افغانستان

کاهش حاصلات پسته در سمنگان

جنگلات طبیعی پسته در سمنگان، امسال به دلیل شرایط نامناسب اقلیمی و نبود بارش در وقت شگوفه و گل کردن حاصلات ندارد.

جنگلات طبیعی پسته در سمنگان، امسال به دلیل شرایط نامناسب اقلیمی و نبود بارش در وقت شگوفه و گل کردن حاصلات ندارد.

محمود صدیقی، آمر تنظیم منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری این ولایت به خبرنگار آژانس باختر  گفت: علت نبود حاصلات پسته سمنگان درسال روان؛ شرایط نامناسب اقلیمی ازجمله تف باد، چنگ زدگی نباریدن باران‌های موسومی است.

صدیقی افزود که در هنگام شگوفه وگل کردن درختان پسته باران نبارید و بنابراین دانه و شگوفه‌های پسته از اثر گرمی هوا سوخته و از بین رفت است.

به گفته‌ی صدیقی؛ بر اساس نورم وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، اگر جنگلات پسته تا 20 درصد حاصل گرفته باشد از شول آن محافظت می شود ولی امسال حاصلی بدست نیامده تا از آن محافظت شود.

گفته شده است که در سمنگان به منظور حفظ ونگهداری جنگلات پسته هشت شورای مردمی  به شمول؛ باشند‌گان اطراف این جنگلات تشکیل شده و اعضای این شورا‌ها همه ساله محصولات پسته را حفاظت می‌کردند، اما امسال در نبود حاصلات آن نگران اند.

در همین حال، دوست محمد 55 ساله یک تن از اعضای شورای مردمی حفاظت از جنگلات پسته  ساحه «تایخونک» گفت هر سال آنان طبق هدایت ریاست زراعت از تاریخ  15 سرطان الی 15  ماه اسد، محصولات جنگلات پسته را حفاظت می کردند اما امسال جنگلات طبیعی پسته حاصل ندارد و به همین دلیل از شول آن نیز حفاظت نمی‌شود.

گفتنی است که در مرکز و ولسوالی‌های حضرت سلطان، فیروزنخچیر ودره صوف بالا سمنگان بیشتر از 42 هزار هکتار جنگلات طبیعی پسته موجود است و سالانه هزاران تن از فروش محصولات آن در داخل و بیرون از کشور امرار معاش می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *