اجتماعی

خیانت، شنیع‌ترین عمل انسانی است

خیانت رهبران را بی پیرو و ملت‌ها را بی رهبر می‌سازد.

توانا

خیانت رهبران را بی پیرو و ملت‌ها را بی رهبر می‌سازد.

خیانت زهری است اگر پاشیده شود، هزاران فرد را به كام مرگ می‌كشاند،.

خیانت ظلمی است كه انسان را از درون می‌شكند و عزت را به ذلت مبدل می‌سازد.

خیانت انسان های بزرگ را كوچك، بی‌ظرفیت، بی كس و بیچاره می‌سازد و باعث زوال نعمات الهی مى‌شود.

طعم تلخ خیانت را هر فردی در زندگی چشیده است، هر قلبی را زخم ناسوری خیانت به درد آورده است، هر جگری را پدیده شوم خیانت خون كرده است.

مردم این سرزمین از هر كشور دیگر خیانت‌های گوناگونی را به شكلی از اشكال در طول تاریخ تجربه كرده است، مردم عامل بدبختی دیروز و امروز را عدم صداقت رهبران سیاسی گذشته می‌دانند و از خاینین سخت متنفر و هیج واژه را زشت تر از خیانت نمی‌دانند.

خیانت زمانى در انسان منشاء می‌گیرد، كه از خویشتن آغاز شود، مانند خیانت نفس در برابر روح، خیانت مخلوق در برابر خالق، خیانت فرد در برابر جامعه است.

خیانت منفورترین پدیده در وجود بشر است، كسانیكه بر نفس غالب اند، هیچگاهی مرتكب خیانت نمی‌شوند، ولی آنانی‌كه تحت فشار نفس و شیطان قرار گرفتند، انجام عمل زشت خیانت از ایشان بعید نیست.

ما در كشورى تولد و بزرگ شده ایم كه بنای آن بر اساس خیانت گذاشته شده است.

همان‌طوری كه شاعر میفرماید:

خشت اول گر نهد معمار کج

تا ثریا می‌رود دیوار کج

خاین، خاین است به هر رنگی درآید و به هر سمتی  رود، در هرجای كه لانه سازد و در هر كجایی كه باشد، خیانت در وجودش نمی‌میرد. خیانت مناره و رسانه را نمی‌شناسد، خیانت پوهنتون، مدرسه و حوزه علمیه را تفكیك نمی‌كند، خیانت میان تجار و داكتر تمیز ندارد، خیانت زمان و مكان را نمی‌شناسد، خیانت عرب و عجم را نمی‌داند، زیر هر شعار و آدرسی كه خیانت به خلق الله شود، خیانت است.

متأسفانه خیانت رهبران معامله‌گر این گذشته‌ی سرزمین باعث گردیده است كه همواره مورد تجاوز قدرت‌های استعماری قرار داشته باشیم، در این سرزمین جز صدای ماتم و شیون، حسرت و فقر، جیغ و ناله، توهین و تحقیر، جهل و تعصب و بی‌عدالتی، تفوق طلبی چیزی دیگری بلند نشود، برادر برادرى را نكشد و خانه خود را تخریب نكند.

رهبران خاین این سرزمین با عالم از گناه و معصیت دنیا را وداع گفتند و تعدادی از آنان كه در قید حیات اند، ولی با باری از ذلت در كشورهای بیگانه دور از وطن به سر می‌برند، نه جرأت برگشت آبرومند را دارند و نه ارادۀ راسخ برای تغییر خویش، تا شجاعانه از ملت،

بنابر خیانتی كه مرتكب شده اند، معذرت بخواهند.

اینجا جا دارد تا از رهبران راستین و فرزندان صدیق افغانستان یادی كنیم، كه در قلوب آحاد این ملت جا دارند و از دعای خیر اقوام مختلف نیز بهره‌منداستند.

آری! خیانت پیامدهای نا گوار در بر داشته و زهرگونه باغ‌های زیبای حیات را می‌خشكاند و می‌سوزاند

و بی عدالتی، نارضایتی، ندامت، پشیمانی را به بار می‌آورد.

همانطوری‌كه خیانت ملت‌ها را از هم می‌پاشاند،انسان‌های با شهامت و با دیانت را نیز تبدیل به فرد شرف‌باخته، مهره سوخته و مترود می‌گرداند.

خاین همواره زجر می‌كشد، عذاب وجدان وجودش را فرا می‌گیرد، آرامش و سكون اختیارش را از دست داده است و در منجلاب از بدبختی‌ها غرق می‌باشد.

خیانت رنگ خاصی ندارد، خیانت سطح بالا و پایین جامعه را نمی‌شناسد، خیانت از هر قماش و آدرس و عنوانی كه باشد خیانت است، خیانت در تضاد با صداقت و انسانیت بوده، كسانی كه وجدان آسوده و از بند نفس رهایی یافتند هیچگاهی مرتكب خیانت نمی‌شوند.

در عصر نه‌چندان دور رهبران خاین در كشورمان مانند شاه شجاع ها، كارمل ها و امثالهم، به چه سرنوشت شوم گرفتار و در چه وضعیت دردناكی چشم از جهان بستند.

شاعر می‌فرماید:

از مكافات عمل غافل مشو

گندم از گندم بروید جو ز جو

خیانت انسان را به پرتگاه ذلت می‌کشاند، خیانت‌كار، روسیاه دنیا و آخرت است و در آخرت مورد شفاعت قرار نخواهد گرفت.

خداوند حق خود را خواهد بخشید، نه حقی از بندگانش را، انسان خیانت‌كار ایمان ندارد، در استمرار به خیانت باعث زوال ایمان و تجرید از میان مسلمانان و رحمت الهی می‌شود.

رسول خدا فرمودند: كسى كه امانتدار نیست، ایمان ندارد و كسى كه به عهد و پیمان خویش پای‌بند نیست دین ندارد.

خیانت پیامدهای شومی را بدنبال دارد.

– خیانت خانواده ها را از هم می‌پاشاند و متلاشی می‌سازد و بذر نفاق را میان عزیزان‌شان می‌كارد.

– خیانت شیرین‌ترین لحظات زندگی را به تلخ‌ترین لحظات مبدل می‌كند.

– خیانت عملی است كه رفاقت، صداقت و صمیمیت را از میان برده و فاجعه بی اعتمادی را به میان آورد.

– خیانت خانواده را بی فرزند و فرزندان را بی پدر و مادر می‌سازد.

– خیانت رهبران را بی پیرو و ملت‌ها را بی رهبر می‌گرداند.

– خیانت زهری است اگر پاشیده شود، هزاران فرد را به كام مرگ می‌كشاند.

– خیانت فجیع‌ترین عمل انسانی است كه قابل جبران نیست.

– خیانت دردی است كه انسان را قبل از آنكه بمیرد، می‌میراند.

– خیانت ذلت به بار می‌آورد شرمساری دنیا و آخرت را در قبال دارد.

– در سرزمینی كه خیانت به نهادینه شود، به عوض گل در آن سرزمین، خار مى روید واراذل و اوباش بر افاضل حاكم مى‌گردد.

قابل تذكر میدانم؛ خیانتِ رهبران جهان، عامل بدبختی دیروز، امروز و فردای بشریت است كه جهان را به زندان جهنمی تبدیل کرده است، فقر و جنگ را گسترش، سرمایه عظیم در جهت نابودی بشریت و در ساخت تسلیحات كشتار جمعی هزینه می‌شود.

اگر خیانت ستمگران در برابر ستمدیگان نمی‌بود، دارایی‌های خداداد در مسیر سازندگی، تعاون و همكاری به مصرف میرسید؛ امروز در جهان هیچ فقیری وجود نمی‌داشت.

خیانت است كه زمینۀ دشمنی و بی اعتمادی را ایجاد می‌كند، سرمایه‌ها در جهتی هزینه می‌شود كه به شأن انسان‌های سالم و سلیم هرگز نمی‌زیبد.

یقین دارم تا زمانی كه خیانت در جهان وجود دارد، مصیبت ها بیشتر، چالش‌ها چاق‌تر، فقر گسترده و جنگ‌ها و خونریزی‌ها تشدید می‌یابند.

جان كلام این است كه خیانت میوه شجره‌ی خبیثه است كه در هر معده قرار گیرد، انسان را نابود می‌سازد. خیانت شبه میكروب و ویروس است، هر پیكری را كه مصاب سازد و ریشه بدواند، ثمره آن تنفر، جدایی، مصیبت، جنگ، فقر و بالاخره نابودی را در پی دارد.

خیانت مانند لختۀ خون است كه شریان حیاتی جامعه را مسدود و فلج می‌سازد.

طوری كه تاریخ ثابت کرده است، خیانت پادشاهان، كشورهای قدرتمند را متلاشی و ملت‌های غنی را فقیر و ذلیل ساخته است و خیانت علمای سوء و دانشمندان بی‌صیرت، معنویت و اخلاق را از جامعه كم رنگ، حكام را ظالم و مستبد می‌سازد.

خیانت معمار، بناها را فرو می‌ریزاند، خیانت داكتر جانِ مریض را می‌گیرد، خیانت معلم پیشرفت، ترقی و تعالی را از جامعه می‌گیرد و جهل را گسترش میدهد.

خیانت زن در برابر مرد و یا مرد در برابر زن شیرازه خانواده‌ها را متزلزل می‌سازد و از هم متلاشی می‌گرداند.

دوستان عزیز، اگر خدانخواسته عملی را اشتباه انجام داده ایم، لازم است با ذات بصیر و سمیع میثاق ببندیم، كه دیگر به لطف او مرتكب اشتباه و خطا و خیانت نشویم و هر عملی كه رضای پروردگار در آن متصور نیست، از آن جدّاً اجتناب كنیم.

در آخر دعا می‌كنیم که خداوند همۀ مؤمنین را از شر این عمل زشت و ناروا محفوظ و در امان خود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن