ورزش

تفاوت‌ فوتسال با فوتبال چیست؟

در ورزش فوتبال و فوتسال استفاده از توپ و انجام حرکات مختلف با توپ در نتیجه بازی موثر است و هر تیمی که بتواند گل بیشتری بزند برنده بازی خواهد بود. این دو ورزش در حالت کلی یک ورزش هستند اما می‌توان به طور دقیق‌تر به این مسئله پرداخت و گفت که ورزش فوتسال ورزشی است فوتبالی که در داخل سالن سرپوشیده برگزار می‌شود. البته الزامی برای سرپوشیده بودن سالن وجود ندارد. از نظر تعداد بازیکنان در فوتبال 11 نفر یک تیم را تشکیل می‌دهند و بازی را اداره می‌کنند در حالی که این تعداد در فوتسال کمتر است.

در ورزش فوتبال و فوتسال استفاده از توپ و انجام حرکات مختلف با توپ در نتیجه بازی موثر است و هر تیمی که بتواند گل بیشتری بزند برنده بازی خواهد بود. این دو ورزش در حالت کلی یک ورزش هستند اما می‌توان به طور دقیق‌تر به این مسئله پرداخت و گفت که ورزش فوتسال ورزشی است فوتبالی که در داخل سالن سرپوشیده برگزار می‌شود. البته الزامی برای سرپوشیده بودن سالن وجود ندارد. از نظر تعداد بازیکنان در فوتبال 11 نفر یک تیم را تشکیل می‌دهند و بازی را اداره می‌کنند در حالی که این تعداد در فوتسال کمتر است.

ورزش فوتسال چیست؟

ورزش فوتسال در کل بازی با توپ است که همانند ورزش فوتبال با پا انجام می‌شود. البته در متراژ و مکانی که در آن بازی می‌کنند و همچنین کمی در قوانین با فوتبال متفاوت است. فوتسال از واژه اسپانیایی گرفته شده است که سالا و فوتبال با هم ترکیب شده‌اند و کلمه فوتسال را به وجود آورده‌‌اند. این ورزش پرطرفدار در سال 1930 توسط کارلوس سریانی در مونتو اروگوئه با تعداد بازیکنان 5 به 5 شروع شد.

این بازی مهیج در بسیاری از کشورها مثل آمریکا، برزیل، اسپانیا و… مورد استقبال قرار گرفت و فیفا هم از این بازی حمایت کرد و بازی‌های شهری، کشوری و جهانی را برای این بازی ترتیب داد.

تفاوت فوتبال با فوتسال

خیلی از افراد تفاوت ورزش فوتبال و فوتسال را فقط در زمین بازی این دو ورزش می‌دانند و فکر می‌کنند شرایط بازی برای هر دو ورزش مشابه است. اگر بدانید فرق ورزش فوتسال با فوتبال در چیست شاید بتوانید به یکی از این دو رشته پر طرفدار علاقه‌مند شوید.

زمین بازی:

اولین و بزرگ‌ترین تفاوت ورزش فوتبال با فوتسال در اندازه زمین بازی است. در فوتسال اندازه زمین بازی ۴۰×۲۰ متر است در حالی که در فوتبال اندازه زمین ۱۰۰ × ۶۴ متر خواهد بود.

توپ بازی:

توپ فوتبال وزن کمتری در مقایسه با توپ فوتسال دارد. در توپ فوتسال بین بلیدر و لایه بیرونی توپ را با فوم پر می کنند تا وزن بیشتری پیدا کند. به دو دلیل توپ فوتسال سنیگن‌تر است اول اینکه زمین بازی فوتسال داخل یک سالن یا فضای باز که روی آن با کامپوزیت، پارکت و آسفالت پوشیده شده است قرار دارد پس باید توپی که در این زمین‌ها استفاده می‌شود سنگین باشد تا هنگام بازی جهشی نداشته باشد.

توپ‌های فوتبال در فضای باز روی چمن به کار گرفته می‌شوند و در نتیجه سبک هستند زیرا باید جهش داشته باشند. دومین دلیل برای سنگین بودن توپ‌ فوتسال این است که فضای بازی کوچک‌تر از ورزش فوتبال است و بازیکنان به راحتی با هم تماس و درگیری پیدا می‌کنند برای همین توپ باید سنگین باشد تا به راحتی از پای بازیکن جدا نشود.

دومین تفاوت توپ ورزش فوتبال با فوتسال این است که محیط یا سایز این دو با هم فرق می‌کند. سایز توپ فوتبال در مسابقات رسمی 5 و محیط آن چیزی بین 68 تا 70 سانتی‌متر است. ولی سایز توپ ورزش فوتسال در مسابقات رسمی 4 بوده و محیط آن 65 سانتی‌متر است که کوچک‌تر از توپ فوتبال است. علت اینکه توپ فوتسال سایز کوچک‌تری دارد برای این است که حرکات تکنیکی بیشتری در فوتسال اجرا می‌شود که لازم است بازیکن روی توپ تسلط داشته باشد.

تعداد بازیکن‌ها:

در فوتسال تعداد بازیکنان به صورت 5به 5 تعریف می‌شود و اگر تیمی بیش از دو بازیکن خودش را از دست بدهد و اخراج شوند دیگر بازی انجام نمی‌شود. در حالی که تعداد بازیکنان فوتبال بیشتر است و 11 نفر در روی زمین مهارت و توانایی‌های خودشان را برای کسب پیروزی به نمایش می‌گذارند.

تعداد تعویض‌ها:

از نظر تعداد تعویض‌ها نیز این دو بازی مهیج و پرطرفدار با یکدیگر متفاوت هستند. جالب است بدانید که در ورزش فوتسال محدودیتی برای تعویض بازیکن وجود ندارد در حالی که در ورزش فوتبال تعداد تعویض‌ها نمی‌تواند بیشتر از سه نفر باشد.

تعداد داوران:

در فوتسال گروه داوران را یک داور اصلی، یک کمک داور، یک منشی و یک وقت نگه‌دار تشکیل می‌دهد. در حالی که در ورزش فوتبال گروه داوران

از یک داور اصلی، دو کمک داور و یک داور چهارم تشکیل می‌شود.

زمان بازی:

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو ورزش در زمان بازی است. زمان بازی در فوتسال از دو نیمه 20 دقیقه‌ای تشکیل می‌شود. ولی در فوتبال این دو نیمه 45 دقیقه‌ای است. از نظر تایم استراحت هم در ورزش فوتسال بین هر دو نیمه، ده دقیقه وقت استراحت لحاظ می‌شود ولی در فوتبال بین دو نیمه 15 دقیقه وقت استراحت وجود دارد.

زمان بازی فوتسال و فوتبال

شروع بازی:

اگر این دو ورزش را برای یک بار هم که شده از تلویزیون دیده باشید تفاوت شروع بازی این دو ورزش را به راحتی می‌توانید تشخیص بدهید که در ورزش فوتبال شروع بازی با ضربه‌ای که دروازه بان با پا به توپ وارد می‌کند انجام می‌شود در حالی که در ورزش فوتسال این کار با پرتاب دست دروازه بان انجام می‌شود.

همچنین زمان شروع بازی یا نگهداری توپ توسط دروازه بان در فوتسال نباید بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد ولی در ورزش فوتبال این عدد بیشتر است و نباید بیشتر از 6 ثانیه دروازه بان توپ را نگه دارد، ولی زمان شروع بازی در فوتبال قطعی نیست. بهتر است بدانید در فوتسال آفساید معنایی ندارد در حالی که در فوتبال بسیاری از گل‌ها به خاطر قرار گیری در موقعیت آفساید مردود اعلام شده است.

اوت:

همانطور که می‌دانید اوت یعنی بیرون رفتن توپ از چهار چوب مشخص شده برای بازی، این قانون چه در داخل سالن که بازی فوتسال انجام می‌شود و چه در ورزش فوتبال که در فضای آزاد و روی چمن انجام می‌شود یکسان است. اگر در فوتسال توپ اوت شود بازیکن باید بازی را با پا شروع کند و به اصطلاح به توپ ضربه بزند. در حالی که در فوتبال بازیکن توپ را با دست می‌اندازد و بازی را شروع می‌کند.

جمع بندی

ورزش فوتسال و فوتبال هر دو جز رشته‌های ورزشی هستند که طرفداران زیادی دارند. علاوه بر مهیج بودن این دو ورزش، کسب افتخارات زیاد در این دو رشته باعث شده است که این دو ورزش در بین جوانان طرفدار داشته باشند و جوانان بخواهند وارد یکی از این دو ورزش شوند و آن را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند. اما برای هرکسی لازم است که ابتدا و قبل از وارد شدن به این دو ورزش تفاوت‌های اساسی آن‌ها را به خوبی بشناسد و بعد متناسب با علاقه و توانایی خودش وارد آن شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *