افغانستان

شکایت مهاجران افغان از افزایش اجاره خانه در ایران

مهاجران افغان در ایران از افزایش شدید هزینه های خانه و مسکن در این کشور شاکی اند. آنها می گویند امسال کرایه و گروی خانه دو تا سه برابر افزایش یافته است.

مهاجران افغان در ایران از افزایش شدید هزینه های خانه و مسکن در این کشور شاکی اند. آنها می گویند امسال کرایه و گروی خانه دو تا سه برابر افزایش یافته است.

بعد از سقوط نظام پیشین و روی‌کار آمدن دوباره امارت اسلامی بر افغانستان، بار دیگر هزاران افغان به کشور ایران مهاجر گردیده و در شهر های مختلف این کشور مسکن گزین شدند. حالا این مهاجران افغان می گویند با در نظرداشت شرایط سخت کاری و مشکلات اقتصادی، امسال با افزایش قیمت کرایه و گروی خانه در ایران مواجه گردیده اند.

عبدالرازق رحمانی یکتن از افغان های مهاجر در ایران می گوید قیمت اجاره خانه در ایران به حدی بالا رفته که ادامه زندگی در آن کشور را برایش دشوار ساخته است. او به دویچه وله گفت: «اگر اجاره یا گروی خانه ۱۰۰ میلیون باشد، به مهاجران افغان ۱۲۰ یا ۱۳۰ میلیون تومان می دهند و یا که اصلاً خانه را به افغان ها اجاره نمی دهند و می گویند تعداد شما زیاد است. اصلاً نسبت به افغان ها دیدگاه خوبی ندارند و بهانه جویی می کنند.» وی افزود افغان ها معمولاً ناچار اند از خانه های حومه شهر که از امکانات و امنیت چندان خوبی برخوردار نیستند استفاده نمایند.

عبدالکریم یکی دیگر از مهاجران افغان در ایران می گوید: «من سال گذشته یک خانه را در مشهد به ۲۰ میلیون تومان به گرو گرفتم و در هر ماه نیز یک و نیم میلیون تومان کرایه پرداخت نمودم، اما صاحب خانه امسال گروی آن را به ۵۰ میلیون تومان و کرایه اش را به چهار و نیم میلیون تومان افزایش داده است.» او می گوید با در نظرداشت شرایط دشوار اقتصادی نمی داند چگونه این مبلغ هنگفت کرایه خانه اش را تأمین کند.

الیاس، مهاجر دیگر افغان، که بعد از روی‌کار آمدن امارت اسلامی بر افغانستان مجبور به فرار به کشور ایران شد، می گوید: «ایرانی ها نسبت به افغان ها دید مناسبی ندارند. آنها بدون یک ضامن یا تضمین کننده ایرانی حتی به افغان ها سیم کارت تیلیفون را نمی فروشند چی رسد به خانه. من خودم با ضمانت دو تبعه ایرانی توانستم یک خانه را در تهران اجاره نمایم. کسی نیست که به این مشکل ما رسیدگی کند.»

با این حال مسئولان سفارت افغانستان در ایران می گویند بلندرفتن اجاره خانه و مسکن در ایران دلایل متفاوتی دارد. یکتن از کارمندان این سفارت به شرط افشا نشدن نامش به دویچه وله گفت: «اجاره خانه در ایران بعد از هجوم شمار زیادی از افغان های مهاجر به ایران به گونه قسمی افزایش یافته است.» او افزود که نوسانات ارزی از جمله بلندرفتن قیمت دالر در مقابل تومان نیز در این عرصه تاثیرات خود را داشته است.

این کارمند سفارت افغانستان در ایران همچنان گفت: «برخی مشکلات دیگر به گونه سلیقه ای از طرف صاحب خانه های ایرانی برای مهاجران افغان، که به گونه اجاره ای در آن منازل زندگی می کنند، وجود داشته که بخشهای قنسولی ما در صدد برطرف کردن آن با اداره املاک ایران هستند.»

با این حال شماری از تحلیل گران امور و فعالان مدنی در افغانستان به این باور اند که حکومت ایران باید طرحی را به منظور فراهم شدن خانه و مسکن برای مهاجران افغان ایجاد نماید.

شعیب کریمی یک تن از فعالان مدنی در افغانستان می گوید: «ایران در جریان ۴۰ سال گذشته میزبان میلیون ها تن از مهاجران افغان بوده و شرایط زندگی را برای مهاجران افغان فراهم ساخته است، اما اخیراً با حضور میلیون ها مهاجر افغان با مشکل زمین و مسکن مواجه شده است و باید طرحی را برای رفع این چالش ایجاد نماید تا از عواقب نگران کننده آن در آینده جلوگیری گردد.»

وخیم شدن وضعیت اقتصادی ایران، که فشار زیادی را بر جمعیت خود این کشور نیز وارد کرده، تاثیر مضاعف بر مهاجران افغان گذاشته است. علاوه بر این، اخیراً تنش میان امارت اسلامی و ایران بر سر حق‌آبه ایران از رودخانه هلمند نیز فضای عمومی را برای مهاجران افغان سخت‌تر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *