اجتماعی

شدت گرفتن سرما  و بی‌سرپناهی زلزله‌زدگان در هرات

شماری از زلزله‌زدگان در مرکز و ولسوالی‌های ولایت هرات با ابراز نگرانی از شدت گرفتن سردی هوا، میگویند که تاکنون سرپناه مناسبی برای نجات از سردی هوا و گذراندن شب و روز شان ندارند. آنان می‌افزایند که دست شان از دیگر امکانات زندگی مانند مواد سوخت و ضروریات زمستانی نیز کوتاه است. در همین حال مسئولان در کمیسیون توزیع کمک‌ها برای زلزله زدگان می‌گویندکه روند توزیع کمک‌های زمستانی برای زلزله زدگان جریان دارد و تلاش می‌شود تا برای تمام آسیب دیدگان کمک‌رسانی شود.

شماری از زلزله‌زدگان در مرکز و ولسوالی‌های ولایت هرات با ابراز نگرانی از شدت گرفتن سردی هوا، می‎گویند که تاکنون سرپناه مناسبی برای نجات از سردی هوا و گذراندن شب و روز شان ندارند. آنان می‌افزایند که دست شان از دیگر امکانات زندگی مانند مواد سوخت و ضروریات زمستانی نیز کوتاه است. در همین حال مسئولان در کمیسیون توزیع کمک‌ها برای زلزله زدگان می‌گویندکه روند توزیع کمک‌های زمستانی برای زلزله زدگان جریان دارد و تلاش می‌شود تا برای تمام آسیب دیدگان کمک‌رسانی شود.

درست دو ماه از وقوع نخستین زلزله نیرومند در هرات می‌گذرد، اما تاکنون بی‌سرپناهی بزرگترین دغدغه زلزله‌زدگان در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت است.

شماری از زلزله‌زدگان می‌گویند که این روزها سردی هوا شدت گرفته و آنان در کنار بی‌سرپناهی، به مواد سوخت و دیگر امکانات زندگی نیز دسترسی ندارند.

آنان می‌افزایند که سردی هوا و نبود امکانات، سپری کردن زندگی در داخل خیمه‌ها را برای شان دشوار ساخته است.

غلام علی، یکی از باشندگان والسوالی زندجان می‌گوید که زلزله خانه و چندتن از اعضای فامیل او را از بین برده و حال او  بدون سرپناه و امکانات کافی در داخل خیمه زندگی می‌کند و با شدت گرفتن سرما نگران سلامتی خود و عزیزان خود است.

“بسیار مردم ذلیل و خسته استند. خانه‌های ما تاکنون ساخته نشده است. نه گاز، نه برق، نه هیزم، نه کمپل و نه هم مواد خوراکی داریم و با مشکلات زیادی مواجه استیم.”

درعین حال گل‌احمد، یکی از باشندگان والسوالی گلران وضعیت زندگی مردم را در این والسوالی ناگوار توصیف کرده و می‌گوید که آنان به دلیل نداشتن سرپناه و امکانات، داخل خیمه‌ها روزگار دشواری را سپری می‌‌کنند.

او  کمک‌های صورت گرفته در این والسوالی را ناکافی خوانده و می‌افزاید که مردم برای زندماندن، نیاز به سرپناه و کمک‌های بیشتر دارند.

“زندگی زیر خیمه با زنان و کودکان سخت است. تقاضای ما از مسئولان این است که برای ما سرپناه بسازند. درضمن ما به هیزم، گاز و دیگر ضروریات زندگی نیاز داریم.”

با این حال، مسئولان کمیسیون توزیع کمک‌ها برای زلزله زدگان می‌گویند که روند توزیع کمک‌های زمستانی برای زلزله‌زدگان آغاز شده و تلاش می‌شود تا برای تمام آسیب دیدگان کمک‌رسانی شود.

حاجی عبدالقدیر، مسئول این کمیسیون می‌گوید که درحال حاضر روند توزیع کمک‌ها در والسوالی‌های زلزله‌زده

جریان دارد، اما با نزدیک شدن فصل زمستان، برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان کمک‌های بیشتری توزیع خواهد شد.

“کمک‌های زمستانی مانند: زغال سنگ، بخاری و کمپل برای زلزله‌زدگان صورت گرفته است و برای برخی دیگر نیز پلان است که کمک‌های زمستانی صورت گیرد.”

او می‌افزاید که درحال حاضر کار ساخت سرپناه در 40 قریه زلزله‌زده جریان دارد و تلاش می‌شود که این خانه‌ها قبل از فرا رسیدن فصل زمستان آماده شود.

گفتنی‌است که در روزهای اخیر سردی هوا در ولایت هرات شدت گرفته و تاکنون خیلی از زلزله‌زدگان در بی‌سرپناهی بسر می‌برند و شب و روز شان را زیر خیمه‌ها سپری می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن