اجتماعیمقالات

فشرده مهمترین‌دست‌آوردهای امارت‌اسلامی طی سال ۱۴۰۲ هجری شمسی

نویسنده: ح.ن

قسمت ششم

اصلاحات در امور شهدا و معلولین

امارت اسلامی برای جلوگیری از ضایع شدن بیت المال، سال گذشته نظر سنجی ای از بیوه ها، یتیمان و معلولان ثبت شده انجام داد که تا کنون به تعداد ۱۲ هزار بیوه و یتیم و همچنان ۷۵۰۰ معلول، غیر مستحق تثبیت و از سیستم حذف شدند که در نتیجه آن علاوه بر جلوگیری از ضایع شدن بیت المال، حقوق افراد مستحق حفظ شده است.

همچنان سیستم بایومتریک زنان بیوه، ایتام و معلولان به ولایت ها گسترش یافته و از ابتدای حکومت امارت اسلامی تاکنون سیستم الکترونیکی در ۱۸ ولایت به شمول مرکز فعال شده است که مجموعا ۷۷۶۹۹ تن طی سال گذشته بایومتریک و در سیستم ثبت شده است اند و این روند ادامه دارد.

تسهیل پروسه جوازدهی در بخش محیط زیست

روند بررسی کارخانه های تولیدی از نظر محیط زیستی تسریع گردیده و پروسه صدور جواز، ساده سازی شده است. قبلا پروسه صدور جواز مغلق و زمانگیر بود، اما پس از بازنگری، ۱۰ مرحله مغلق و پیچیده صدور جواز به ۴ مرحله ساده تنظیم گردید. این کار در جهت فراهم ساختن محیط زیستی انجام یافته است. ساده سازی این پروسه منتج به ترغیب بیشتر سرمایه گذاری شده است.

اداره ملی حفاظت محیط زیست در یک سال اخیر گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی ۱۳۱۸ پروژه انکشافی، زیربنایی، صنعتی و تولیدی سکتور های عامه و خصوصی را تحلیل و طی مراحل نموده است. در نتیجه ۱۳۱۸ پروژه و فعالیت مورد تایید کمیته قرار گرفت و جوازنامه محیط زیستی برای آنها صادر گردیده و همچنان به تعداد ۱۹ پروژه به دلایل عدم تکمیل شرایط قانونی جهت اصلاح و رعایت قواعد محیط زیستی رد گردید.

نظارت و بازرسی از تاسیسات دوایی

اداره ملی غذا و ادویه در جریان یک سال گذشته از تاسیسات دوایی شامل کارخانه های تولیدی، عمده فروشی ها، شفاخانه های دولتی و خصوصی کشور نظارت کرده است که در نتیجه ۷۷۱ باب تاسیسات دوایی مسدود و برای تعدادی توصیه و اخطاریه صادر شده است. قابل یاد آوری است که بر اثر این نوع تفتیش، ادویه تاریخ گذشته، غیر قانونی، مشکوک و تقلبی ضبط و از بین برده شده است.

همچنان یکی از دست آورد ها در این بخش، تنظیم ورود محصولات صحی و غذایی است که از این طریق از واردات محصولات بی کیفیت به کشور جلوگیری شده است. تعیین قیمت ادویه و محصولات صحی توریدی و تولیدی برای جلوگیری از قیمت فروشی، از دیگر اقدامات اصلاحی در این زمینه است.

عیار ساختن ۴۵ دستگاه، اعتبار دهی به ۵ میتود کاری لابراتور، ترتیب و تدوین ۴۰ طرزالعمل معیاری عملیاتی جهت ارتقای ظرفیت لابراتوار، ایجاد و فعال ساختن ۳ لابراتوار غذا در ولایات و فعال سازی برق آفتابی برای بخش مایکروبیولوژی لابراتوار از جمله کار های عمده در امر ایجاد و تجهیز لابراتوار کنترول کیفیت غذا و ادویه در یک سال اخیر می باشد.

نهادینه ساختن ستندرد

ترتیب و تصویب ستندرد ها در کشور، نیازمند مرجع با صلاحیت و متخصص است که در این راستا اقدام نماید. به همین منظور شورای عالی ستندرد به منظور تصویب ستندرد ها ایجاد شده است.

اداره ملی ستندرد با ایجاد این شورا در راستای کنترول کیفیت مواد نفتی، مواد غذایی، ساختمانی و تنظیم ستندرد ها با نورم های پذیرفته شده، کار های اساسی انجام داد که نتایج مثبت و دست آورد های قابل ملاحظه داشته است.

معیاری سازی مواد نفتی

روند کنترول کیفیت مواد نفتی در مرکز و بنادر کشور توسط متخصصان و کارشناسان، با شفافیت کامل انجام می شود. همچنان بازرسی و ارزیابی ایستگاه های پمپ تیل، مراکز فروش و انبار های مواد نفتی در سراسر کشور آغاز شده که در نتیجه صد ها مخزن و تانک تیل بی کیفیت تعطیل و مالکان آن به مراجع ذیربط معرفی شده اند.

بدین ترتیب در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تانکر نفت، مواد نفتی و مشتقات آن از طریق بنادر اسلام قلعه، تورغندی، فراه، نیمروز، قندهار، ننگرهار، شیرخان بندر، حیرتان و آقینه وارد کشور شده که از این جمله بیش از ۲ هزار تانکر تیل و مواد نفتی به دلیل کیفیت پایین و عدم رعایت ستندرد های بین المللی دوباره مسترد شده است.

ایجاد آزمایشگاه سیار

به منظور ستندرد سازی مواد نفتی، آزمایشگاه های سیار (لابراتوار سیار) در ولایات کابل، قندهار، هرات، فراه، ننگرهار و هلمند برای نظارت از ایستگاه های پمپ و ذخایر نفت در شش بندر کشور به شمول مرکز فعال گردیده است. در جریان یک سال اخیر، طور مجموعی یک هزار ایستگاه پمپ و مخزن سوخت در ولایات متذکره بررسی شده که در نتیجه ۲۷۰ پمپ استیشن و مخزن مواد سوختی غیر معیاری تثبیت و سپس مسدود گردید.

معیاری سازی مواد ساختمانی

روند کنترول کیفی مواد ساختمانی در تمام بنادر از جمله مرکز توسط افراد متخصص و مسلکی به منظور ستندر سازی روند ذوب آهن، فابریکه سیخ گول، فروش سیخ گول و سایر مواد ساختمانی انجام شده است.

علاوه بر مرکز، روند کنترول محموله های ساختمانی در بنادر اسلام قلعه، حیرتان و ننگرهار جریان داشته و در یک سال اخیر مجموعا ۴۷ هزار محموله مواد ساختمانی تثبیت کیفیت شده است.

افزون بر آن، از روند تولید و ساخت سیخ گول، آهن و مواد ساختمانی در ولایت های ننگرهار، بلخ، هرات، قندهار و کابل نظارت به عمل آمده است. همچنان فابریکه های تولیدی و مراکز فروش سیخ گول و وسایل ساختمانی در ولایات متذکره بررسی شده و برای رعایت ستندرد ها توصیه های لازم به مالکان فابریکه ها و مراکز فروش نیز داده شده است.

لازم به ذکر است که به منظور توسعه ستندرد در کشور، طرزالعمل کاری برای فعال سازی آزمایشگاه وسایل برقی، آزمایشگاه مواد خوراکی، لابراتوار قالین، تنظیم قیمت ها و ترتیب اسناد رهنمودی از دیگر دست آورد ها و اصلاحات در این بخش است.

تعیین معیار های مصرف

تعیین و تشخیص میزان مصرف مواد نفتی انتقالات، ماشین آلات، جنراتور های تولید برق و وسایل و وسایط ادارات دولتی در سطح کشور نیز بخش مهمی از ستندرد سازی بوده که در جریان یک سال اخیر، حدود ۲ هزار وسایل مختلف با معیار های پذیرفته شده تنظیم شده است.

باید گفت که پس از حاکمیت دوباره امارت اسلامی، در نتیجه تلاش های صورت گرفته در بخش توسعه فرهنگ ستندرد سازی در کشور، نسبت به گذشته کیفیت مواد غذایی، نفت و مواد ساختمانی در کشور افزایش قابل ملاحظه داشته است.

                                ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن