گزارش

جامعه جهانی، باید میان کمک‌های بشری و مسایل سیاسی فرق قایل باشند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) از شکاف مالی در کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان سخن گفته است و هشدار داده است٬ بحران مالی روند کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را تهدید می‌کند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) از شکاف مالی در کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان سخن گفته است و هشدار داده است٬ بحران مالی روند کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را تهدید می‌کند

این گفته ها میرساند که کشور های کمک کننده به تعهدات شان در برابر مردم افغانستان پابند نیستند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) با نشر گزارشی اعلام کرده که شکاف مالی، کمک‌های بشردوستانه افغانستان را تهدید می‌کند.

اوچا بیان داشته است تا ماه جون سال جاری میلادی فقط ۹ درصد از ۴.۶ میلیار دالر مورد نیاز برای کمک‌رسانی به افغانستان در طول سال ۲۰۲۳ را دریافت کرده است.

در گزارش تذکررفته است  «علاوه بر این، ۹۰ درصد از بودجه‌ مصرف‌شده در پنج ماه اول سال جاری میلادی که حدود ۸۵۰ میلیون دالر می‌شود، از بودجه‌ سال ۲۰۲۲ انتقال یافته است.»

این نهاد گفته که به‌دلیل تغییر در محیط عملیاتی، نهادهای امدادرسان طرح تجدیدنظرشده‌ای را منتشر کردند که در آن برای ارائه‌ کمک به مردم افغانستان میان ماه‌های جون و دسامبر سال جاری میلادی، ۲.۲۶ میلیارد دالر درخواست شده است، اما با آن هم، در حال حاضر فقط ۱۶ درصد بودجه در اختیار دارند.

اوچا گفته است که تأمین مالی به موقع، آژانس‌های کمک ‌رسان را برای تهیه کمک‌ها با در نظر گرفتن تأخیر در مرزها و اختلالات بازار و تحویل به موقع آن به نیازمندان، کمک می‌کند.

اوچا همچنان گفته است  تیم‌های هماهنگ‌کننده‌ نهادهای امدادرسان در حال تجزیه و تحلیل شکاف مالی حیاتی است که در آخر ماه جولای منتشر خواهد شد.

براساس گزارش اوچا، برنامه جهانی غذا به‌دلیل کمبود بودجه، کمک غذایی به هشت میلیون تن را که از ناامنی غذایی رنج می‌بردند، به‌صورت کامل قطع کرده است.

اوچا گفته است که از ماه جولای به بعد، تنها پنج میلیون تن در افغانستان کمک‌های غذایی اضطراری دریافت خواهند کرد، در گزارش این نهاد آمده است که اگر برنامه جهانی غذا بودجه‌ جدید دریافت نکند، کمک‌های غذایی اضطراری تا پایان ماه اکتبر به صفر می‌رسد.

براساس آمار اوچا، در حال حاضر در افغانستان ۲۸.۸ میلیون تن نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند و در صورت عدم تأمین بودجه‌ مورد نیاز از سوی جامعه‌جهانی و دونرها، اکثر آنان به این کمک‌ها دسترسی نخواهند داشت.

این در حالی است که جامعه جهانی  با پیروزی  دو باره امارت اسلامی٬ حجم کمک های خود به افغانستان را کاهش داده است و برای از سر گیری کمک ها با افغانستان شرایط وضع میکنند٬ مگر از دید امارت اسلامی  جامعه جهانی باید میان کمک های بشری و مسایل سیاسی فرق قایل باشند و چگونگی ارائه کمک های بشری را سیاسی نسازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن