افغانستان

مولوی عبدالکبیر: کشورهای صنعتی برای جلوگیری از آسیب‌های تغییرات اقلیمی در افغانستان مسئولیت خود را انجام دهند

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا امارت‌اسلامی در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی اشتراک و سخنرانی نمود.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا امارت‌اسلامی در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی اشتراک و سخنرانی نمود.

این کنفرانس، به‌ابتکار وزارت تحصیلات عالی و اداره حفاظت محیط زیست به میزبانی پوهنتون ننگرهار برگزار که در آن استادان پوهنتون‌ها، کارشناسان داخلی و خارجی تغییرات اقلیمی و شماری از مسئولان نیز اشتراک داشتند.

معاون سیاسی، برگزاری چنین کنفرانس‌ها را مهم خواند ه و ابراز امیدواری کرد که تحقیقات علمی و پیشنهادهای کنفرانس یادشده در راستای کاهش و جلوگیری از آسیب‌های تغییرات‌اقلیمی با نهادهایی که در این زمینه فعالیت دارند، کمک نماید.

به گفته مولوی عبدالکبیر، در نتیجه تغییرات‌اقلیمی در افغانستان منابع آبی کاهش یافته و هم‌چنان بر بنیاد آمار وزارت صحت عامه در حدود یک‌میلیون افغان در کشور به امراض تنفسی مبتلا شده‌اند.

معاون سیاسی ریاست الوزراء افزود، مسئولیتی که پیرامون اقلیم به امارت‌اسلامی و افغان‌ها ارتباط می‌گیرد، آن‌ها آماده اند که آنرا انجام داده و هم‌چنان وی از هموطنان خواست که به‌صورت مشترک با نظام در این رابطه کار نمایند.

مولوی عبدالکبیر گفت که قطع جنگلات، استفاده بی‌رویه از آب، کمبود و یا نبود بندهای آب و خشک‌سالی باعث تغییرات اقلیمی گردیده البته به وزارت زراعت، مالداری و آبیاری در پیوند به تطبیق پلان‌های موثر در توسعه ساحات سبز، احیای جنگلات و زمین‌های خشک هدایت لازم داد.

مولوی عبدالکبیر هم‌چنان از تمام هم‌وطنان خواست که در مصرف آب از احتیاط کار بگیرند و اطمینان داد که بر اساس فیصله‌های امارت‌اسلامی بندهای بزرگ و کوچک بخاطر مهارسازی آب‌ها در ولسوالی‌ها و ولایات احداث خواهد شد.

معاون سیاسی ریاست الوزرا گفت، کنفرانس‌ها و پروتوکل‌های بین‌المللی انجام شده در پیوند به تغییرات اقلیمی تنها روی کاغذ باقی‌مانده وی از ملل متحد خواست در این در مورد گام‌های عملی بردارد و هم‌چنان کشورهای صنعتی و پیشرفته باید مسئولیت خویش را در قبال افغانستان انجام دهند.

معاون سیاسی ریاست الوزرا گفت که حاکمیت امارت‌اسلامی در نتیجه قربانی‌ها و مبارزات ۲۰ ‌ساله دست‌آورد مشترک تمام اقوام باعزت، باناموس و متدین افغانستان است و نیاز می‌باشد که در حفاظت آن نیز تمام اقوام و مردم تلاش مشترک نمایند.

وی هم‌چنان افزود که تمام مردم با عزت افغانستان مخالف اشغال بودند، تنها تعداد انگشت شماری از مردم در خدمت بیگانه‌ها و حامیان آنان بودند که مردم از آن‌ها نفرت دارند.

به گفته مولوی عبدالکبیر، دشمنان از این‌که امارت اسلامی بخاطر آبادی و امنیت سراسری افغانستان تلاش می‌کند، خوشحال نمی‌شوند بلکه دشمنان مردم افغانستان اکنون هم کوشش می‌کنند با ایجاد پروپاگند در میان افغان‌ها نفاق را ایجاد کنند، اما خوشبختانه افغان‌ها از یک‌ وطن و عضو یک وجود هستند که دین، کشور و ملت شان یکی و به همین سبب تلاش‌های دشمن نتیجه نمی‌دهد.

معاون سیاسی در این کنفرانس افزود که امارت‌اسلامی با ۳۸ کشور مناسبات فعال سیاسی و در کشورهای یادشده نمایندگی دارد.

هم‌چنان شماری از کشورها در کابل سفارتخانه فعال دارند و بنادر تجارتی با کشورها باز است که این به معنای به رسمیت شناختن امارت‌اسلامی است و در حقیقت، امارت اسلامی از سوی آنان به رسمیت شناخته شده است.

به گفته موصوف هدف نشست آینده دوحه، توسعه تعامل امارت‌اسلامی با دنیا می‌باشد، افغانستان برای جهان امنیت می‌خواهد و امارت‌اسلامی بر تمام جغرافیه افغانستان حاکمیت دارد.

مولوی عبدالکبیر گفت که در ۲۰سال گذشته نه تنها کارهای عمده از قیبل اعمار بندها، استیشن‌های برق، اعمار جاده‌های مواصلاتی صورت نگرفته بلکه هوا و فضای افغانستان از سوی اشغال‌گران آلوده شده که ملت افغان‌ حالا دچار آسیب‌های آن است.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا هم‌چنان گفت که کار بالای پروژه‌های بزرگ و اساسی از سوی امارت‌اسلامی جریان داشته، البته کانال قوش‌تیپه، شاهراه کابل-کندهار، سرک دوم کابل-جلال آباد، احداث سرک‌های حلقوی و بین الولایتی در این پلان ها شامل می‌باشند.

هم‌چنان در این کنفرانس شیخ ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی، مولوی حمدالله نعمانی سرپرست وزارت شهرسازی و مسکن، داکتر قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه، مولوی عطاالله عمری سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، محمد یونس آخوندزاده سرپرست وزارت انکشاف دهات، شیخ نورالحق انور رئیس عمومی اداره امور، حافظ عزیز‌الرحمن رئیس اداره ملی حفاظت محیط‌ زیست، مولوی سعید احمد بنوری معاون والی ننگرهار و شماری از نمایندگان نهادهای خارجی و استادان پوهنتون‌ها نیز صحبت کردند.

سخنرانان در صحبت‌های شان در رابطه به وضعیت تغییرات اقلیمی، از جامعه بین‌المللی به ویژه کشورهای صنعتی خواستند که با افغانستان کمک‌های عاجل نموده البته آنان تاکید کردند که افغانستان در تغییرات اقلیم نقش ندارد، اما از جمله کشورهای متضرر از تغییرات اقلیمی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *