افغانستان

رد ادعاهای مداخله در روند کمک‌های بشری

امارت اسلامی با رد ادعاهای مداخله در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه در کشور، می‌گوید که نهادهای کمک رسان به علت نداشتن بودجه، کمک‌های شان را کاهش داده‌اند.

امارت اسلامی با رد ادعاهای مداخله در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه در کشور، می‌گوید که نهادهای کمک رسان به علت نداشتن بودجه، کمک‌های شان را کاهش داده‌اند.

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به گزارش شورای امنیت می‌گوید که حکومت سرپرست تنها امنیت نهادهای کمک رسان را تامین می‌کند و در مسایل داخلی نهادها مداخله ندارد.

آقای مجاهد گفت: «امارت اسلامی افغانستان در هیچ امور موسسات مداخله ندارد که کارهای آن‌ها را مختل بسازد نسبت به دو مورد که یکی امنیت آن‌ها است ما و نظامی‌های ما مکلف هستیم که امنیت شان را تأمین کنیم.»

عبداللطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد در این باره گفت: «تقاضای ما از نهادهای امدادی جامعه بین‌المللی به خصوص سازمان ملل متحد این است که مسایل سیاسی را در کمک‌های بشر دوستانه و انکشافی مد نظر قرار ندهند.»

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که ۵۶ برنامه کمک‌های بشری در افغانستان به علت مداخله امارت اسلامی متوقف شده است.

امید الله که نان‌آور خانواده شش تنی است و درگوشه‌ای پایتخت بوت پالشی می‌کند، از ناملایمت‌های زندگی چنین حکایت دارد: «زیاد من کار کنم روز ۲۰۰ الی ۱۵۰ که من با آن زودتر کرایه خانه را بدهم مثالش یگان چیزهای دگه است مریضی است دیگر کمک‌ها تا حالا به ما نرسیده است.»

جاوید، یکی دیگر از نیازمندان در کابل گفت: «کمک‌های جامعه جهانی درست  است در خاک افغانستان می‌آید اما حق به حق‌دار نمی‌رسد.»

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل آمده است که سیاست‌ها و عملکردهای امارت اسلامی تلاش‌ها برای بحران بشری را در افغانستان پیچیده کرده است.

فعالیت ۵۶ نهاد در افغانستان ‍در ماه جولای به علت مداخله در ارایه کمک‌های بشردوستانه، محدودیت رفت‌وآمد، خشونت در برابر نیروهای کمک‌رسان به‌گونه موقت متوقف شده است.»

این در حالی‌ست که اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد علت کاهش کمک‌هایش به افغانستان را کم‌بود بودجه گفته و تاکید کرده بود که در سال روان میلادی تنها ۲۵ درصد از پولی را که درخواست نموده‌اند، دریافت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *