افغانستان

شکایت‌‌ از افزایش بهای مواد سوخت در پایتخت

شماری از پایتخت نشینان بار دیگر از بهای بلند مواد سوخت به ویژه چوب شکایت می‌کنند و می‌گویند که بهای یک خروار چوب از ۸ هزار به ۱۲ هزار افغانی افزایش یافته‌است.

شماری از پایتخت نشینان بار دیگر از بهای بلند مواد سوخت به ویژه چوب شکایت می‌کنند و می‌گویند که بهای یک خروار چوب از ۸ هزار به ۱۲ هزار افغانی افزایش یافته‌است.
باشنده‌های کابل از امارت اسلامی خواستار کاهش بهای مواد سوخت در پایتخت هستند.
پایتخت نشینان می‌گویند که آنان در فصل سرما با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و توان تامین سوخت با بهای بلند را ندارند به ویژه که باگذشت یک ماه بهای مواد سوخت تا ۴ هزار افغانی افزایش را داشته است.
سعدالله باشنده کابل گفت: «خواست ما از دولت این است که به بهای چوب و زغال‌سنگ توجه کنند چون

در جامعه افراد فقیری مانند من وجود دارد که توانایی خرید چوب را ندارد باید قیمت آن مناسب شود و ما بتوانیم آن را بخریم».
خال محمد باشنده دیگر کابل می‌گوید: «یک بخاری چقدر زغال می‌سوزاند! قیمت این را ما از کجا کنیم. این از خارج نمی‌آید، بل‌که از خاک خود ما است. ما و شما از افغانستان هستیم باید نرخ را پایین بیاورند».
هم‌زمان با این، فروشنده‌های مواد سوخت در پایتخت می‌گویند که خرید چوب برای آنان قیمت تمام می‌شود و ناگزیر به فروش دوباره آن به بهای بلند هستند.
اجمل دکان‌دار گفت: «اگر قیمت چوپ برای ما به قیمت مناسب تمام شود؛ ما هم به قیمت مناسب به‌فروش می‌رسانیم. چوپ سیر ۱۳۰ افغانی برای ما تمام می‌شود ما مجبور می‌شویم تا سیر ۱۴۰ به‌فروش برسانیم. چون ما مالیه و هم‌چنان کرایه زیاد پرداخت می‌‌کنیم ما هم این کرایه را پوره نمی‌توانیم».
خدا داد دکان‌دار دیگر گفت: «قیمت چوپ خوب ماه گذشته در حدود هشت هزار افغانی بود که بنام چوپ بی‌پوست یاد می‌شود. حالا برای ما 11 هزار و 500 تمام می‌شود ما مجبور می‌شوم که به قیمت ۱۲۰۰۰ بفروشیم».
مسئولان در امارت اسلامی علت بهای بلند چوب را ممنویت قطع جنگلات عنوان می‌کنند و بر استفاده از مواد سوخت بدیل چوب در کشور تاکید می‌ورزند.
خان جان الکوزی رئیس هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «باید ارزان شود دوست‌های ما که تجارت چوب را می‌کنند مجبوریت مردم کابل را باید در نظر بگیرند و زیاد فایده از پیش مشتری نگیرند».
مولوی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی گفت: «درخت کم شده جنگل کم شده بخاطر جلوگیری از قطع جنگلات چوب را باید ما نگزاریم که انتقال شود برای سوخت بلکه باید از راه‌های بدیل چون گاز و دیگر مواد سوخت استفاده شود به همین دلیل قیمت چوب بلند است».
این در حالی است که به علت فقر، پرچاوی‌های برق و بهای بلند مواد سوختی در کشور، شهروندان برای گرم کردن منازل شان از پلاستیک، چرم و سایر مواد استفاده می‌کنند که این کار سبب افزایش آلودگی هوا نیز در پایتخت شده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *