه اعتماد و همکاری بین این دوکشورتقویت گردد و از آن دو طرف سود ببرند.

پاکستان و افغانستان دو کشور همسایه که محکوم به زیست در یک جغرافیای تغییر ناپذیر اند، باید تلاش صورت گیرد که روحیه اعتماد و همکاری بین این دوکشورتقویت گردد و از آن دو طرف سود ببرند.

مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ کابل روز گذشته از یک عالم  سرشناس پاکستانی میزبانی کرد، امارت اسلامی با دعوت از مولانا فضل الرحمان که چهره اثرگذار در جامعه مذهبی و سیاسی پاکستان است خواست این پیام را به مردم پاکستان برساند که راهکار امارت اسلامی افغانستان با کشور های همسایه، راهکار همکاری و همگرایی است که در آن تنش‌زایی جا ندارد.

این عالم  برجستۀ پاکستان در حالی به افغانستان سفر کرد که مشکلاتی معین در روابط کابل و اسلام آباد وجود دارد، مشکلاتی که بدون شک خلق کننده آن امارت اسلامی نیست، بل سوء تفاهمات و در عین حال دیدگاه تنگ نظرانه یک عده چهره ها و حلقات معین در پاکستان است که چنین یک وضعیت را خلق کرده است.

حلقات معینی در سطح کشور های منطقه در جریان دو سال و چند ماه که از حاکمیت دو باره امارت اسلامی بر افغانستان می‌گذرد تلاش کرده اند که با اتخاذ رویکرد خصمانه و مبتنی بر تبلیغات سوء در برابر امارت اسلامی موضع گیری کنند و بیشتر امارت اسلامی را با یک دیدگاه مشخص نقد می‌کنند.

این حلقات با کار گیری شیوه‌های متعدد فشار از اخراج اجباری مهاجران افغان گرفته تا ایجاد موانع در امر تجارت و ترانزیت برای تجار افغانی، تبلیغات منفی در مجامع بین‌المللی و… کوشیده اند برای امارت اسلامی ایجاد مشکل کنند و در نهایت هم برای توجیه عمل‌کرد خود، امارت اسلامی را متهم به حمایت از سازمان مخالف حکومت شان می‌کنند و یا هم تهمت‌های دیگر می‌بندند.

مقام‌های ارشد امارت اسلامی افغانستان در دیدار با مولانان فضل الرحمان رئیس جمعیت علماء اسلام پاکستان حرف‌ها و دیدگاه‌های امارت اسلامی در روابط با کشور های منطقه را تشریح کردند، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء به مولانا فضل الرحمان گفته است «امارت اسلامی با تمام کشور‌های همسایه به ویژه با جمهوری اسلامی پاکستان خواهان روابط خوب و استوار بر احترام متقابل است و امارت اسلامی اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان به هیچ کسی خطر و تهدید متوجه نخواهد شد و بهتر است که به عوض ادعاها و پروپاگند رسانه‌ای، روی واقعیت‌ها بحث شود.»

واقعیت‌ها در افغانستان تامین امنیت، راهکار همکاری و همگرایی با کشور های همسایه، دوری از تنش‌زایی و کارکرد های دیگری است که برای ادامه همکاری‌های منطقه‌یی مثبت و امید وار کننده اند.

امارت اسلامی در جریان بیش‌تر از دو سال گذشته ثابت کرده است که در حوزه امنیت و مقابله با تحرکات تروریستی فعال است و هیچ ایرادی در برابر آن موجه و تثبیت کننده نیست، در حالی که اتهام بندی‌ها در برابر افغانستان و دوری از واقعیت‌های داخلی که بعضی از کشور های همسایه به آن متوسل می‌شوند، می‌تواند تاثیرات منفی بر کشورهای پیرامون از جمله پاکستان داشته باشد.

در این‌جا همکاری‌های منطقه مهم است که مسئولان کشورها به مسئولیت خود بیشتر آگاه شوند و بدون درنگ به نگرانی‌های جمعی بپردازند، با همگرایی و همکاری‌های منطقه‌یی به ثبات و امنیت در منطقه فکر کنند.

این گفته قابل تذکر است که مردمان افغانستان و پاکستان در یک جغرافیای معین و غیر قابل تقسیم زندگی می‌کنند و محکوم به زیست همیشگی در کنار هم اند.

در وجود چنین یک تعریف چرا فضای باور و اعتماد میان دو کشور تقویت نشود و چرا فرصت‌های موجود برای رفاه و همکاری به کار گرفته نشود.امارت اسلامی با دعوت از مولانا فضل الرحمان پیام دوستی و همکاری به پاکستان را داده است، همکاری و دوستی که در آن حقوق و رفتار متساوی و مبتنی بر احترام متقابل باشد و مسیر کدورت به سمت اعتماد و همکاری تغییر جهت دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *