افغانستان

اعتراض مسلمانان در سویدن به خاطر اهانت قرآن در آن‌کشور

شماری از مسلمانان ساکن سویدن در شهر مالموی آن کشور در اعتراض به سوختاندن نسخهٔ قرآن کریم دست به اعتراض زدند.

شماری از مسلمانان ساکن سویدن در شهر مالموی آن کشور در اعتراض به سوختاندن نسخهٔ قرآن کریم دست به اعتراض زدند.

اعتراض کنندگان که از شهرهای مختلف سویدن به شهر مالمو آمده بودند، با به دست گرفتن نسخه‌هایی از قرآن کریم، خواستار پایان بخشیدن به بی‌حرمتی به مقدسات اسلام در سویدن شدند.

موسی کشاف، یکی از این اعتراض کنندگان، گفت:» ما مخالف سوختاندن قرآن استیم. ما از حکومت سویدن می‌خواهیم که از چنین کارها جلوگیری کند. این بار نخست نیست که قرآن کریم در سویدن سوختانده می‌شود.»

سلوان مومیکا، ۳۷ ساله که چند سال پیش از عراق به سویدن مهاجرت کرده بود، در نخستین روز عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی، در مقابل بزرگترین مسجد استاکهلم، پایتخت سویدن، یک نسخهٔ قرآن کریم را به آتش کشید.

پیش از آن نیز چندین بار نسخه های قرآن کریم در سویدن به آتش کشیده شده بود که اعتراضات گسترده یی را در کشورهای اسلامی به همراه داشت.

اعتراض کنندگان در مالمو که شعارهای «قرآن را آتش نزنید و به مقدسات مسلمانان اهانت نکنید» را حمل می‌کردند، خواستار لغو قانونی نیز شده اند که به افراد اجازه به آتش کشیدن قرآن را در سویدن می‌دهد.

شماری از اعتراض کنندگان هشدار دادند که به آتش کشیدن قرآن و اهانت به مقدسات مسلمانان در سویدن سبب تفرقه میان ساکنان این کشور می‌شود.

آصف خان، افغان ساکن سویدن، گفت: «اسلام هراسی جریان دارد. به حقوق و مقدسات مسلمانان در سویدن باید حرمت گذاشته شود و نباید مقدسات و احساسات ما آسیب ببیند. بر حکومت فشار خواهیم آورد تا چنین اقداماتی پس از این نشود و بر مسلمانان در این کشور بی‌حرمتی نشود تا ناراحتی به بار نیاورد.»

وزیر عدلیه سویدن از حکومت این کشور خواسته است که باید جلو سوختاندن قرآن را در برابر سفارتخانه ها و مساجد بگیرد.

در عین حال، پولیس سویدن هشدار داده است که رویدادهای سوختاندن قرآن ممکن سبب ازدیاد فعالیت های تروریستی شود و می‌تواند روابط خارجی سویدن را صدمه بزند.

وزارت خارجه سویدن هم سوختاندن قرآن را نکوهش کرده و گفته است که باید به مقدسات مسلمانان احترام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *