افغانستان

عارف علوی: ثبات افغانستان در توسعه «سی‌پک» مهم است

عارف علوی رییس‌جمهور پاکستان در گفت‌وگو با تلویزیون مرکزی چین (سی‌سی‌تی‌وی) می‌گوید که اسلام‌آباد و بیجینگ نقش مهم در تأمین صلح در افغانستان دارند.

عارف علوی رییس‌جمهور پاکستان در گفت‌وگو با تلویزیون مرکزی چین (سی‌سی‌تی‌وی) می‌گوید که اسلام‌آباد و بیجینگ نقش مهم در تأمین صلح در افغانستان دارند.
رییس‌جمهور پاکستان به این شبکه چینی گفته است که ثبات در افغانستان در توسعه و موفقیت دهلیز اقتصادی چین و پاکستان یا «سی پک» مهم است و پاکستان و چین به دنبال تأمین صلح و ثبات در افغانستان استند.
به گفته‌ی او، شماری از کشورهای آسیای مرکزی نیز علاقه دارند تا از مسیر افغانستان به بندر گوادر وصل شوند.
عارف علوی گفته است: «بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی که در همسایه‌گی افغانستان استند، نیز آرزو دارند که از راه گوادر صادرات داشته باشند. ما نیز در تلاش این استیم و چین نیز نقش بزرگی در آن دارد که افغانستان به صلح برسد. زمانی که صلح تأمین شود، چین و پاکستان با هم یکجا چالش‌ها را از برابر افغانستان دور خواهند کرد. آنجا بازسازی خواهد شد و در کنار آن، این پروژه نیز کامیاب خواهد شد.»
عبداللطیف نظری، معیين وزارت اقتصاد، در این باره می‌گوید: «اتصال افغانستان به پروژه «سی پک» یا دهلیز اقتصادی چین و پاکستان مزیت‌های اقتصادی در راستای رشد و توسعه اقتصادی برای افغانستان دارد و در توسعه صادرات و واردات افغانستان می‌تواند نقش مهم ایفا بکند.»
امارت اسلامی می‌گوید که امنیت اکنون در افغانستان تامین است و فرصت برای سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه فراهم شده است.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که حکومت سرپرست خواهان تعامل خوب اقتصادی با پاکستان و چین است.
آقای مجاهد گفت: «در افغانستان فرصت خوب مهیا شده است که کشورهای گوناگون تجارت را در اینجا به راه بیاندازند و همچنان از این فرصت خوب استفاده کنند و در این راستا چین هم کشور مهم منطقه است و کشور اقتصادی است. ما تعامل خوب اقتصادی با آنها داریم و می‌خواهیم و همچنان پاکستان هم نیاز به ترانزیت دارد و افغانستان هم نیاز به تجارت دارد.»
از سویی‌هم، شماری از آگاهان مسایل سیاسی به این باور استند که چین و پاکستان می‌توانند در تامین صلح و ثبات در افغانستان نقش اثرگذاری داشته باشند.
پیش از این نماینده ویژه چین برای افغانستان و معاون وزارت خارجه پاکستان در باره پیوستن افغانستان به دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (سی‌‎ پک) برای توسعه و رفاه اقتصادی این کشور رایزنی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *