جهان

امیدواری قطر و مصر به تمدید طولانی مدت آتش‌بس

وزارت خارجه قطر در دومین روز آتش‌بس در غزه، ابراز امیدواری کردکه آتش‌بس چهار روزه منجر به آتش‌بس طولانی مدت میان حماس و اسرائیل گردد. مصر نیز اعلام کرده که پیام‌های مثبتی از طرف‌های درگیر جنگ، درخصوص تمدید احتمالی آتش‌بس دریافت کرده است.

وزارت خارجه قطر در دومین روز آتش‌بس در غزه، ابراز امیدواری کردکه آتش‌بس چهار روزه منجر به آتش‌بس طولانی مدت میان حماس و اسرائیل گردد. مصر نیز اعلام کرده که پیام‌های مثبتی از طرف‌های درگیر جنگ، درخصوص تمدید احتمالی آتش‌بس دریافت کرده است. در همین حال حماس گفته که از آتش‌بس استقبال می‌کند، اما این گروه به اسرائیل هشدار داده که دست از توطئه بردارد. صبح جمعه(3 قوس) آتش‌بس چهار روزه و روند آزادی اسیران و زندانیان میان حماس و اسرائیل آغاز شد و قرار است این آتش‌بس تا صبح سه شنبۀ این هفته ادامه یابد.

با این حال، وزارت خارجه قطر ضمن ابراز امیدواری به آتش‌بس‌ دایمی در نوار غزه، اعلام کرد که دوحه اوضاع غزه را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

ماجدالانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر درپایان دومین روز آتش‌بس به تلویزیون فرانسه 24 گفت:”ما امیدواریم که این آتش‌بس کمک کند تا راه‌های بهتری پیدا کنیم و بتوانیم به یک توافق قوی‌تر در مورد آتش‌بس پایدار دست یابیم. با این حال راه طولانی و دشواری در پیش است.”

از سوی دیگر، مصر اعلام کرده که پیام‌های مثبت از طرف‌های درگیر جنگ، در خصوص تمدید احتمالی آتش‌بس دریافت کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر رسانه‌های دولت مصر به نشر رسیده‌، آمده است که این کشور در حال انجام مذاکرات گسترده با همه طرف‌ها، برای دستیابی به توافق روی تمدید آتش‌بس طولانی است و امیدواری زیادی برای دستیابی به چنین توافقی وجود دارد.

در همین حال، اسامه حمدان، سخنگوی حماس در یک کنفرانس خبری در بیروت اعلام کرد که این گروه از آتش‌بس استقبال می‌‎کند، اما وی به اسرائیل هشدار دادکه هرگونه توطئه‌ای را که برای غزه در سر داشته باشد، محکوم به شکست است.

” آتش‌بس بشردوستانه و توافق تبادل اسراء بدون استواری مردم سرافراز ما محقق نمی‌شد. این توافق به معنای شکست موضع اسرائیل است که از ابتدای تجاوزهای ضد غزه گفته بودند با زور اسرای خود را آزاد می‌کند. باید بگویم که ما از آتش‌بس استقبال می‌کنیم و تا زمانی‌که اسرائیل به توافق پابند باشد، ما هم متعهد خواهیم ماند. هرگونه توطئه علیه غزه با شکست مواجه است و این را حماسۀ مردم ما نشان داده‌است.”

حمدان همچنین از مؤسسات بین‌المللی و رسانه‌ها خواست که به نوار غزه بیایند و میزان جنایاتی که اسرائیل در 50 روز گذشته مرتکب شده‌ را ببینند.

این در حالی است که در دور دوم  تبادل اسیران بین حماس و اسرائیل،  39 اسیر فلسطینی در مقابل 13 اسیر اسرائیلی آزاد شدند که شش تن از آن‌ها زن و 33 تن نیز کودکان و نوجوانان بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *