اجتماعی

ایجاد‌فرصت های کاری برای زنان قالین باف

سیگار می‌گوید که اداره توسعه بین المللی ایالات متحده امریکا( USAID) در افغانستان به ارزش 14.9 میلیون دالر را در بخش های قالین بافی و ساخت جواهرات کمک کرده است.

سیگار می‌گوید که اداره توسعه بین المللی ایالات متحده امریکا( USAID) در افغانستان به ارزش 14.9 میلیون دالر را در بخش های قالین بافی و ساخت جواهرات کمک کرده است.

این اداره در شبکه ایکس گفته است که اداره توسعه بین‌المللی امریکا، به ارزش 14.9 میلیون دالر را از سال 2019 میلادی تاکنون در زمینه اشتغال بیش از 27 هزار و 578 تن دربخش‌های قالین بافی و ساخت زیورات فراهم کرده است  که بیشتر کارکنان آنی پروژه ها را زنان تشکیل می دهند. بر اساس این گزارش، این برنامه در و لایت های کابل، جوزجان  و بامیان در  12 شرکت قالین بافی و 16 شرکت ساخت جواهرات  راه اندازی شده است. در همین حال، مسئولان وزارت اقتصاد از راه اندازی چنین پروژه ها از سوی نهاد های خیریه بین المللی استقبال کرده و می‍‌گویند که این برنامه ها برای رشد اقتصاد کشور مفید می باشد.عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد می‌گوید:”ما از تمام نهاد ها و کشور هایی که در کنار  کمک های بشردو ستانه  و عاجل برای مردم  افغانستان، پروژه های انکشافی  را  راه  اندازی می‌کنند استقبال می کنیم. “شماری از زنان قالین باف می‌گویند که این برنامه ها زمانی موثر خواهد بود که برای کارمندان مزایای بیشتر داشته باشد به گفته آنان، شرکت های تو لیدی بیشترین بهره  را از این پروژه ها می‌برند، درحالی که بیشترین زحمت را کارمندان متحمل می شوند.

شکریه امینی، یکتن از قالین بافان می گوید:” این برنامه ها  وقتی مفید تمام می‌شود که برای کارمندانی که در این پروژه ها کار می‎کنند، دستمزد پیشتر پرد اخت شود، اما صاحبان شرکت های تولیدی بیشترین بهره را از این پروژه ها می‌برند، درحالیکه زنان قالین باف بشیترین وقت و انرژی خود را صرف آن  می کنند.”

بااین حال زرمینه پارسا، یکتن از قالین بافانی که در این پروژه ها کار کرده است می گوید:” البته از نظر من کارکردن خانم ها در بخش قالین بافی خوب است، تا جای به اقتصاد آنها کمک می‌کند، اما  در شرکت های شخصی و قالین بافی تمام فایده  صاحب شرکت دارد می رسد، یک خانم وقتی بخواهد در این بخش کار کند تمام زحمت اش را می‌کشد، اما دستمزد ناچیزی برایش داده می شود.”گفتنی است که،  بر اساس گزارش های اداره توسعه بین المللی ایالات متحده امریکا، در ماه اکتوبرسال جاری،  برای 2 هزار و  510 زن در و لایت های  بلخ، فاریاب،  هرات، جوزجان، کابل، ننگرهار و  سرپل  زمینه کارآموزی در عرصه قالین بافی و نخ ریسی فراهم کرده است  که به تعداد 954 زن به شکل کارمند رسمی در این پروژه مقرر شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن