گزارش

مولوی غلام حیدر شهامت: جهاد اقتصادی و بازسازی آغاز شده است

سمپوزیم صنعتی ملی و بین المللی به ابتکار اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی و موسسه آلمانی «استی ان افغانستان» (stay in Afghanistan) در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار شد.

سمپوزیم صنعتی ملی و بین المللی به ابتکار اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی و موسسه آلمانی «استی ان افغانستان» (stay in Afghanistan) در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار شد.

در این برنامه، نمایندگان، متخصصان وزارت‌خانه‌ها‌ و ادارات بخش صنعت کشور حضور داشتند.

هدف از برگزاری این سمپوزیم، رایزنی درباره‌ی ایجاد و انکشاف رشته‌های صنعتی و مسلکی با استفاده از نصاب آموزشی آلمان و با توجه به نیاز بخش صنعت افغانستان بود.

در آغاز برنامه انجنیر ویس‌الله صدیقی، مسئول «استی ان افغانستان» گفت که هدف از ایجاد این موسسه در افغانستان، بلند‌بردن ظرفیت افغان‌ها در داخل کشور است.

او افزود که موسسه «استی ان افغانستان»، انستیتوت های صنعتی در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

در ادامه برنامه، داکتر طارق وردک، از موسسان موسسه یادشده و خانم شکیبا، همکارش جزئیات بیشتر درباره‌ی سمپوزیم ارایه کردند.

خانم شکیبا گفت: «افغانستان 40 سال جنگ را پشت سر گذشتاند، بسیاری‌ها از جوانان کشور را ترک کردند…ما برای همین، برنامه استی ان افغانستان را برای جلوگیری از فرار مغزها راه اندازی کردیم».

او درباره نظام آموزش تخنیکی و مسلکی آلمان صحبت کرد و گفت که برنامه «استی ان افغانستان» سیستم آموزشی تخنیکی آلمان را به افغانستان می‌آورد.

احمد طارق وردک نیز افزود که موسسه «استی ان افغانستان»، یک نهاد غیردولتی است که در بخش آموزش‌های تخنیکی و مسلکی کار می‎کند.

او افزود: «رشد استعدادها، رفع وابستگی اقتصادی، کمبود فرصت‌های شغلی، کمبود کادر تخنیکی و مسلکی، تبدیل شدن افغانستان به یک کشور مهم صنعتی از اهداف ما است.

در ادامه مولوی غلام حیدر شهامت، سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی سخنرانی کرد و گفت که جهاد نظامی به پیروزی رسیده است و اکنون جهاد اقتصادی و بازسازی آغاز شده است. وی اشاره کرد که امارت اسلامی برای رفع فقر در کشور تلاش‌های زیادی انجام داده است.

او افزود که فقردزایی، تربیه نیروی متخصص و حرفی برای نیاز بازار کار از اهداف اداره تعلمیات تخنیکی و مسلکی نیز است.

آقای شهامت همچنین گفت: «در بیست سال گذشته هیچ نوع توجهی به‌ بخش تخینکی و مسلکی نشده است، اما پس از حاکمیت امارت اسلامی دستاوردهای چشمگیری در این بخش وجود دارد».

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی علاوه کرد که در بخش‌های مختلف در کشور به افراد مسلکی ضرورت است و حتا انجنیران خارجی به کشور می‌آیند، در حالی که جوانان تحصیل‌کرده‌ی کشور به خارج می‌روند.

آقای شهامت گفت: «مشکل افغانستان بیکاری نیست، مشکل نبود انسان‌های حرفوی و مسلکی است که کارآفرینی و اشتغال‌زایی کند.»

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی افزود که این اداره تلاش می‌کند تا با فراهم‌ساختن شرایط، از فرار جوانان به خارج از کشور جلوگیری کند.

وی گفت: «ما تصمیم داریم که با همکاری موسسه «ستی ان افغانستان» برای جلوگیری از فرار جوانان متخصص کار کنیم و زمینه کار برای آنان مساعد شود.»

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی علاوه کرد که این اداره تلاش دارد تا نصاب آموزشی خود را مطابق بازار کار تنظیم کند.

او افزود که براساس تفاهم نامه با موسسه «ستی ان افغانستان» هر سال نصاب پنج رشته صنعتی از آلمان به افغانستان آورده و ترویج می‌شود.

در ادامه برنامه، عبدالسلام جواد آخندزاده، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت و درباره‌ی رشته‌های مورد نیاز بخش صنعت افغانستان صحبت نمود.

همین‌طور، مولوی عبدالواحد فایز، رئیس انکشاف مهارت‌های وزارت کار و امور اجتماعی صحبت نمود و گفت که نقش صنعت در توسعه اقتصادی و ایجاد شغل بسیار مهم است.

فریبا نوری، نماینده اتاق تجارت و صنایع، هم سمپوزیم امروز را برای رشد صنعت در کشور بسیار مهم خواند و گفت که «امیدواریم در همکاری با سایر نهادها برای رشد صنعت و تجارت در کشور کار کنیم».

در این راستا، نماینده اتاق‌های صنایع و معادن در صبحت‌های خود گفت که سکتورهای صنعتی و تجارتی به حمایت نیاز دارد.

او نیز به کمبود نیروی حرفوی اشاره کرد و گفت که اکثر شرکت‎‌ها وابسته به نیروی حرفوی خارجی هستند.

نماینده اتاق صنایع و معادن ابراز امیدواری کرد که با ایجاد انستیتوت‌های صنعتی، کمبود نیروی حرفوی در این بخش رفع شود.

در ادامه برنامه، اداره تعلمیات تخنیکی و مسلکی با شماری از نهادها از جمله موسسه «استی ان افغانستان» و اتحادیه انرژی قابل تجدید تفاهنامه‌های همکاری امضا کرد.

محمد الدین «دین دوست»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن