سیاسیمقالات

کودکان غزه به‌دلیل گرسنگی، شهید می‌شوند

 

دنده‌های بیرون‌زده، چشمانی که از فرط گرسنگی درشت‌تر از معمول هستند و شکم‌های فرورفته، تصاویری هستند که این روزها در شبکه‌های اجتماعی از وضعیت کودکان گرسنه غزه دست به دست می‌شود. با این حال بعد از هفته‌ها غم و اندوه ساکنان غزه از شهادت کودکانشان به‌ خاطر گرسنگی، سرانجام سازمان جهانی صحت، گزارش‌ها در این خصوص را مورد تأیید قرار داد.

به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز گذشته سازمان جهانی صحت اعلام کرد، تعداد زیادی از کودکان غزه بر اثر گرسنگی و کم‌آبی جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که تصاویر منتشر شده از سوی مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نشان می‌دهد، فقط کودکان نیستند که جانشان به‌خاطر گرسنگی در معرض خطر است. بر اساس ویدیویی که دیروز این نهاد رسانه‌ای فلسطینی منتشر کرد، یک پیرمرد فلسطینی نیز به همین دلیل جان خود را از دست داده است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی صحت در اولین سفر خود به نوار غزه از آغاز جنگ در این منطقه، شخصاً از شفاخانه‌های العوده و کمال عدوان در شمال غزه بازدید کرد. تیم سازمان جهانی صحت در این بازدید متوجه شد، سوء‌تغذیه شدید یکی از مشکلات کودکانی است که در این شفاخانه بستری هستند و تعدادی از آنها نیز به همین دلیل و همچنین به دلیل کمبود سوخت و نبود تجهیزات کافی شفاخانه‌ی  به شهادت رسیده‌اند. رئیس سازمان جهانی صحت پس از این بازدید خبر داد، با وجود تلاش‌های این سازمان هنوز دسترسی‌ها برای کمک به مردم غزه باز نشده است. او به همین دلیل از رژیم صهیونیستی درخواست کرد اجازه ورود منظم کمک‌های بشردوستانه به غزه را صادر کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی تاکنون در برابر همه درخواست‌ها برای ورود کمک‌های انسانی به غزه خودداری کرده است و با سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات تبادل اسرا، راه را بر هرگونه آتش‌بس ولو موقت بسته است. وضعیت کودکان غزه طوری وخیم شده است که حتی امریکا با آنکه حامی بی‌چون و چرای تل‌آویو است نیز تاب فشارهای جهانی را به‌ خاطر این مسأله نیاورده است و با پروازهای بشردوستانه و رساندن کمک از طریق انداختن موادغذایی از هواپیماهای ترابری روی نوار غزه، سعی کرده است تا حدودی وجهه خود را بهبود بخشد. حتی در یکی از نادرترین واکنش‌ها، کاملاً هریس، معاون اول بایدن، روز یکشنبه در سخنرانی خود در مراسم یکشنبه خونین در آلاباما، آغاز سخنرانی خود را به غزه اختصاص داد و با بازخوانی مرگ فلسطینیان بی‌گناه در صف دریافت غذا خواهان آتش‌بس فوری در این باریکه پردرد و رنج شد.

بر اساس آنچه که وزارت صحت فلسطین اعلام کرده است، تاکنون 15 کودک در غزه به‌خاطر گرسنگی به شهادت رسیده‌اند. با این حال اشرف القدره، سخنگوی این وزارتخانه فلسطینی خبر داده، بر اساس گزارش‌هایی که داکتران شفاخانه کمال عدوان ارائه کرده‌اند، حداقل 6 کودک مبتلا به سوء‌تغذیه که در بخش مراقبت‌های ویژه این شفاخانه بستری شده‌اند، در معرض از دست دادن جان خود به‌خاطر توقف ژنراتور برق، کاهش اکسیژن و کمبود تجهیزات صحی هستند.

دیروز در پی انتشار این گزارش‌ها، آژانس کودکان سازمان ملل، یونیسف، خواستار اقدام فوری این سازمان در خصوص کودکان غزه شد. در همین ارتباط ادل خضر، مدیر منطقه‌ای یونیسف خبر داد، این نهاد از مرگ دست‌کم 10 کودک غزه‌ای به‌خاطر سوء‌تغذیه و کم‌آبی آگاه است. او نیز خواهان ارسال فوری کمک‌ها به ساکنان غزه شد. این در حالی است که فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز دوشنبه در مورد به پایان رسیدن ذخایر این نهاد هشدار داده بود. آنروا اخیراً به‌خاطر تبلیغات اسرائیلی‌ها از سوی شماری از کشورهای اصلی حامی خود تحریم شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *