اخبارافغانستان

نقش جرگه‌ها در حل اختلافات قومی در ولایت ارزگان

 

مسئولان در ولایت ارزگان می‌گویند که 58 مورد از اختلافات قومی و خانوادگی در ولسوالی چوره این ولایت از طریق جرگه‌های قومی حل شده است. شماری از باشندگان ارزگان با استقبال از این اقدام بزرگان قومی، می‌گویند که تاکنون موارد زیادی از دشمنی‌ها در میان مردم حل ناشده باقی مانده که نیاز به اقدام جرگه دارد.

اعضای دو خانواده در ولسوالی چوره ارزگان که حدود دوازده سال را در دشمنی با یکدیگر گذرانده‌اند، اکنون یکدیگر را در آغوش گرفته و با آرامش روحی و فکری در کنارهم زندگی می‌کنند.

دشمنی این دو خانواده به دلیل کشته شدن دوتن از افراد شان در اثر یک مشاجره لفظی آغاز شده بود.

عبدالهادی امین، آمر امور اقوام و قبایل ارزگان می‌گوید که این دشمنی پس از تلاش‌های طولانی ازسوی سران قومی و افراد خیراندیش حل گردید.

“12 سال پیش میان دوخانواده دشمنی ایجاد شد. دوست محمد پسر شاه محمد، دو پسر داکتر شاه محمد را به قتل رسانده بود که با کمک سران اقوام و مسئولان ریاست اقوام و قبایل ارزگان، دشمنی آنها به دوستی تبدیل شد.”

اعضای این دو خانواده نیز از تصمیم بزرگان قومی برای حل این دشمنی ابرازخرسندی کرده و می‌گویند که دشمنی چندین ساله آنها، اکنون براساس تصمیم جرگه به پایان رسیده است.

حاجی محب‌الله یکی از طرفین این منازعه می‌گوید:”موضوع قتل بود. خداوند بر این مسلمانان رحم کند، ان شاءالله این اختلاف حل شده و دیگر مشکلی نیست. من خیلی خوشحالم، خداوند بر همه رحم کند. پس از امروز دیگر مشکلی نیست.”

محمد سلیم طرف دیگر این منازعه نیز ابراز خوشحالی کرده و می‌گوید:”ان شاء الله که دیگرمشکلی پیش نیاید. این یک اقدام بسیار خوب است که چنین مشکلات از طریق جرگه حل شود. امید که مردم تمام مشکلات شان را از این طریق حل کنند.”

براساس معلومات مسئولان ریاست اقوام وقبایل ارزگان، در یک سال گذشته به کمک بزرگان قومی و افراد خیراندیش، 58 مورد از دشمنی‌ها در مناطق مختلف این ولایت حل شده است.

حاجی عبدالباری باور، یکی از سران قومی که در حل و فصل بسیاری از منازعات سهم داشته، از مردم می‌خواهد که مشکلات کوچک و جزئی شان را بزرگ نسازند، بلکه آنرا به موقع با بزرگان قومی در میان بگذارند.

“می‌دانید که از گذشته‌های دور تاکنون افغانستان خانه جرگه‌ها بوده. بنابراین چنین مسائل با برگزاری جرگه‌ها و گفت‌وگوها حل می‌شود. چنین مشکلاتی در طول جنگ‌های 40 ساله در افغانستان به وجود آمده است که باید حل شود. مردم باید به آینده شان فکر کنند و زندگی شان را در فضای امن و برادری سپری کنند.”

مسئولان ریاست اقوام و قبایل در ولایت ارزگان می‌گویند که بسیاری از منازعات در این ولایت از طریق جرگه‌ها حل گردیده، زیرا چنین جرگه‌ها با هزینه کم برگزار می‌شود و فیصله‌های آن نیز بزودی اجرایی می‌ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *