اجتماعی

روش علمی و ساده برای تثبیت رفتارهای خوب فرزندان

کودکان، دایماً در حال تغییر و بزرگ تر شدن هستند. هر چه کودکان بزرگتر می شوند، رفتار های شان بیشتر از روز های قبل تثبیت می شود. در نتیجه، والدین باید تلاش کنند که کودکان شان، رفتار های شایسته و خوبی را در خودشان تثبیت کنند.

کودکان، دایماً در حال تغییر و بزرگ تر شدن هستند. هر چه کودکان بزرگتر می شوند، رفتار های شان بیشتر از روز های قبل تثبیت می شود. در نتیجه، والدین باید تلاش کنند که کودکان شان، رفتار های شایسته و خوبی را در خودشان تثبیت کنند.

کودکی، از اولین سال های زندگی انسان تشکیل می شود و شامل رویداد هایی است که برخی از آنها، بسیار مهم هستند و می توانند سرنوشت انسان را تعیین کنند. اخلاق و رفتار، از مهم ترین متغیر هایی است که انسان از دوران کودکی، شروع به توسعه دادن آن می کند و بر اساس شرایط محیطی، فردی، اجتماعی و… آن را می سازد.

کودکانی که رفتار های خوبی با دیگران دارند، دوست داشتنی تر هستند و حتی در آینده، به عنوان یک شخصیت خوب شناخته می شوند. این در حالی است که ممکن است رفتار های برخی از کودکان، پس از گذشت مدتی دیگر تکرار نشوند و کودک، رفتار های خوب را کنار بگذارد. در این حالت، نیاز است که والدین، به کودک کمک کنند تا رفتار های شایسته اش را تثبیت کند.

برخی از والدین، تصور می کنند که تثبیت رفتار های خوب در کودکان، کار بسیار دشواری است، در حالی که با کمی دقت، می توان دریافت که کودکان، انعطاف پذیر هستند و می توانند به همان سرعتی که رفتار های خوب خودشان را کنار گذاشته اند، دوباره انجام دهند و در خودشان تثبیت کنند. والدین، نقش بسیار مهمی در تثبیت رفتار های خوب و شایسته کودکان دارند. طور کلی، تثبیت رفتار های خوب در کودکان، به عنوان یکی از مهم ترین وظایف والدین شناخته می شود.

راه های گونه گونی برای تثبیت رفتار های درست در کودکان وجود دارد و والدین می توانند با استفاده از این راه ها، کودکان خود را با رفتار های درست و شایسته آشنا کنند. کودکان، ممکن است که دلیل خوب بودن برخی از رفتار ها را درک نکنند، در نتیجه، به تدریج آنها را فراموش می کنند و یا میلی به انجام دادن آن ندارند. والدین در این حالت، وظیفه دارند که کودکان خود را با رفتار های درست و نتایج آن آشنا کنند.

تثبیت رفتار های خوب و شایسته در کودکان، می تواند از طریق راه های مختلفی صورت بگیرد. هر کدام از این راه ها، ویژگی های خود را دارند و می توانند اثر بخشی متفاوتی بر روی یک کودک داشته باشند.

توضیح دادن نتیجه ی رفتار خوب در کودک باعث تثبیت رفتار خوب در کودکان می شود

شاید بتوان گفت که مهم ترین راه تثبیت رفتار های خوب و درست در کودکان، تشویق کردن کودکان به انجام آن کار است. والدین، به شیوه های مختلفی کودکان خود را تشویق می کنند. برخی از این شیوه ها، صحیح هستند و می توانند رفتار های درست را در کودکان تثبیت کنند، در حالی که برخی دیگر از این شیوه ها، نه تنها باعث تثبیت رفتار های خوب در کودکان نمی شوند، بلکه ممکن است باعث شوند که کودک رفتار های خوب را کنار بگذارد.

تشویق کردن کودکان برای انجام کار های درست و داشتن رفتار مناسب، باید علمی و اصولی صورت بگیرد. مثال، افراط در تشویق کردن کودکان، یکی از اشتباهاتی است که برخی از والدین مرتکب آن می شوند و به هیچ وجه اصولی نیست.

هنگامی که بدون اشاره به کار درست کودکتان، او را تشویق می کنید، ممکن است که کودک درک نکند برای چه تشویق می شود. برای اینکه کودک خود را به شیوه صحیح تشویق کنید، بهتر است که دقیقا به کاری که انجام داده است اشاره کنید و سپس به تشویق او بپردازید. در این حالت، کودک می تواند بفهمد که دلیل تشویق شدنش چه چیزی است، و رفتار درست را در دفعات بیشتر انجام می دهد، تا اینکه رفتار در او تثبیت می گردد.

  1. 2. توضیح دادن نتیجه رفتار خوب به کودک

در بسیاری از موارد، کودکان نمی توانند درک کنند که برای چه باید یک رفتار خوب را انجام دهند. در چنین حالتی، والدین باید فلسفه ای که پشت یک رفتار خوب وجود دارد را به صورت بسیار ساده برای کودکان خود توضیح دهند.

هنگامی که کودکان بفهمند برای چه یک رفتار خوب را انجام می دهند، می توانند با این رفتار ارتباط بیشتری برقرار کنند و در نهایت، این رفتار در آنها تثبیت خواهد شد.

در مواردی مشاهده شده است که والدین، نتیجه رفتار خوب کودکان را به صورت نادرست به آنها توضیح می دهند. در چنین وضعیتی، ممکن است که کودک از انجام رفتار درست سر باز زند و حتی به انجام رفتار های بد روی بیاورد.

گلب الدین برومند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *