گزارش

طوفان‌های گرد و غبار و خسارات آن در افغانستان

دوازدهم جولای در تقویم بین المللی به عنوان “روز جهانی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار” شناخته شده است.

دوازدهم جولای در تقویم بین المللی به عنوان “روز جهانی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار” شناخته شده است. از این روز به هدف ارتقای سلامت، رفاه و افزایش کاربری و مدیریت پایدار زمین، امنیت غذایی و مقاومت در برابر تغییر اقلیم در سراسر جهان تجلیل به عمل می‌آید. مسئولین اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که درسال‌های اخیر طوفان‌های گرد وغبار در افغانستان نیز به‌دلیل تغییرات اقلیمی افزایش یافته است.

بیست و یکم سرطان که برابر است با (١٢ جولای) از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان روز جهانی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار نام‌گذاری شده است.

هدف از جهانی شدن این روز این است که دولت‌ها مبارزه در برابر عوامل طوفان‌های گرد و غبار و مقاومت در برابر تغییر اقلیم را در اولویت برنامه‌های کاری شان قرار دهند. اما افغانستان که به عنوان یکی از کشورهای قربانی تغییر اقلیم شناخته می‌شود، امسال شاهد طوفان‌های شدید مملو از گرد و غبار بوده است.  ‌

مسئولین در اداره ملی هواشناسی می‌گویند که اکثر طوفان‌ها درمناطق خشک وصحرایی، از غرب، جنوب‌ غرب و بعضی اوقات از شمال غرب وارد کشور می‌گردد.

محمد نسیم مرادی، سخنگوی اداره ملی هواشناسی چنین می‌گوید:”همه ساله طوفان‌ها در افغانستان  از ماه‌های جون و جولای تا سپتامبر وارد مناطق خشک و صحرایی کشور‌ می‌شود و بنام باد‌های 120 روزه یاد می‌گردد. بیشتر در ولایت‌‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند، بادغیس، کندهار، فاریاب، جوزجان، بلخ و بعضی اوقات در مناطق مرکزی هم به وقوع می‌پیوندد.”

در عین حال شماری از کارشناسان محیط زیست‌ علت اصلی جریان طوفان‌ها را افزایش خشک سالی‎های پیهم و از بین رفتن پوشش نباتی عنوان می‌کنند.

سید قیوم هاشمی، یکتن از کارشناسان محیط زیست می‌گویدکه طوفان‎ها به محیط زیست آسیب‌های جدی وارد می‌کند که شامل تخریب پوشش نباتی، صدمه به حیوانات و ایجاد مشکلات صحی به  انسان‌‌ها و کاهش ساحه دید در سطوح هوا نوردی شده و به طور کلی به اقتصاد کشور صدمه وارد می‌کند.

“در صورت انتقال ذرات تیزابی توسط طوفان‌های گرد و غبار از ساحات صنعتی به ساحات سبز و درصورت رسوب آن بالای نباتات و محصولات زراعتی، مخصوصاً بالای میوه‌ها که در زمان رشد قرار داشته باشد، باعث کاهش در رشد و حاصل خیزی آن خواهد شد.”

وی می‎افزاید که جهت کاهش خسارات ناشی از طوفان‌ها، باید ساحات سبز  و پوشش درختی افزایش یابد و خشک سالی مدیریت گردد.

در همین حال مسئولین در اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که اکثر توفان‌‌هایب که در افغانستان در این اواخر رخ داده، منشاء بیرونی داشته و خسارت زیادی را وارد کرده است.

روح‌الله امین، رئیس تغییر اقلیم در اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید:”طوفان و باد از جمله تغیرات اقلیمی می‌باشد و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که در کشور افزایش یافته است. علت آن تغییر در پارامتر‎های اقلیمی، از بین رفتن پوشش نباتی، قطع جنگلات و ضعیف شدن ساختار خاک می‌باشد.”

گفتنی‌است که در افغانستان همه ساله بادهای 120 روزه، خسارات هنگفتی ر ا به دهقانان وارد می‌کند که امسال نیز دهقانان از این ناحیه در امان نمانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *