گزارش

وزارت زراعت: نزدیک به 300 هزار اصله نهال در مرکز توزیع می‌شود

سرسبزی و جنگلات در زندگی انسانها از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط سبز نقش مهمی در زندگی و سلامت انسان ها دارند. در اولین نگاه به آن میشود گفت که جنگلها هوای کثیف را تمیز و اکسیجن مورد نیاز را تأمین می کنند.

اسفندیار

سرسبزی و جنگلات در زندگی انسانها از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط سبز نقش مهمی در زندگی و سلامت انسان ها دارند. در اولین نگاه به آن میشود گفت که جنگل ها هوای کثیف را تمیز و اکسیجن مورد نیاز را تأمین می کنند.
با این حال در سالهای گذشته هم زمان با فرا رسیدن فصل بهار و رویش دوباره طبیعت برخی نهادها با راه اندازی کمپاین وسیع نهال شانی تلاش داشتند تا با غرس نمودن درخت های گوناگون در مکانهای مختلف محیط را بیشتر سر سبز کنند. اما آنچه که پیوسته سد راه این برنامه می گردید عدم مراقبت و نگهداری از نهال های غرس شده بود که کمتر به آن توجه می شد.امسال نیز قرار است هزاران اصله نهال از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به منظور سر سبزی نقاط مختلف کشور توزیع گردد. این وزارت از شهروندان میخواهد تا در گسترش سرسبزی و مراقبت از آن سهم بگیرند.
مولوی مصباح الدین مستعین سخنگو و رییس اطلاعات و ارتباط عامه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری میگوید این وزارت تلاش دارد تا با تشويق مردم در سهم گيرى انکشاف سر سبزی، حفظ و بهبود محیط زیست، کاهش در آلودگی هوا و افزايش زيبایى، بهبود منابع آب، ايجاد زمينه کاریابی برای مردم، تولید چوب ساختمانی، بدیل مواد سوخت، بدیل معیشت برای حفظ منابع طبیعی و ارتقای ظرفیت به منظورگسترش فرهنگ نهالشانی در كشور، گامهای بنیادی بردارد.
وی در پاسخ به این پرسش که فصل بهار نزدیک است وزارت زراعت آبیاری و مالداری چه برنامه های در خصوص توزیع، غرس و تقویت نهال های مثمر و غیر مثمر در افغانستان مشخصاً در کابل دارد؟ گفت: نهالشانی بهاری در ولایات گرم سیر از تاریخ دهم ماه دلو شروع و الی اخیر ماه حوت ادامه دارد و در ولایات سرد سیر از 15 ماه حوت الی پانزدهم ماه حمل ادامه خواهد داشت. مشخصاً در مرکز به تعداد 283 هزار اصله نهال طبق طرزالعمل وزارت زراعت، آبیاری و مالداری آماده توزیع میباشد.
پرسش: در گذشته ها وزارت زراعت سالانه هزاران اصله نهال در حاشیهی شهر کابل غرس میکرد اما پس از غرس هیچگونه نگهداری و حفاظت از آن صورت نمیگرفت که در نهایت می خشکیدند آیا شما برای رفع این مشکل پلانی روی دست دارید؟
پاسخ: توزیع نهال و غرس نمودن آن وظیفه وزارت زراعت است اما نگهداری آن کاری است که هر شهروند در قبال آن وظیفه دارد و نیاز است که همه مردم افغانستان و تمام نهادها هماهنگ با هم کار نمایند تا از نهال های غرس شده حفاظت صورت گیرد و در آبیاری و حفظ و مراقبت آن تمام مردم افغانستان مسوولیت دارند.
پرسش: افغانستان یک کشور زراعتی است، تقویت سکتور زراعت و حمایت از دهاقین در دراز مدت میتواند این کشور را به خود کفایی نزدیک کند بناءً بر این حداقل برنامه های کوتاه مدت شما در این راستا چه میتواند باشد؟
پاسخ: وزارت زراعت به منظور حمایت از دهاقین در سال آینده طرح مشخص خود را دارد که توزیع کود کیمیاوی، تخم بذری، بستههای باغداری و زراعتی، توزیع وسایل نوین زراعتی، ایجاد بندهای کوچک و بزرگ آبی جهت مدیریت آب از سربند الی زمینهای زراعتی، دایر نمودن برنامههای آموزشی و ارائه مشوره های فنی و تخنیکی به گونه دوامدار شامل آن میشود.
پرسش: با توجه به خشکسالیهای اخیر و آسیب پذیری سکتور زراعت در صورت کمبود آب، شما چه برنامه دارید و توصیه شما به دهاقین چیست؟
پاسخ: متاسفانه افغانستان از جمله کشور هایی است که متأثر از تغییرات اقلیمی بوده و بیشترین صدمه را از این ناحیه می بیند که یکی از آن صدمات خشکسالی میباشد و این مشکل دهقانان را از کشت و کار شان باز می دارد.
وزارت زراعت، آبیاری و مالدرای در نظر دارد تا با ساخت بندهای کوچک و بزرگ آبیاری، کانالهای آب را از سربند الی سر مزرعه مدیریت نماید تا مشکلات دهقانان مرفوع گردد.
بناً خواست ما از دهقانان این است که در مصرف آب به دلیل کمبود آن صرفه جویی نمایند و همینگونه همکار وزارت زراعت در تطبیق برنامه هایش باشند.
پرسش: بازار موسومی محصولات در افغانستان همه ساله سبب میشود تا میوجات و سایر محصولات فاسد شود و یا به نرخ پایین به فروش رسد در عوض در فصول دیگر نرخ ها به گونه چشمگیر بالا میروند و از توان خرید شهروندان نیست مثلاً چندی قبل قیمت یک سیر پیاز حدود ۵۰۰ افغانی رسیده بود شما برای رفع این چالش و ایجاد سردخانه ها و یا فارمهای زراعتی چه پلانهایی را روی دست دارید؟
جواب: افغانستان یک کشور زراعتی است که بیشترین صادرات آن مربوط به محصولات زراعتی می باشد. اما در عین حال تولید بیشتر محصولات زراعتی به دلیل نبود سرد خانه های کافی یا به قیمت کم به فروش می رسد و یا هم فاسد می گردد که به منظور رفع این مشکل وزارت زراعت طرح های مشخصی را به منظور فعال سازی سرد خانهایی که قبلاً ساخته شده و فعلاً غیر فعال می باشد و همین گونه ساخت سرد خانه های بزرگ و معیاری جهت نگهداری محصولات زراعتی در نظر دارد که با تطبیق آن مشکلات تولیدات زراعت افغانستان رفع می گردد و این طرح نیاز به امکانات و زمان بیشتر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *