گزارش

کاهش حاصلات خربُزه و تربوز در فاریاب

مسئولان درریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از کاهش حاصلات خربوزه و تربوز دراین ولایت خبر می‌دهند. به‌گفتۀ آنان، خشکسالی‌ سبب شده که حاصلات خربوزه و تربوزهای للمی در این ولایت امسال بکلی از بین برود.

مسئولان درریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از کاهش حاصلات خربوزه و تربوز دراین ولایت خبر می‌دهند. به‌گفتۀ آنان، خشکسالی‌ سبب شده که حاصلات خربوزه و تربوزهای للمی در این ولایت امسال بکلی از بین برود.

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب می‌گویند که حاصلات خربوزه و تربوز این ولایت نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش یافته است.

به گفتۀ آنان، کاهش باران‌های موسمی و خشکسالی سبب کاهش حاصلات خربوزه و تربوز در این ولایت شده است.

مولوی عزت‌الله نورانی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب خشکسالی و شیوع برخی امراض نباتی را ازعوامل کاهش میزان حاصلات زراعتی به‌خصوص خربوزه و تربوز در این ولایت عنوان می‌کند.

آقای نورانی می‌افزاید که ریاست زراعت درهماهنگی با وزارت زراعت و مؤسسات همکار، تلاش دارد که دواهای ضد آفات نباتی را به وقت معین آن به دسترس دهاقین قرار دهد.

“زمین‌هایی که خربوزه و تربوز للمی کاشته شده بود، هیچ چیزی ندارد. ما کشت‌های آبی بسیار کم داریم و 20 فیصد حاصلات را نشان می‌دهد. اما با گرم شدن هوا و کاهش رطوبت زمین، احتمال دارد که آنها نیز از بین برود.”

از سویی هم شماری از دهقانان در این ولایت با ابراز نگرانی از خشکسالی‌های پیهم، می‌گویند که از یکسو کاهش آب زراعتی، ازسوی دیگر شیوع امراض نباتی و بلند بودن قیمت دواهای ضد آفات طبیعی و همچنان کود کیمیاوی، سبب شده است که آنان نتوانند حاصلات مطلوبی از کشت‌های شان بدست آورند.

محمدامین، یکی از دهقانان می‌گوید که در کنار کاهش حاصلات خربوزه و تربوز، مردم نیز به‌دلیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی، توان خرید این محصولات را ندارند.

“حاصلات للمی امسال هیچ است. حاصلات آبی هم کم است، چون آب نیست و کشت‌ها را کرم می‌زند.”

قمرالدین، یکی دیگر از دهقانانی که مقداری خربوزه به بازار آورده، چنین می‌گوید:”امسال وضعیت پالیز آنقدر خوب نیست. زیاد کرم دارد، خشکسالی است، اگر آبیاری نکنیم زود می‌سوزد، زحمتش زیاد است، مشکل دوا هم زیاد است.”

این درحالی است که به گفتۀ مسئولان ریاست زراعت، خشکسالی‌های اخیر به‌خصوص در سال جاری، اکثر محصولات زراعتی را در ولایت فاریاب متاثر ساخته وخسارات زیادی را به دهقانان وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *