سیاسیگزارشمقالات

امارت اسلامی با حکومت جدید پاکستان، با اندیشه همکاری و هم‌گرایی منطقه‌یی کار خواهد کرد

با انتخاب شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان، انتظار می‌رود او بتواند به ناهنجاری‌های داخلی پاسخ گوید، اعتماد و باور را میان پاکستان و همسایگان احیاء کند.

مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ پارلمان پاکستان، شهباز شریف یکی از رهبران مسلم لیک را به‌حیث نخست وزیر آن‌کشور انتخاب کرد.

انتخابات اخیر پارلمانی در پاکستان، در اوج بی اعتمادی‌های سیاسی، تهدید های امنیتی و انبوهی از مشکلات اقتصادی برگزار شد، با وجود این‌همه، مردم پاکستان به‌خاطر منافع ملی شان رای دادند تا به ناهنجاری‌های بی‌شماری در کشور شان پایان دهند.

مشکلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در پاکستان، بی اعتمادی میان سیاسیون آن‌کشور، مداخله ارتش در امور دولت و مشکلات دیگر، پاکستان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است، در کنار آن روابط این کشور با کشور های همسایه نیز بحث برانگیز بوده تا سرحدی که پاکستان در ماه‌های اخیر با هند تقابل سرحدی داشت و با ایران جنگ موشکی کرد، این‌همه چالش‌های اند که نشان می‌دهد، نخست وزیر جدید کارخانگی زیادی را در برابر خود دارد که باید آن را انجام دهد.

شریف یک سیاست‌مدار شناخته شده در عرصه سیاسی کشورش است، دومین بار است که نخست وزیر پاکستان می‌شود و سه بار هم وزیر اعلی پنجاب بوده است که از تجارب اش برای عبور پاکستان از مشکلات جاری کار خواهد گرفت.

تحولات در کشور همسایه، برای مردم افغانستان در خور اهمیت است، موجودیت میلیون‌ها افغان مهاجر در پاکستان و مشترکات زیاد میان مردمان دو کشور و بالاخره همسایگی باعث شده است که سیاسیون و مردم افغانستان نسبت به سرنوشت کشور همسایه دلچسپ و حساس باشند.این در حالی است که بعد از پیروزی دو باره امارت اسلامی در افغانستان، شماری از سیاسیون و نظامیان پاکستانی، دید ماجراجویانه در برابر نظام موجود در افغانستان داشتند، اتهام بندی و مشکل تراشی زیادی را برنامه‌ریزی کردند و بیشتر کوشیدند که ضعف مدیریتی و ناهنجاری‌های داخلی شان را به افغانستان و نظام موجود در این کشور ربط دهند، حتی حکومت موقت پاکستان در یک تصمیم عجولانه، اقدام به اخراج صد ها هزار مهاجر افغان از آٖن‌کشور کردند.در حالی که امارت اسلامی دید مثبت و واضح نسبت به همسایه جنوبی خود داشته و دارد و تلاش کرده است که به جای امتیاز طلبی و سلطه‌گرایی منطقه‌یی، منطق همکاری و هم‌گرایی را شامل روابط میان کشورهای همسایه سازد، چالش‌ها و بی اعتمادی ‌ها در روابط، جای شان را به همکاری و فرصت‌ها خالی کنند.

بدون شک، امارت اسلامی با حکومت جدید در پاکستان با همین ایده و اندیشه کار خواهد کرد و توقع باالمثل از پاکستان دارد و یقیناً حکومت جدید در پاکستان هم با این تفکر و دید عالی، برخورد فعال و مثبت خواهد کرد و راه همکاری‌های سازنده را با کشورهای همسایه خود منجمله افغانستان دنبال خواهد کرد.

برای دولت‌مردان کنونی پاکستان که افراد با تجربه اند، مشکلات کشور شان واضح و تعریف شده است و یقیناً به جای تقابل و موضع‌گیری، علل مشکلات کشورشان را که بیشتر جنبه داخلی دارد، در خواهند یافت و برای حل آن تلاش خواهند کرد و دیگر امارت اسلامی افغانستان مقصر و متهم معرفی نخواهد شد.

حکومت جدید در پاکستان با ارزیابی‌های جدید و تدابیر منطقی کار خواهد کرد که فرایند آن، ایجاد فضای اعتماد میان همسایه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل چالش‌ها از مسیر تبادل افکار خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *