سخن انیس

مقامات کشورهای همسایه‌ باید سنجیده اظهار نظر کنند!

چندی می‌شود برخی ار مقامات کشورهای همسایه، اظهارات ناسنجیده و غیر مسئولانه‌یی را ابراز می‌دارند که مخالف تعامل دو کشور و اصول همسایه‌داری می‌باشد.

چندی می‌شود برخی ار مقامات کشورهای همسایه، اظهارات ناسنجیده و غیر مسئولانه‌یی را ابراز می‌دارند که مخالف تعامل دو کشور و اصول همسایه‌داری می‌باشد.

از جمله می‌توان از اظهارات تهدیدآمیز رئیسی، رییس جمهور ایران در مورد حق‌آبه‌ی دریای هلمند و سخنان اخطارآمیزش، یادآور شد.

این کشور بداند که افغانستان، خواهان روابط نیک با همسایه‌هاست و همچنان باید بداند که این کشور و ملت قهرمان، تن به هیچ‌زورگو نمی‌دهد و ترس و هراسی هم از هیچ سپاه و نیرویی ندارد.

تاریخ گواهی می‌دهد که در این سرزمین قدرت‌‌های جهانی، امپراتوران خون‌آشام و قشون‌های سرخ و سیاه به زانو درآمده اند و پای بریده‌ی تجاوز خود را از این سرزمین جمع کرده اند.

افغانستان کشوری‌ست که؛ نه حق کسی را تلف می‌کند و نه به کسی اجازه می‌دهد که حق‌اش را تلف و ضایع نماید.

این را باید گفت که امروز امارت اسلامی در افغانستان دارد حکومت می‌راند و با تمام کشورها و خصوصاً با همسایه‌ها خواهان روابط نیک و احترام متقابل است و همچنان افغانستان، امروز دارای حکومت مستقل و مقتدری است که می‌تواند تمام مسائل را از راه گفتگو و در چوکات قوانین و توافقات با کشورها و همسایه‌ها، حل و فصل کند.

اما اظهارات غیر مسئولانه‌ و تهدیدآمیز مقامات کشورها و خصوصاً ایران، دل میلیون‌ها شهروند افغانستان را به درد آورده و احساسات این ملت بزرگ را بر انگیخته است.

بهتر بود که مقامات کشورهای همسایه‌ در مورد اظهارات خود، نخست فکر می‌کردند و بعداً ابراز نظر می نمودند.

قابل تذکر می‌دانیم؛ چندی می شود که برخی از مقامات کشورهای مغرض، حرف‌های نفاق‌افگنانه‌یی را در مورد سیاسیون امارت اسلامی به زبان می‌آورند که اصلا حقیقت ندارد و از بنیاد واهی و بی‌اساس است.

مجاهدین امارت اسلامی اطاعت از امیران خود را واجب می‌دانند و برای بجاآوردن امر آنان، آماده‌ی هر نوع ایثار، فداکاری و خودگذری هستند.

در بیست سال اشغال، امریکا و کشورهای بدخواه و مغرض، میلیون‌ها پول را برای متفرق کردن مجاهدین به مصرف رساندند، اما به نصرت خداوند و ارداه‌ی آهنین مجاهدین، هیچ‌گونه درزی در صف این مبارزان راه عزت و آزادی به میان نیامد و بل‌که همه چون مشت واحد دماغِ اشغال و تجاوز را شکستاندند و فتح و پیروزی بزرگی را نصیب شدند.

ملت افغانستان از کشورهای همسایه می‌خواهند که در قبال افغانستان و سرمایه‌های ملی و حیاتی این سرزمین، باید مسئولانه حرف بزنند و اصول همسایه‌داری را جداً رعایت نمایند.

در غیرآن، پیامدهای ناگوار این‌گونه اظهارات، به دوش کسانی خواهد بود که ناسنجیده حرف می‌زنند و عاقبت‌نااندیشانه موقف می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *