اجتماعی

تلویزیون و پیامدهای مخرب آن

درعصر تکنالوژی حاضر، شبکه هایی وجود دارند که رمز و شیرازه نظام خانوادگی را ازهم پاشیده، قوانین، سنت ها، رسم، عنعنات، طرز رفتار و گفتار نسل ها را تغییر و دگرگون می سازد، بالخصوص در کشورهای عقب مانده، فقیر و جهان سوم که امروزه از این پدیده شوم یعنی تلویزیون دارد رنج می برند و دامن گیرشان شده است.

نحیب

درعصر تکنالوژی حاضر، شبکه هایی وجود دارند که رمز و شیرازه نظام خانوادگی را ازهم پاشیده، قوانین، سنت ها، رسم، عنعنات، طرز رفتار و گفتار نسل ها را تغییر و دگرگون می سازد، بالخصوص در کشورهای عقب مانده، فقیر و جهان سوم که امروزه از این پدیده شوم یعنی تلویزیون دارد رنج می برند و دامن گیرشان شده است.
در افغانستان در طول بیست سال گذشته و آزادی بی قید و شرط رسانههای خصوصی، رهبری و کنترول نشدن این چینلهای مخرب، اعتماد، و محبت، خانوادهها را از بیخ و بن ازهم گسیخته و حتی از بنیاد و تهداب آسیب پذیر ساخته و با صدها دام فریبنده اش، مردم و جامعه ما را در کام خویش فرو برده است.
در حالیکه لبخند می زنی، صحنههایی از زنان لخت وعریان از مقابل دیدگانت می گذرد. از فیلم ها به سریال ها، از رقص ها به موسیقی ها و از گناهی به گناهی دیگر، آرام آرام نقطه های سیاه و متعفن در قلبت ایجاد و سپس قلب تو را می میراند. دیگر هر بدی را دوست می داری و هر خوبی را ناپسند و روزبه روز و لحظه به لحظه به بدی ها نزدیک تر می شوی!
پیامدها و پس منظرهای آسیب رسانی که تلویزیون دارد و ما را به آن مسیر سوق می دهد به چند پیامدآن اشاره می شود.
ضعف درعقیده وشک درآن: امروزه اکثرهنرپیشه ها و بازیگران تلویزیون وخوانندگان خصوصاً غربی ها به هیچ دین ومذهبی پایبند نیستند و به هیچ کدام از ادیان آسمانی ایمان ندارند و در برنامه های شان کلمات مسخره آمیز وشک برانداز به شعائر الهی نسبت می دهند. اكثراین برنامه ها از طریق شبکه های نصرانیت و یهودیت پخش می شود، در طول بیست سال گذشته تخم نفاق را در بین ملت ما کاشته است. با کمال تأسف که خیلی از جوانان و نوجوانان کشور راها با کاپی برداری و تقلید بی جا از فرهنگ بیگانگان رفتار و طرز زندگی مسالمت آمیز خانواده ها را از هم پاشیده اند و نتایج منفی آن هنوز در جامعه وجود دارد. درست است که تلویزیون پیامد های مثبت هم دارد و ما می توانیم از اطلاعات کافی برخوردار شویم و سطح علمیت و آگاهی خویش را افزایش دهیم، اما بدبختانه که در کشور ما برعکس قضیه است بیشتر نتایج منفی و انحرافی را در زندگی روز مره خویش عملی می سازیم.
دوستی و دشمنی بخاطر الله: یكی از مهم ترین مقوله های عقیده دین مبین اسلام این است که شخص مسلمان، برادران مسلمان خود را دوست بدارد وخیرخواه آنان باشد و مشرکین را دشمن بدارد و خیرخواه آنان نباشد. اما مشاهده پیاپی سبك زندگی غربی ها از طریق فیلم ها وسریال ها، این عقیده را تضعیف می کند؛ تا جایی که فرد، دشمنان خدا را دوست میدارد. امروزه دلبستگی پسران و دختران جوان به هنرپیشه ها، ستاره های نقش اول و خوانندگان، زیاد شده و اصلاً اهمیتی نمی دهند به اینکه این ها کافر هستند. برای شان مهم نیست که یک کافر و مشرک را دوست بدارند. در حالی که خداوند متعال از دولتی با کفار و مسلمان را منع نموده هیچ وقت ایمان به الله، همراه حب و دوستی دشمنانِ الله در قلب مومن یكجا جمع نمی شود. چگونه به خدا ورسولش ایمان داری در حالیکه محبت شخصی که به خدا و رسول خدا کفر می ورزد، را در دل داری؟ این امری عجیب و غیرممکن است!
تقلید عقاید بیگانگان: یکی از خطرات تلویزیون تقلید عادات واعمال حرامی است که از طریق مشاهده زیاد فیلمها صورت میپذیرد. از جمله عادات حرام:
-1 تعظیم کردن برای انسان؛ درحالیکه تنظیم فقط مخصوص الله عزوجل است.
-2 پوشیدن گردن بندها، زنجیرها و صلیبهایی که از طلا ونقره می باشد.
-3 برپاکردن و مراسمات غیرشرعی وغیردینی.
-4 آراستن مو و پوشیدن لباس مانند آنها و….
پخش و نشرکفروشرک: برنامه ریزان این شبکهها امروزه مسلمانان را ازطریق فیلم های ماهوارهای به سوی کفر و بی بندوباری میخوانند وآنها رابا حرف های پوچ وبی ارزش که هیچگونه دلیل ومدركی ندارند، فریب میدهند. آنان را بسوی اعمال کفرآمیزی مانند سحر وجادو وطلسم فرا میخوانند.
تضعیف ساختن سطح علمی و آموزشی جوانان ونوجوانان: یک تحقیق علمی جهت بررسی اثرمخرب تلویزیون بر سطح علمی و تحصیلات دانش آموزان، نشان داده است که 64 درصد دانش آموزان بخاطر تماشای این فیلمها ازعلم و تحصیل عقب افتاده اند، ببینید وقتی که تلویزیون به تنهایی دانش آموزان را اینگونه ازعلم جدا میکند، پس کانالهای مبتذل و فاسد ماهواره چه تأثیری بر روند علم و تحصیل خواهد داشت؟ امروزه اکثریت جوانان در طول روز و شب در شبکههای اجتماعی مصروف هستند و به این مرض خانمانسوز مبتلا گردیدهاند که توجه نهادهای مسؤل را می طلبد. خوشبختانه با پیروزی امارت اسلامی از نشر و پخش سریال ها و فیلم های نظام برانداز خانوادگی جلو گیری شده و این رویکرد امارت اسلامی نتایج مثبت در قبال داشته که قابل قدر و ستایش می باشد ولی بازهم نیاز به آگاهی دهی است تا مردم و خانواده ها از آسیب های مخرب آن در امان بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *