صحت

نفس‌تنگی چیست؟

تنگی نفس یکی از نشانه‌های مهم است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های تنفسی یا بیماری‌های قلبی باشد. برای تشخیص علت یا درمان آن باید به دکتر ریه مراجعه کنید.

تنگی نفس یکی از نشانه‌های مهم است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های تنفسی یا بیماری‌های قلبی باشد. برای تشخیص علت یا درمان آن باید به دکتر ریه مراجعه کنید.

تنگی نفس یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر کدام از ما با آن مواجه شود. این علامت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های مخلتفی باشد که برخی از آنها خطرناک و برخی دیگر بی‌خطر هستند. برای اینکه بررسی کنیم کدامیک خطرناک هستند، باید به این علامت بی‌توجهی نکنیم. زیرا ممکن است که عوارض توجه نکردن به این علامت، بعدا گریبانگیر ما شود. بنابراین باید بدانید که تنگی نفس چیست! علت تنگی نفس چیست و علامت‌های همراه آن کدامند؟ همچنین برای تشخیص علت و درمان آن به کدام دکتر باید مراجعه کنیم.

در صورتیکه شما یا نزدیکان‌تان به علامت تنگی نفس دچار شده‌اید، نیازی به نگرانی نیست و برای تشخیص علت آن می‌توانید به دکتر عمومی یا دکتر ریه مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی یا مشاوره تلفنی ریه کمک بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

اگر تا‌به‌حال احساس کرده‌اید که در هوای کافی و مناسب نمی‌توانید نفس بکشید، وضعیتی را تجربه کرده‌اید که به آن تنگی نفس می‌گویند. تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی ریوی باشد. همچنین می‌تواند موقتا پس از یک فعالیت شدید بدنی اتفاق‌بیفتد. همچنین درمان‌های نفس تنگی می‌توانند کارهای بسیار ساده‌ای باشند.

اگر تا‌به‌حال احساس کرده‌اید که در هوای کافی و مناسب نمی‌توانید نفس بکشید، وضعیتی را تجربه کرده‌اید که به آن تنگی نفس می‌گویند.

علائم تنگی نفس چیست؟

مهمترین علامت تنگی نفس، تقلای تنفسی و نفس کشیدن با سختی است که می‌تواند ناشی از یک مشکل مزمن باشد، یا به =‌صورت حاد و ۱ تا ۲ دقیقه پس از فعالیت شدید بدنی ایجاد شود. در تنگی نفس، شما ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی هوا وارد ریه‌های خود نمی‌کنید و در موارد شدیدتر و جدی، ممکن است احساس خفگی کنید. همچنین تنگی نفس ممکن است باعث ایجاد احساس فشار و تنگی در قفسه سینه شود. سرفه هم ممکن است بروز کند.

درد بین دو کتف و تنگی نفس (علائم تنگی نفس قلبی)

یکی از علائم بیماری‌های قلبی تنگی نفس است. هنگامی که بدن ما به بیماری های قلبی دچار می‌شود، ممکن است که درد بین دو کتف را تجربه کنیم و همراه با آن به تنگی نفس هم دچار شویم. در مواقعی ممکن است که درد به دنده‌های ما هم برسد. در این موارد حتما باید سریعا به دکتر اورژانس مراجعه کنیم یا در صورتیکه داروهای قلبی مانند قرص زیر زبانی داریم، از آنها استفاده کنیم.

یکی از علت‌های تنگی نفس، COPD است.

دلایل تنگی نفس (علت تنگی نفس چیست)

تنگی نفس علت‌های مختلفی دارد  که در ادامه به هر کدام از این موارد به طور جداگانه پرداخته‌ایم. ابتدا تمامی این موارد را به صورت لیستی آورده‌ایم و سپس در بخش‌های جداگانه موارد مهمتر را توضیح داده‌ایم.

اگر تا‌به‌حال دویده یا شنا کرده‌باشید، می‌دانید که ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا بتوانید به‌راحتی نفس بکشید. ممکن است در تنفس اکسیژن کافی برای برآورده‌کردن نیاز‌های بدنی خود مشکل پیدا‌کنید. اگر شما فرد سالمی هستید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تنفس شما به حالت معمول باز‌خواهد‌گشت و ظرف چند دقیقه به‌طور طبیعی نفس خواهیدکشید.

ورزش معمولا باعث نفس تنگی کوتاه‌مدت می‌شود.

اگر شما در ارتفاعات بالا مانند قله کوه هستید و به کمبود اکسیژن عادت ندارید، ممکن است نفس تنگی موقتی را تجربه‌کنید.

سیگار کشیدن، آلودگی هوا و مواد شیمیایی و آلرژن‌ها می‌توانند منجر به مشکلات ریوی و تنگی نفس شوند.

تنگی نفس می‌تواند گاهی به علت ریفلاکس اسید معده باشد.

این موارد می‌تواند باعث نفس تنگی ناگهانی شود که باید اورژانسی درمان شوند: نارسایی قلبی، فشار خون پایین، پنومونی (ذات‌الریه یا عفونت ریه)، آمبولی ریه (لخته خون در ریه‌ها)، مسمومیت با کربن مونواکسید، استرس و اضطراب.

اگر یک تکه غذا یا شی دیگری راه‌های هوایی شما را مسدود کند، ممکن است دچار تنگی نفس ناگهانی شوید.

صدمه‌ای که منجر به آسیب ریوی یا از‌دست‌دادن سریع خون شود، می‌تواند تنفس شما را دشوار سازد.

تنگی نفسی که بیش از ۴ هفته طول بکشد را تنگی نفس مزمن می‌نامند. علت تنگی نفس مزمن شامل این موارد است:

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است

بیماری اینترستیشیال یا بینابینی ریوی (زخم ریه)

تهویه ضعیف ریه

بیماری‌های قلبی

چاقی و افزایش وزن

کرونا: درگیری ریه کرونا می‌تواند باعث تنگی نفس شود.

آسم می‌تواند به دو صورت حمله حاد و مزمن باعث ایجاد تنگی نفس شود.

علت تنگی نفسبیماری‌های ریوی (مثل برونشیت و آسم)بیماری‌های قلبی (مثل نارسایی دیواره قلب)آلرژی و حساسیت (آلرژی‌های غذایی)مشکلات گوارشی (مثل رفلاکس اسید معده)تنگی نفس عصبی (حمله پانیک)چاقیبارداریعوارض داروییعلت‌های ایجاد تنگی نفس

۱. علت آروغ زدن و تنگی نفس: رفلاکس اسید معده – التهاب مری و تنگی نفس

یکی از علت‌های تنگی نفس می‌تواند رفلاکس اسید معده باشد. در برخی از افراد دریچه‌ی بالایی معده‌ی آنها کمی شل شده‌است و در شرایط خاصی اسید را پس می‌زند و به داخل مری می‌فرستد. این اتفاق باعث بروز علائمی می‌شود که یکی از آنها تنگی نفس است. افرادی که به تنگی نفس دچار می‌شوند، معمولا آروغ هم می‌زنند. بنابراین، این علامت می‌تواند همراه با هم بروز کند.

۲. تنگی نفس در کرونا – تنگی نفس در امیکرون

یکی از علائم خطرناک در کرونا، اومیکرون یا دیگر انواع کرونا، این است که ممکن است بیمار با تنگی نفس مواجه شود. در چنین مواردی، ریه‌ها درگیر شده‌اند و باید بررسی و آزمایش‌های ریوی انجام شوند. اگر ریه‌ها درگیر شده باشند، ممکن است که این درگیری به مرور زمان گسترش پیدا کند و نفس کشیدن برای بیمار سخت شود و به دستگاه اکسیژن نیاز پیدا کند. درگیری ریه کرونا می‌تواند بعد از بهبود بیماری هم به جای بماند و باعث ماندگاری تنگی نفس بعد ازنقاهت هم شود. زیرا ریه‌ها در بیماری کرونا فیبروز می‌شوند و از بخش درگیر شده از بین می‌رود.

یکی از عوارض بارداری می‌تواند تنگی نفس باشد.

۳. علت تنگی نفس در بارداری

زنان باردار ممکن است که تنگی نفس را تجربه کنند. یکی از علائمی که در ماه‌های آخر بارداری زن تجربه می‌کند، تنگی نفس در بارداری است. با بزرگتر شدن رحم، جای ریه‌ها تنگ می‌شود و نمی‌توانند به خوبی باز و بسته شوند. به همین دلیل فرد به تنگی نفس دچار می‌شود. در چنین مواردی، اگر تنگی نفس شدید باشد، باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا بررسی‌های دقیق‌تر انجام شوند. ممکن است که بیماری‌های قلبی هم باعث این مشکل شوند. هنگامی که قلب شما به خوبی کار نکند، ممکن است که بارداری خطرناک باشد و نیاز به اقدامات جدی باشد.

۴. تنگی نفس عصبی (معده عصبی و تنگی نفس – ورم معده و تنگی نفس)

 

گاهی نیز ورم معده ممکن است باعث بروز چنین علامتی شود. ورم معده به معنی التهاب معده است. هنگامی که معده‌ی شما ملتهب شود، می‌تواند علائم تنفسی هم ایجاد کند. ورم معده در بیشتر موارد عصبی نیست و به علت تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود. برای بهبود این حالت باید بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای را رعایت کنید. در غیر اینصورت ممکن است که این حالت تشدید شود و علائم تنفسی شما را آزار دهد.

برخی از حمله‌های عصبی مانند حمله پانیک هم می‌توانند ایجاد تنگی نفس کنند.

۵. علت تنگی نفس در شب چیست؟ (علت تنگی نفس در خواب)

علت‌های بسیاری می‌توانند باعث تنگی نفس در خواب شوند. یکی از اصلی‌ترین این علت‌ها، تنگی نفس به علت آپنه خواب است. آپنه خواب می‌تواند هنگام خواب برای شما مشکل ایجاد کند و تنفس را برای بیمار سخت کند. همچنین این حالت می‌تواند باعث بیدار شدن ناگهانی شما از خواب شود. آپنه خواب می‌تواند کیفیت خواب را به طرز چشمگیری کاهش دهد و باعث بروز مشکلات جدی شود.

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث تنگی نفس در خواب شوند می‌توان به بازگشت اسید معده، بیماری های قلبی و بیماری های ریوی دیگر اشاره کرد. بیماری‌های قلبی می‌توانند فشار زیادی به قلب وارد کنند و قلب شما نتواند اکسیژن کافی به بدن شما برساند. همین مسئله باعث بروز مشکلات جدی می‌شود.

یکی از علامت‌های بیماری قلبی تنگی نفس است.

۶. تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی

بیشترین علت‌های ایجاد تنگی نفس به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ریوی باز می‌گردند. هر دو نوع بیماری هم می‌توانند خطرناک و تهدیدکننده‌ی حیات باشند. اما ضروری است که تفاوت هر دو را بدانید. برای تشخیص تفاوت این دو گروه بیماری و تنگی نفس آنها باید به شرایطی که تنگی نفس در شما ایجاد می‌شود، دقت کنید. در صورتیکه همزمان با انجام فعالیت‌های روزانه و عادی خود دچار تنگی نفس می‌شوید، باید به بیماری‌های قلبی شک کنید. مثلا اگر نشسته‌اید و در حال انجام کارهای معمول خود هستید و تنگی نفس را تجربه می‌کنید،‌ احتمال اینکه قلب شما مشکل داشته‌باشد، وجود دارد.

اما اگر با انجام دادن‌ فعالیت‌های بدنی به این حالت دچار می‌شوید، ممکن است که بیماری‌های ریوی باعث ایجاد این علامت شده‌باشند. در هر صورت با دیدن این علامت، باید با دکتر عمومی یا دکتر ریه مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *