صحت

بیماری التهاب کبد چیست؟

التهاب کبد واکنشی است که هنگام حمله سلول‌های کبدی به یک میکروب یا ماده ایجاد کننده بیماری رخ می‌دهد. کبد ارگانی در دستگاه گوارش است که به روند هضم غذا کمک می‌کند و بسیاری از فعالیت‌های مهم و اساسی دیگر بدن را انجام می‌دهد.

التهاب کبد واکنشی است که هنگام حمله سلول‌های کبدی به یک میکروب یا ماده ایجاد کننده بیماری رخ می‌دهد. کبد ارگانی در دستگاه گوارش است که به روند هضم غذا کمک می‌کند و بسیاری از فعالیت‌های مهم و اساسی دیگر بدن را انجام می‌دهد. این عملکردها شامل تولید صفرا برای کمک به تجزیه مواد غذایی و تبدیل آن به انرژی است. همچنین تولید مواد ضروری مانند هورمون‌ها، پاک‌سازی سموم از خون (سموم مانند داروها، الکل)، کنترل ذخیره چربی، تولید و ترشح کلسترول از وظایف کبد است.

کبد بیش از اندازه طبیعی بزرگ شده، متورم شده است. علل احتمالی آن سرطان و مصرف زیاد الکل است. علائمی شامل زردی (زرد شدن پوست) و درد در قسمت بالای شکم ظاهر می‌شوند. درمان این بیماری، به علت بزرگ شدن کبد بستگی دارد.

1 آناتومی کبد

2 کبد بزرگ شده چیست؟

3 چه عواملی باعث بزرگ شدن کبد می‌شود؟

4 علائم التهاب کبد چیست؟

5 عوامل خطر در ابتلا به التهاب کبد چیست؟

6 التهاب کبد چگونه درمان می‌شود؟

7 برای بهبود شرایط ویروسی التهاب کبدی چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

8 عوارض احتمالی التهاب کبد چیست؟

9 کبد مصنوعی چیست؟

10 به منظور تشخیص و درمان التهاب کبدی به کدام پزشک مراجعه کنید؟

آناتومی کبد

کبد دارای چهار لوب، پنج رباط و پنج شکاف است و توسط یک غشای فیبری سخت و کپسول گلیسون پوشانده شده است. در این مرحله کپسول، رگ‌های خونی و مجاری کبدی را وارد بدن می‌کند. رشته‌های بافت پیوندی که از کپسول سرچشمه می‌گیرند، وارد پارانشیم “parenchyma” کبد می‌شوند و شبکه پشتیبان ارگان را تشکیل می‌دهند و واحدهای عملکردی کبد یعنی لوبول‌های “lobules” کبدی را از هم جدا می‌کنند.

در روده کوچک و در صورت نیاز به صفرا برای اهداف گوارشی، کیسه صفرا منقبض می‌شود و اسفنکتر “sphincter” شل می‌شود، بنابراین اجازه فرار صفرا از کیسه صفرای چسبناک را می‌دهد. به طور معمول اسفنکتر منقبض می‌شود و صفرا را پس از ترک کبد، مجبور به ورود در کیسه صفرا می‌کند.

واحدهای عملکردی کبد عبارتند از: لوبول‌های “lobules” کبدی، تجمع‌های شش طرفه سلول‌های کبدی که توسط مویرگ‌ها به نام سینوسوئیدها نفوذ می‌کنند. روکش این سینوسوئیدها “sinusoids” سلول‌های کوپر “Kupffer” و ماکروفاژهای “macrophages” کبد هستند.

با شناخت ساختار کبد بیماری‌هایی که میتواند کبد را درگیر کند نیز خواهیم شناخت

کبد بزرگ شده چیست؟

کبد یک عضو اساسی و مهم در بسیاری از فعالیت‌های بدن است. به هر دلیلی کبد بزرگ “hepatomegaly” شده و بزرگ‌تر از اندازه طبیعی خود می‌گردد.

کبد ملتهب نشانه‌ی یک مشکل اساسی است اما به تنهایی یک بیماری نیست. بسته به بیماری زمینه‌ای که باعث ایجاد این شرایط می شود، ممکن است یک کبد ورم کرده همراه با سایر علائم ایجاد شود.

کبد ملتهب بیماری است اما تهدید جدی محسوب

نمیشود.

چه عواملی باعث بزرگ شدن کبد می‌شود؟

چندین نوع بیماری یا شرایط مختلف باعث التهاب کبد می‌شود. در بعضی از افراد، کبد بزرگ شده  ناشی از مصرف بیش از حد سموم از جمله الکل، داروهای مانند استامینوفن یا مکمل‌ها است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دوزهای زیاد مواد سمی (از جمله الکل)، داروها یا مکمل‌ها نیز می‌تواند باعث سیروز (زخم) کبد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *