سیاسیمقالات

کمک ناچیز از هوا، کشتار بی‌رحمانه در زمین

از اثر بمباران خانه‌ای در شرق رفح ۱۴نفر از جمله شش کودک به شهادت رسیدند. در بین این شش کودک دو شیرخواره بودند که مادرشان بعد از ۱۱سال محرومیت از نعمت فرزند در دوران جنگ به دنیا آورده بود

امریکا که با حمایت‌های نظامی خود از رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه شریک جرم غاصبان فلسطین است، اکنون در حرکت‌های انسان دوستانه با هواپیما برای مردم گرسنه غزه کمک غذایی پرتاب می‌کند تا از زیر بار فشار‌های خارجی رها شود، اما این سیاه‌نمایی در زمانی که زنان و کودکان غزه هر روز قربانی می‌شوند، چهره خون‌آلود واشینگتن را پاک نخواهد کرد.

۱۵1 روز از جنگ غزه گذشت و در مقابل چشم جهانیان، صحنه‌های گرسنگی شدید در این نوار محاصره ادامه دارد و در این شرایط اسفبار امریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی به جای توقف نسل‌کشی به تزریق مسکن موقت روی آورده است. ستاد قومندانی مرکزی امریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد بعدازظهر شنبه در عملیاتی مشترک با نیروی هوایی اردن به غیرنظامیان آسیب‌دیده از جنگ جاری کمک‌رسانی کرده است. به گزارش رویترز، طبق بیانیه، هواپیما‌های «لاکهید سی- ۱۳۰» (هرکولس) نیروی هوایی ایالات متحده و اردن و سربازان متخصص در زمینه تحویل کمک‌های بشردوستانه از طریق هوایی، بسته‌هایی ساختند و آن‌ها را به شیوه‌ای ایمن برای غیرنظامیان ساکنان غزه پایین انداختند. هواپیما‌های امریکایی، طی این عملیات، ٣٨ هزار وعده غذایی را در امتداد خط ساحلی غزه رها کردند. سنتکام افزود: «این اقدام، تلاش‌های جاری دولت امریکا در راستای ارائه کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش به مردم غزه را تقویت می‌کند و ما سرگرم انجام برنامه‌ریزی برای مأموریت‌های بالقوه بعدی برای ارسال کمک‌های هوایی هستیم.» بر اساس بیانیه سنتکام، این اقدام بخشی از تلاش مستمر برای تحویل کمک‌های بیشتر به غزه از جمله از طریق گسترش کمک‌های زمینی است. در همین ارتباط، یک مقام امریکایی به رویترز گفت که کمک‌های روز شنبه بر فراز آسمان شهر «مواصی» در منتهی‌الیه جنوب غربی غزه رها شدند. یک مقام دیگر امریکایی نیز گفت دولت بایدن تحت فشار‌های داخلی و خارجی سرگرم بررسی ارسال کمک از طریق دریا از کشور قبرس است. ارسال کمک‌های هوایی اندک امریکا به مردم غزه، درحالی است که این کشور در پنج ماه گذشته تمام‌قد از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و با وتو کردن قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و ارسال هزاران تن سلاح به اسرائیل، در نسل‌کشی فلسطینیان مشارکت دارد. امریکا حتی برای حمایت از صهیونیست‌ها، مسئولیت حملات به گروه‌های مقاومت در عراق و یمن را برعهده گرفته است که در حمایت از مردم غزه منافع اشغالگران را در دریای سرخ و سرزمین‌های اشغالی هدف قرار می‌دهند. وضعیت انسانی در غزه به قدری فاجعه‌بار است که این کمک‌های ناچیز امریکا دردی از مشکلات فلسطینیان را  دوا نخواهد کرد و اگر دولت بایدن در کمک‌رسانی به مردم غزه جدی است باید تندرو‌های اسرائیلی را تحت فشار قرار دهد تا مسیر کمک‌رسانی را از گذرگاه رفح باز کنند؛ گذرگاهی که از هفته‌ها پیش، هزار لاری منتظر ورود به غزه هستند.

دموکرات‌ها در کنگره مدت‌هاست که به بایدن پیشنهاد داده‌اند تا زمانی که نتانیاهو به بحران. انسانی غزه رسیدگی نکند، فروش تسلیحات جدید به رژیم صهیونیستی را متوقف کند، اما کاخ سفید اراده‌ای برای این کار از خود نشان نداده و تنها به ابراز نگرانی از حمله به غیرنظامیان اکتفا کرده است.

کمک‌های هوایی امریکا پس از آن انجام شد که روز پنج‌شنبه نظامیان اسرائیل به فلسطینی‌هایی که برای دریافت کمک‌های بشردوستانه در غزه تجمع کرده بودند تیراندازی کردند که طی آن ۱۱۵ نفر شهید و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

به نظر می‌رسد واشینگتن با پرتاب چند تن مواد غذایی از آسمان غزه که برای تصویربرداری مکان مناسبی به شمار می‌رود، سعی دارد حرکات ظاهراً انسان دوستی خود را به نمایش بگذارد. امریکا قصد دارد با این کمک‌ها نشان دهد که با رویه صهیونیست‌ها در مسدود کردن مسیر کمک‌های بشردوستانه اختلاف نظر دارد، اما مادامی که ارسال سلاح و حمایت سیاسی در شورای امنیت از اسرائیل ادامه دارد، حنای امریکا هم برای افکارعمومی جهان رنگی نخواهد داشت.

واشینگتن زیر انتقادات جهانی

با اینکه کاخ سفید سعی دارد با کمک‌های هوایی از زیر بار فشار‌های خارجی خلاص شود، اما جامعه جهانی به‌شدت از استاندارد دوگانه واشینگتن انتقاد می‌کند. کمیته نجات بین‌المللی که یک سازمان امدادرسان مستقر در نیویورک است، روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمک‌های هوایی نمی‌تواند جایگزینی برای دسترسی انسانی باشد. این کمک‌های هوایی راه‌حلی برای تسکین رنج مردم فلسطین نیست و زمان و تلاش را نسبت به راه‌حل‌های اثبات‌شده منحرف می‌کند.» طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، رابرت فورد، یکی از افراد مؤسسه میدل‌ایست و سفیر بازنشسته امریکا در سوریه و الجزایر گفت: «تصمیم برای روی آوردن به کمک‌های هوایی در غزه نشان‌دهنده «تحقیر» امریکا توسط متحدش اسرائیل است. این کار علناً پوچ و غیرمنطقی است.» کمیته بین‌المللی نجات در بیانیه خود اعلام کرد که ایالات متحده و سایر کشور‌ها باید تلاش‌های خود را بر اطمینان از رفع محاصره غزه توسط اسرائیل و وادار ساختن آن به بازگشایی گذرگاه‌های مرزی برای انتقال سوخت، مواد غذایی و تجهیزات صحی بدون مانع متمرکز کنند.» این کمیته همچنین بر فوریت و نیاز برای آتش‌بس در جنگی که نزدیک به پنج ماه به طول انجامیده است و موجب به شهادت رسیدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی شده، تأکید کرد. همچنین یکی از مدیران سازمان مردم‌نهاد «آکسفام» نیز در این باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، هدف محموله‌های کمک هوایی «بیشتر آرام‌کردن وجدان گناهکار مقامات ارشد امریکایی است که با سیاست‌های خود به جنایات کنونی و احتمال قحطی دامن زده‌اند.»

غمبارترین نوزادکشی در غزه

در شرایطی که تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها در غزه سرعت گرفته و نشانه‌هایی از احتمال توافق آتش‌بس دیده می‌شود، رژیم کودک‌کش در اقداماتی جنون‌آمیز دامنه حملات خود علیه فلسطینیان را افزایش داده است. جنگنده‌های صهیونیستی صبح یک‌شنبه در جنایتی دیگر، شهر رفح در جنوب غزه را که بیش از ۵/۱ میلیون آواره را در خود جای داده، بمباران کردند که در نتیجه آن دست‌کم ۳۰ نفر شهید و شمار دیگری زخمی شدند. منابع صحی فلسطینی اعلام کردند بر اثر بمباران خانه‌ای در شرق رفح ۱۴نفر از جمله شش کودک به شهادت رسیدند. در بین این شش کودک، دو شیرخواره بودند که مادرشان بعد از ۱۱سال محرومیت از نعمت فرزند در دوران جنگ به دنیا آورده بود. کودک‌کشی صهیونیست‌ها مربوط به حملات دیروز نیست بلکه در ماه‌های اخیر، اشغالگران هزاران کودک را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند. این جنایت‌ها در سکوت غربی‌های مدعی حقوق بشر رخ می‌دهد که نسل‌کشی فلسطینی‌ها را دفاع مشروع اسرائیل از موجودیت خود می‌دانند. بی‌اهمیت بودن جان فلسطینیان برای غرب را می‌توان در اظهارات چند روز پیش وزیر دفاع امریکا به خوبی مشاهده کرد که بدون هیچ‌گونه احساس تألم در اظهاراتی که حتی خم به ابرو نیاورد خونسردانه گفت که در درگیری‌های اخیر در غزه ۲۵ هزار زن و کودک کشته شده‌اند. قربانی شدن روزانه زنان و کودکان غزه سند آشکاری از جنایات اسرائیل برای دولتمردان کاخ سفید است که فلسطینی‌ها به کمک‌های هوایی نیاز ندارند و آنچه برای آن‌ها اولویت دارد توقف جنگ و ارسال کمک‌ها و بازسازی غزه است.

مولوی شیر احمد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *