افغانستان

بی‌رونق‌شدن بازار فر‌وش روغن کنجد درهرات

شماری از تولید کننده‌گان روغن کنجد در هرات از افزایش قیمت روغن کنجد در این ولایت شکایت دارند.

شماری از تولید کننده‌گان روغن کنجد در هرات از افزایش قیمت روغن کنجد در این ولایت شکایت دارند.
آنان می‌گویند که در گذشته قیمت روغن کنجد پایین بود و مردم توان خرید آن را داشتند، اما اکنون به دلیل صادرات آن به خارج از کشور، قیمت این محصول افزایش یافته و مردم به دلیل شرایط بد اقتصادی توان خرید آن را ندارند.
معروف یک تن از تولیدگان این محصول می‌گوید که به دلیل بلند بودن قیمت‌ها، کسی روغن کنجد را خریداری نمی‌کند.
“قیمت روغن کنجد بالاست ما در گذشته یک کیلو را به دو صد یا سه صد خریداری می‌کردیم، اما اکنون متاسفانه قیمت هر کیلوی آن به هفت‌صد رسیده است، به همین خاطر کسی آن را خریداری نمی‌کند، روغنی که تولید می‌شود قیمت آن در حدود ۴۵۰ افغانی است.”
از سوی هم شهروندان هرات نیز می‌گویند که به دلیل افزایش قیمت‌ها کسی توان خرید این روغن را ندارد.
موسی یک تن از شهروندان هرات می‌گوید که در گذشته از روغن کنجد استفاده می‌کرد اما پس از افزایش قیمت‌ها او دیگر روغن کنجد خرید نمی‌کند.
“ما در‌گذشته از روغن کنجد استفاده می‌کردیم به خاطری این‌که این روغن فایده دارد، اما متاسفانه اکنون قیمت ها بالا رفته و توان خرید این روغن را نداریم.”
از سوی هم مسؤلان در اتاق‌های تجارت و صنایع هرات می‌گویندکه دلیل افزایش قیمت روغن کنجد، افزایش صادرات این نبات به بیرون از کشور است.
الیاس نیازی سخنگوی اتاق های تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری در هرات می‌گوید که صادرات کنجد در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
“ما در حدود ۶ میلیون‌و ۵۵۹ هزار و ۶۶۵ کیلوگرام کنجد به ارزش دالری ۹ ملیون و ۲۱۷ هزار دالر به کشور های ایران، آلمان، عراق و هالند صادرات داشتیم.”
بر اساس امارهای ریاست زراعت هرات، در سال ۱۴۰۱ میزان تولید این نبات حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته، اما صادر این گیاه به کشورهای بیرونی افزایش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *