صحت

نیم‌ سری چیست و کی‌ ها بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند؟

نیم‌ سری یا مایگرن نوعی سر دردی است که با درد شدید در یک طرف سر مشخص شده و اغلب توام با دلبدی، استفراغ و حساسیت بیش از حد با نور و صدا میباشد هرچند این اعراض از یک شخص تا شخص دیگر فرق میکند.

نیم‌ سری یا مایگرن نوعی سر دردی است که با درد شدید در یک طرف سر مشخص شده و اغلب توام با دلبدی، استفراغ و حساسیت بیش از حد با نور و صدا میباشد هرچند این اعراض از یک شخص تا شخص دیگر فرق میکند.

بیشتر بیماران از درد در اطراف چشم و در پشت گونه‌ های شان شاکی اند درد نیم‌ سری با فعالیت فیزیکی و حرکت تشدید میشود از این رو بهتر است بیماران برای تسکین درد کمتر حرکت کرده و استراحت کنند.

بسیاری بیماران پیش از آغاز حمله نیم‌ سری،‌ علائمی چون اخلال بینائی و برقک زدن چشم، سوزنک زدن یک طرف صورت یا مشکلات در حرف زدن را تجربه میکنند داکتران سفارش میکنند که به محض بروز این علائم و پیش از شروع درد دوای درد اخذ شود.

برخی بیماران یک یا دو روز پیش از شروع حمله نیم سری قبضیت، تغیرات خلقی، میل شدید به خوردن غذا،‌ شخی گردن،‌ افزایش حجم و دفعات ادرار و فاژه کشیدن بیش از حد را تجربه میکنند.

دوام حمله نیم‌ سری چندین ساعت و حتا چندین روز دوام کرده و در اکثر موارد این بیماری به دلیل شدت درد فعالیت‌ های روزمره زندگی بیماران را مختل میکند.

انجمن نیم‌ سری ایالات متحده نیم‌ سری را به دو نوع دسته بندی کرده است قسط‌ وار و مزمن کسانیکه نیم‌ سری قسط‌ وار دارند در حد اکثر ۱۴ روز ماه نیم‌ سری میداشته باشند اما کسانیکه نیم‌ سری مزمن دارند برای سه ماه یا بیشتر از آن بیشتر از نصف روز های ماه را نیم‌ سری میداشته باشند.

پایان هر حمله نیم‌ سری حالتی است که به آن خمار نیم‌ سری اطلاق شده و بیش از ۸۰ در صد بیماران آن را تجربه میکنند این حالت توام با حس خستگی، درد بدن، مشکل در تمرکز کردن، سرگیجی و حساسیت در مقابل نور میباشد.

چه چیزی سبب نیم‌ سری میشود؟

اسباب و عوامل اصلی نیم‌ سری تا هنوز ناشناخته باقی‌ مانده است اما دانشمندان ارثیت را در این بیماری دخیل میدانند اکثر افراد تاریخچه خانوادگی نیم‌ سری داشته و اغلباً یکی از والدین شان نیز به این بیماری مبتلا بوده اند.

اکثر بیماران دچار حمله ناگهانی نیم‌ سری میشوند به این مفهوم که هیچ کار متفاوتی را انجام نداده اند که سبب تحریک و ایجاد حمله بیماری شود.

با این حال برخی عوامل محیطی مانند تغیرات آب، هوا، خوردن برخی غذا های مشخص، گرسنگی و تشنگی کشیدن دوامدار به ویژه در ماه رمضان،‌ خوابیدن طولانی، کم‌ خوابیدن، مصرف الکول، تغیرات هورمونی به ویژه در زنان و صدمات مغزی سبب این بیماری میشود.

نیم‌ سری بین افراد از هر جنس، سن و نژاد معمول است اما بیشتر زنان به آن مبتلا میشوند طوری که ابتلای زنان به این بیماری سه برابر مردان است تحقیقات نشان داده است که تغیرات هورمونی در بدن زنان دلیل ابتلای بیشتر آنان به نیم‌ سری است. دختران در بیشتر موارد حملات نیم‌ سری را مقارن با نخستین عادت ماهوار شان تجربه کرده و بیشتر زنان مبتلا به این بیماری در طول حیات باروری شان دچار نیم‌ سری میشوند.

هیچ معاینه خون یا معاینات رادیولوژی برای نیم‌ سری وجود ندارد که بر اساس آن این بیماری تشخیص شود و فقط گرفتن تاریخچه فردی و خانوادگی بیمار داکتر را به تشخیص این بیماری کمک میکند.

درمان نیم‌ سری دو نوع درمان برای نیم‌ سری وجود دارد:

یکی روش حاد درمانی است که در هنگام حمله نیم‌ سری دوا های ضد درد به بیماران تجویز میشود تا سبب تسکین درد و جلوگیری از پیشرفت مرض و وخامت اعراض آن شود.

روش دیگر درمان پیشگیرانه یا وقایوی است که از تکرار،‌ شدت و طول حملات میکاهد و در آن بیماران پیش از آن که حمله نیم‌ سری را تجربه کنند دوا های خاص را به سفارش داکتر اخذ میکنند.

روش‌ های غیر دوائی مانند تغیرات در سبک زندگی روزمره،‌ دوری جستن از عواملی که سبب تحریک بیماری میشود درمان سلوکی به ویژه کاهش فشار روحی و روانی و فزیوتراپی نیز برای کاهش تکرار و شدت حملات ممد واقع شده میتواند.

داكتر گل رحمن طاهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *