اجتماعی

  نقش خانواده در ایجاد مهارت فن بیان

خانواده نقش مهمی در ایجاد و حفظ مهارت فن بیان در کودک دارد. زیرا اعضای خانواده اولین افرادی هستند زمانی‌که کودک شروع به صحبت می‌کند در کنار او حضور داشته و او را به صحبت کردن و ادای درست کلمات تشویق می‌کنند.

کوهکن

خانواده نقش مهمی در ایجاد و حفظ مهارت فن بیان در کودک دارد. زیرا اعضای خانواده اولین افرادی هستند زمانی‌که کودک شروع به صحبت می‌کند در کنار او حضور داشته و او را به صحبت کردن و ادای درست کلمات تشویق می‌کنند.

نقش پررنگ خانواده زمانی مشخص می‌شود که افراد به چند نکته توجه نداشته باشند. این نکات عبارتند: زمانی‌که کودک کلمه‌ای را به اشتباه بیان می‌کند به او بخندند و کلمه را مانند او تکرار کنند. تمسخر کودک باعث می‌شود تا به مرور زمان کمتر صحبت کند و گوشه‌گیر شود.

اگر کودک شما لکنت زبان دارد و یا حروف را به درستی ادا نمی‌کند، در مقابل او واکنش تند و زننده‌‌ی از خود نشان ندهید و تنها با صبوری به فکر راه درمان آن به شیوه‌ای اصولی باشید. اگر حساسیتی بیش از اندازه در رابطه با این موضوع از خود نشان دهید، کودک را سرخورده و تحقیر خواهید کرد.

تنها در خانه به کودک خود آموزش دهید که در مواجهه با دیگران چه بگوید و چگونه رفتار کند. در مقابل دیگران به او نگویید که چه کلماتی را تکرار کند. این کار قدرت تفکر را از کودک شما سلب می‌کند.والدین باید بیش از هر کس دیگری به این نکات اهمیت دهند و حتی اجازه ندهند تا دیگران در مواجهه با کودکان‌شان به این نکات بی‌توجه باشند.

هوش کلامی به این معنی است که فرد بتواند تمام مسایل و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه می‌شود را از طریق گفتگو، نوشتن و تفکر حل کند. بنابراین لازم است که از دوران کودکی، والدین تلاش کنند تاهوش کلامی فرزند خود را تقویت کنند. از راهکارهای تضمینی برای افزایش هوش کلامی کودک این است که دایره لغات او را با کتاب خواندن و حرف زدن افزایش دهید، به آن‌ها جمله‌سازی را آموزش دهید، در صحبت کردن‌شان با دیگران دخالت نکنید و… .

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل این است که کودکان اعتماد به نفس کافی برای صحبت کردن داشته باشند.شما باید بدانید که تحقیر کردن، مورد تمسخر قرار دادن، ساکت کردن و دعوا کردن با کودکان در حین حرف زدن باعث می‌شود تا اعتماد به نفس‌شان به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.فواید عزت نفس در زندگی را بشناسید تا انگیزه بیشتری برای تلاش و پشتکار پیدا کند. شما می‌توانید برای تقویت این ویژگی:

کودک‌تان را به صحبت کردن تشویق کنید، علایق‌ش را بشناسید و در این مورد با او صحبت کنید،برای خوب صحبت کردن و ادای صحیح کلمات به کودک‌‌تان پاداش دهید،توانایی‌ها و استعدادهای کودک خود را بشناسید تا از آن‌ها توقعات بی‌جا نداشته باشید،و از همه مهم‌تر به کودک خود لقب ندهید. به این معنی که به او نگویید تو در یادگیری مشکل داری، صدای خوبی نداری و… .

عزت نفس در کودکان به این معنی است که آن‌ها خود را تا چه اندازه دوست داشته باشند. این ویژگی تنها به رفتارهای والدین و اطرافیان کودک بستگی دارد. زیرا افراد در دوران کودکی از عزت نفس بالایی برخوردار هستند و اطرافیان با رفتارهای‌شان باعث تقویت و یا کاهش این ویژگی می‌شوند.اگر مدام از کودک خود در هنگام انجام کارهایش ایراد بگیرید و به خواسته‌ها و علایقش اهمیتی ندهید، عزت نفس او را از بین خواهید برد.این اتفاق باعث می‌شود تا کودک شما نتواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند، خودباوری و خودآگاهی نداشته باشد و… .

وجود استرس و اضطراب در کودکان نیز توانایی‌شان را در صحبت کردن، کاهش می‌دهد. زیرا آن‌ها همیشه استرس دارند که کلمات را به اشتباه بیان کنند، حرفی بزنند که مورد سرزنش قرار بگیرند، دیگران آن‌ها را مورد تمسخر و یا تحقیر قرار دهند وجود استرس در کودکان نیز به رفتارها والدین و اطرافیان مربوط می‌شود.

برای کودک خود زمان بگذارید و بازی‌هایی را با او انجام دهید که به تقویت بیان‌شان کمک می‌کند. برای مثال:کلماتی را بیان کنید و از کودک خود بخواهید با آن‌ها جمله بسازد،کتاب مصوری را در مقابل کودک خود قرار دهید و از او بخواهید با توجه به تصاویر، داستانی را برای شما تعریف کند،به جای ویسایل بازی، او صحبت کنید و از کودک بخواهید همین کار را انجام دهد.

بلندخوانی را با کودک خود تمرین کنید. متنی که مورد علاقه او است را انتخاب کنید و از کودک خود بخواهید تا جمله‌ای که بیان می‌کنید را با صدای بلند تکرار کند. این تمرین علاوه بر تقویت فن بیان، در صداسازی نیز به کودک شما کمک بسزایی می‌کند.

باید مراقب رفتارها و نحوه صحبت کردن‌تان در مقابل کودکان‌تان باشید تا بتوانید توانایی صحبت کردن را در آن‌ها افزایش دهید.

فراموش نکنید که یادگیری این مهارت در آینده ی کودکان‌تان نقش اساسی دارد زیرا به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که:حق خود را از دیگران بگیرند،خواسته‌های‌شان را به راحتی با دیگران در میان بگذارند،در هر جمعی بدون ترس و استرس صحبت کنند،خود را دوست داشته باشند و برای خود ارزش قائل شوند،نظرات و عقایدشان را به راحتی با دیگران در میان بگذارند.

فن بیان را بیاموزید و به فرزندان‌تان نیز آموزش دهید. مقالات افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان هر چه بیشتر آموزش ببینید و اطلاعات بیشتری به دست آورید، در موفقیت فرزندتان در سنین بزرگسالی نقش موثرتری خواهید داشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن