اخبارگزارش

تلاش‌ها برای حل مشکل کمبود آب در کابل

مطیع الله عابد سخنگوی وزارت انرژی و آب به خبرنگار روزنامه انیس گفت که وزارت آب و انرژی فعالیت های اساسی و لازم را برای حل مشکل کم آبی شهر کابل انجام داده است که می توان به چندین موارد  اشاره کرد؛ مدیریت آب سالم شامل استفاده از آب خاکستری برای مناطق سبز ، مناظر، پارک های صنعتی، کارخانه ها، بازارهای تجاری، ساختمان های مرتفع و پیاده روها سیستم  بازیافت و توسعه و اجرای سیستم های تصفیه فاضلاب می باشد.

همچنان دربخش توسعه و اجرای فرآیند برداشت آب باران و برف و چاه های جذبی برای تغذیه آب های زیرزمینی پلان روی دست است، همینطور تبدیل چاه های جذبی فاضلاب به چاه سپتیک برای کنترول کیفیت منابع آب می باشد واستاندارد سازی قانونی شرکت ها و شبکه های آبرسانی و فاضلاب و برای حفظ آب و استفاده عادلانه و کارآمد آگاهی عمومی داده ایم.

به همین ترتیب قسمت جنوبی کابل که نقش مهمی در تامین آب زیرزمینی شهر دارد، به شهر کابل سوق داده خواهد شد.

بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی، زمین هایی که از آب های زیرزمینی استفاده می کنند باید از آب های سطحی بعد ازاین استفاده کنند، مثل فارم هایی که در قله حیدرخان بوده و از آب زیرزمینی برای کشاورزی استفاده می کنند باید از آب سطحی بهره ببرند.

همچنین به منظور حل دایمی تامین آب شهر کابل، وزارت آب و انرژی در حال برنامه ریزی پروژه انتقال آب از پنجشیر به شهر کابل است و همچنان از بند شاه و عروس هم برای آب رسانی درشهر کابل برنامه وپلان  وجود دارد.

این در حالیست که چندی قبل مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا در دیدار با شماری از بزرگان، متنفذان و علمای چهاردهی کابل گفته که امارت اسلامی کوشش می کند تا مدیریت و ساخت منابع آب کابل را از بودجه ملی آغاز کند و تلاش ها برای حل مشکل کمبود آب پایتخت آغاز شده است.

معاون سیاسی ریاست الوزراء تصریح کرده که امارت اسلامی تلاش می کند تا مدیریت و ساخت منابع آب کابل را از بودجه ملی آغاز کند و در این بخش خواهان کمک نهادهای کمک کننده و کشورهای همکار نیز شده است.

مردم محل که نزد معاون ریاست الوزراء آمده بودند گفته اند که با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و برای حل این مشکل، امارت اسلامی کار اعمار بند شاه توت را آغاز کند که با آن مشکل کمبود آب سایر باشندگان کابل نیز حل خواهد شد.

گفتنی است که اکثر مناطق پایتخت با مشکل کمبود آب روبرو بوده و باشندگان کابل برای تامین آب مورد نیاز مجبور هستند کیلومترها مسافت را بپیمایند یا هم ساعت ها در صف توزیع آب ناگزیر بیاستند.

تیموری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *