سیاسی

اختتام مواد مخدر در کشور اقدامی که باید تحسین شود

مواد مخدر یک مشکل رو به اختتام در افغانستان است، حرف افزایش تولید این مواد در افغانستان، کتمان واقعیت ها در این کشور است.

مواد مخدر یک مشکل رو به اختتام در افغانستان است، حرف افزایش تولید این مواد در افغانستان، کتمان واقعیت ها در این کشور است.

مقام‌های یک کشور همسایه مدعی شده اند که گویا کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان بیشتر شده است و این می‌تواند یک زنگ خطر برای کشور های همسایه و منطقه باشد.

در ادعا تازه مدرک و سند تازه ارائه نشده است بل به گذشته ها تماس گرفته شده است و ادعا شده است که در بیشت سال گذشته کشت مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده است.

اینکه در گذشته ها وضعیت کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در چه شکل ووضعیت قرار داشت حرف یست که به امارت اسلامی ارتباط نمی‌گیرد، بل باید جواب چنین ناهنجاری را کشور های متجاوز که در افغانستان حضور داشتند و مامورین بلی گوی آنان جواب دهند، چیزی که به امارت اسلامی تعلق دارد، تعهد مبارزه هدفمند در برابر پدیده مواد مخدر در عرصه های گونه گون از کشت آن گرفته تا تولید و قاچاق آن است.

در این رابطه رهبری امارت اسلامی با قاطعیت گام برداشته و با صراحت حرف زده اند، کشت مواد مخدر در افغانستان کاملاً ممنوع شده است و در ولایت هایی که زمانی از آنها بعنوان بزرگترین مزارع خشخاش یاد میشد دیگری خشخاش کشت نمی‌شود.

برای درمان معتادان کار های زیادی شد و صد ها هزار معتاد از بخش های مختلف کشور جعم آوری و تداوی شدند، برخورد با فروشندگان مواد مخدر تا اندازه جدی است که امروز کس جرأت فروش مواد مخدر را ندارند، کمبود قابل ملاحظه مواد مخدر در بازار ها باعث شده است که معتادین زندگی شرافتمندانه در کنار خانواده های خود داشته باشند.

کار کرد امارت اسلامی در مبارزه با مواد مخدر تحسین بر انگیز است، رسانه های معتبر جهانی منجمله بی بی سی مطرح کردند که کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هشتاد در صد کاهش یافته است

یافته‌های نهاد پژوهشی بریتانیایی “السیس” هم نشان می‌دهد که کشت خشخاش در افغانستان در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی ۸۰ درصد کاهش یافته است.

این نهاد بریتانیایی، در پژوهش خود بیش‌تر به میزان کشت خشخاش در ولایت‌های هلمند، نیمروز و قندهار پرداخته است، ولایت هایی که در گذشته از آنها بعنوان مرکز کشت خشخاش در افغانستان یاد میشد، بربنیاد یافته‌هاي این گزارش، کشاورزان به‌جای خشخاش، به کشت گندم و هینگ رو آورده‌اند.

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و دیپلماتان دیگر در کشور های اطراف افغانستان، گزارش السیس را معتبر دانستند، چینایی ها بار ها از تلاش های امارت اسلامی در امر مبارزه با مواد مخدر استقبال کرده است، برخورد کشور های دیگر منطقه هم در امر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان تحسین برانگیز است مگر کشور هم وجود دارند که سال هاست مشکل اعتیاد و مواد مخدر گریبانگیر شان است و تلاش دارند برای فرار ازاین معضل اجتماعی در جوامع شان، بار ملامتی آن را به افغانستان نسبت دهند که این زبینده نیست.

این حرف برای نظام موجود در کشور قابل درک است که منافع کشورهای منطقه و فرا منطقه در افغانستان، عاری از مواد مخدر است.

امارت اسلامی در این راستا کار و تلاش دارد و از کشور های هم‌جوار هم می‌خواهد که به جای بزرگنمایی مشکلات ، در امر کاهش مشکلات نه تنها با افغانستان بل در میان خود نیز هماهنگ شوند، به کاهش بازار تقاضا در کشور های خود فکر کنند، به فکر از میان برداشتن تولید مواد مخدر صنعتی در کشور های خود باشند که این گونه مواد بیشتر در کشور های دیگر تولید می‌شود و برعلاوه مصرف داخلی به افغانستان هم صادر می‌شود.

امید است که به جای کتمان واقعیت و یا بزرگنمایی مشکلات در افغانستان، مواد مخدر یک مشکل همگانی قیاس شود و به همه عوامل آن در منطقه تمرکز شود، حکومت افغانستان در این امر وجایب خود را انجام داده ومیدهد و برای حل کلی این مشکل آماده همکاری دو جانبه و چند جانبه با دیگران است، حرف ها و حرکات تبلغاتی به آدرس افغانستان سود آور نیست.             تحلیل سیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *