صحت

پوکی استخوان چیست؟

  دریافت کافی کلسیم در رژیم غذایی: در بالغین مصرف روزانه ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ میلی گرام کلسیم توصیه شده است و این میزان با مصرف مواد غذایی حاصل می شود و مکمل ها باید زمانی که دریافت مواد غذایی کافی نمی باشد، مصرف شوند. البته دقت کنید که مصرف بیش از حد مکمل های کلسیم  

 

دریافت کافی کلسیم در رژیم غذایی: در بالغین مصرف روزانه ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ میلی گرام کلسیم توصیه شده است و این میزان با مصرف مواد غذایی حاصل می شود و مکمل ها باید زمانی که دریافت مواد غذایی کافی نمی باشد، مصرف شوند. البته دقت کنید که مصرف بیش از حد مکمل های کلسیم

نیز با افزایش ریسک سنگ کلیه و رسوب در دیواره عروق همراه می باشد.

دریافت کافی ویتامین دی

در رژیم غذایی: مصرف حداقل ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی روزانه، از مهمترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان می باشد. احتمال کمبود ویتامین دی در افراد مسن، چاق، دارای بیماری کبدی یا کلیوی و افراد دارای پوست تیره بیشتر می باشد؛ و لذا دریافت کافی مکمل های ویتامین دی در این افراد از موثرترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان می باشد.

ترک سیگار نیز از موثرترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان می باشد.

عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی.

فعالیت بدنی: ورزش های تحمل کننده وزن بدن مانند پیاده روی به مدت حداقل نیم ساعت در روز و به مدت حداقل ۵ روز در هفته جهت افزایش توده استخوانی موثر هستند. ورزش به خصوص در دوران جوانی جهت رسیدن به حداکثر توده استخوانی از موثرترین روش های پیشگیری از پوکی استخوان می باشد.

به طور کلی مکمل ها علاوه بر جلوگیری از مشکلاتی مانند پوکی استخوان، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک شایانی می نمایند. از این رو مطالعه مطلبی در مورد داروی تقویت سیستم ایمنی بدن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

علت بیماری پوکی استخوان چیست؟

درمان

پس از تشخیص پوکی استخوان، با محاسبه احتمال وقوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ۱۰ سال آینده، ممکن است بر حسب صلاح دید داکتر یکی از روش های درمان پوکی استخوان برای شما شروع شود. از جمله مهم ترین روش های درمان پوکی استخوان عبارتند از:

بیس فسفونات ها: شایع ترین درمان پوکی استخوان در اکثر افراد می باشند. معروف ترین داروی این گروه آلندرونات می باشد که مورد استفاده بسیاری از مبتلایان به پوکی استخوان می باشد. شایع ترین عوارض جانبی این داروها احساس تهوع، درد شکم و سوزش سر دل می باشند.

دنوزوماب: به صورت تزریق زیرجلدی دو بار در سال در درمان پوکی استخوان موثر می باشد.

هورمون درمانی: جایگزینی هورمون استروژن در زنان پس از یائسگی در حفظ استحکام استخوان ها و درمان پوکی استخوان موثر می باشد. البته به دلیل افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و لخته های خونی کمتر از این روش جهت درمان پوکی استخوان استفاده می شود.

تری پاراتاید (Teriparatide): یکی از قوی ترین داروهای موثر در درمان پوکی استخوان شدید می باشد که به صورت تزریق زیرجلدی روزانه به مدت ۲ سال استفاده می شود و به ساختن استخوان جدید کمک می کند.

رالوکسیفن: در زنان پس از یائسگی می تواند جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان استفاده شود. نحوه مصرف آن به صورت یک قرص در روز می باشد؛ اما به دلیل عارضه افزایش ریسک لخته خونی در بدن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید: هورمون درمانی در یائسگی چیست؟

پس از توقف استفاده از داروهای فوق، احتمال کاهش مجدد توده استخوانی افزایش می یابد؛ لذا توصیه می شود هر ۲ سال تراکم استخوان بررسی شود و در صورت کاهش محسوس در توده استخوانی، مجدداً درمان پوکی استخوان آغاز گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *