افغانستان

گزارش ملل متحد از بازگشت مهاجران در ۲۰۲۳ به کشور

بخش پناهجویان سازمان ملل متحد می‌گوید در سال روان میلادی بیش از ۳۷۰۰ مهاجر افغان از پاکستان، ایران و کشورهای دیگر به افغانستان برگشته‌اند.

بخش پناهجویان سازمان ملل متحد می‌گوید در سال روان میلادی بیش از ۳۷۰۰ مهاجر افغان از پاکستان، ایران و کشورهای دیگر به افغانستان برگشته‌اند.

بربنیاد گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای آسیا و اقیانوسیه، یک اعشاریه شش میلیون افغانان از اگست سال ۲۰۲۱ تا کنون به کشورهای همسایه پناهنده شده و ۳ اعشاریه ۲۵ میلیون آواره‌ی داخلی به علت‌های گوناگون تا پایان سال ۲۰۲۲ نیز در کشور ثبت شده است.

جیلان ارسلان، پناهجو، گفت: «اکثر این افراد کاروبار خود را از دست داده‌اند، بخاطر تهدید جانی که داشتند.»

نورالله راغی، آگاه روابط بین‌الملل، گفته: «در کل افغانستان ثروت خود را از دست می‌دهد. دانش، نوآوری، قدرت و ابتکار خود را از دست می‌دهد و زمینه‌های ناامنی را برای خوداش در بیرون فراهم می‌کند.»

بر بنیاد این گزراش، ۳۷۴۸ پناهجو در سال ۲۰۲۳ به افغانستان بازگشته که ۹۳ درصد از پاکستان، ۶ درصد از ایران و ۱ درصد از سایر کشورها وارد کشور شد‌ه‌اند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که دست‌کم ۲ میلیون پناهجو در ۲ سال پسین به کشور بازگشته اند. آقای مجاهد از شهروندان می‌خواهد که پس از این به کشورهای دیگر پناهنده نشوند.

ذبیح الله مجاهد به طلوع‌نیوز گفت: «بیش‌تر از دو میلیون یا حدود دو میلیون مهاجر پس برگشته‌اند و این‌را هم می‌پذیرم که تعدادی هم  روی علت‌های مختلف رفته‌اند. به هر صورت ما تلاش می‌ورزیم که زمینه زندگی فراهم شود. مردم به کشورهای دیگر نروند بلکه عودت کنند.»

افزون بر آن، در بخشی از این گزارش آمده است که کمیشری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ۳۲ ولایت افغانستان تا پایان ماه می سال روان، به بیش از ۳۰۹هزار تن کمک نقدی و غیرنقدی ارایه کرده است.

گزارش گفته است: «از مجموع ۳۰۹۴۰۰ تن برای ۱۳۲۱۰۰ تن کمک نقدی و ۱۷۷۳۰۰ تن دیگر کمک‌های غیرنقدی رسیده است. ۱۰۱۹۰۰ تن دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند و از میان آنان، ۵۳۲۰۰ تن در مناطقی که باشندگان آن دوباره به کشور برگشته‌اند، از این کمک‌ها بهره مند شدند. سایر کمک‌های حفاظتی از جمله پناهگاه‌ها نیز برای آنان ارائه شده است.»

ارزیابی دفتر منطقه‌ای کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شمار آوارگان داخلی افغانستان را تا پایان سال ۲۰۲۲، سه اعشاریه بیست‌وپنج میلیون تن تخمین زده است.

همزمان بر اساس گزارش برخی از رسانه‌های ایرانی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ایران گفته است که در سه ماه پسین بیش از ۹۰ هزار افغان از طریق مرز دوغارون به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی ایران، حدود پنج میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *