اجتماعی

مبرمیت  اقتصادی جنگلات  درکشور

جنگل نقش مهم و حیاتی را در زندگی بشر و سایر موجودات زنده بازی می‌کند،  نقش زیست محیطی آن از همه بیش‌تر برجسته است که ما در این‌جا به چند نمونه از اهمیت زیست محیطی  آن اشاره می نماییم: از نظر زیست محیطی جنگل در پیش‌گیری از فرسایش خاک به وسیله باد و آب نقش مهمی را بازی می‌کند، جنگل مانع بلند رفتن سطح آب دریا ها می‌گردد، در تنظیم جریانات آب، متعادل ساختن شرایط اقلیمی و فراهم‌ساختن آب مورد نیاز زمین‌های زراعتی نیز نقش جنگل حایز اهمیت است.

جنگل نقش مهم و حیاتی را در زندگی بشر و سایر موجودات زنده بازی می‌کند،  نقش زیست محیطی آن از همه بیش‌تر برجسته است که ما در این‌جا به چند نمونه از اهمیت زیست محیطی  آن اشاره می نماییم: از نظر زیست محیطی جنگل در پیش‌گیری از فرسایش خاک به وسیله باد و آب نقش مهمی را بازی می‌کند، جنگل مانع بلند رفتن سطح آب دریا ها می‌گردد، در تنظیم جریانات آب، متعادل ساختن شرایط اقلیمی و فراهم‌ساختن آب مورد نیاز زمین‌های زراعتی نیز نقش جنگل حایز اهمیت است. در اراضی جنگلی میزان بآورندگی نسبت به اراضی غیر جنگلی بیش‌تر می‌باشد. علاوه براین، درختان و سایر نباتات که در جنگل وجود دآورند باعث کاهش میزان آلودگی هوا می گردند، زیرا درختان جنگل باعث می‌گردد که میزان کاربن دای آکساید هوا که در نتیجه فعالیت کارخانه‌ها و فابریکات تولیدی بیش‌تر می‌گردد، کاهش یابد و آکسیجن مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند. برگ درختان جنگل گرد و غبار هوا را جذب نموده که این خود می‌تواند در کاهش میزان آلودگی هوا نقش اساسی را بازی کند.

یکی از نتایج مثبت تأثیر جنگل برصحت و سلامت انسان این است که درختان آن در جذب ذرات معلق که در هوا موجود است و در اثر فعالیت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی و گشت‌وگذار وسایط و عراده جات به هوا بلند می‌شود، نقش مهمی را بازی می‌کنند، نقش جنگل  در تنظیم نور خورشید نیز حایز اهمیت است و مانع رسیدن نور ماورای بنفش که برای صحت انسان مضر است، به زمین می‌گردد. وجود جنگل در روی زمین می‌تواند به زیبایی آن بی‌افزاید و سبب آرامش روحی انسان گردد. همین گونه، جنگل می‌تواند در پیش‌گیری از وقوع سیلاب جلوگیری کند، هم چنان برگ‌های درختان جنگل  در هنگام افزایش میزان  حرارت که باعث بلند رفتن رطوبت هوا می‌گردد،  مانع رسیدن مستقیم نور آفتاب به زمین گردیده و جلو بخار شدن رطوبت خاک را می‌گیرند و پوشش گیاهی زمان آب شدن برف را طولانی‌تر می‌سازد، این باعث جمع شدن برف  شده و مانع ریزش برف می گردد.  افزون براین، جنگلات اهمیت اقتصادی نیز دارد، بگونه مثال، از چوب درختان آن می‌تواند در ساختن دروازه ، الماری، کلکین، میز، چوکی، تخت و… استفاده کرد و همین گونه در برخی از مناطق، مردم از چوب درختان جنگل نیز بحیث مواد سوخت استفاده می‌کنند، مثلاً؛ از چوب درختان بلوط بحیث مواد سوخت استفاده می‌گردد. باشندگان مناطق نزدیک به ساحه جنگل از طریق فروش چوب درختان آن مایحتاج خود را مرفوع می‌سازند که ما این گونه جنگلات را در مناطق مختلف کشور مانند، کنر، نورستان و ننگرهار داریم. اما استفاده از چوپ درختان آن بگونه بی رویه صورت می گیرد که این توانسته است باعث از بین رفتن جنگلات در کشور گردد، بنابراین نیاز است که نهادهای مسئول در این راستا، تدابیر و اقدامات را روی دست گیرند تا مانع قطع شدن درختان بیش‌تر این جنگلات توسط باشندگان محل گردد. افزون براین، در کشور ما جنگلات دیگری نیز وجود دارد که می توان از جنگل پسته که بیش‌تر در ولایات سمنگان، بادغیس ، تخار و بدخشان است نام برد که مردمان محل با جمع آوری پسته در موسم جمع‌آوری آن، می‌پردازند و از بابت فروش آن، پول هنگفتی را به دست می آورند. همین گونه، جنگلات جلغوزه که در ولایات خوست و پکتیکا و جود دارد، مردمان محل از طریق جمع آوری جلغوزه در موسم جمع‌آوری آن نیز پول هنگفتی بدست می‌آورند که این توانسته است به منبع درآمد آن‌ها تبدیل شود.

بنابراین گفته می‌توانیم مراقبت و حفاظت از جنگلات می تواند در راستای بهبود وضعیت محیط زیست مناطق مختلف کشور و همین‌گونه در آمد باشندگان آن خیلی‌ها نقش عمده و اساسی را بازی می کند، از این رو نیازاست که برای بهبود وضعیت اقتصادی سایر مردمان ساکن در این سرزمین برنامه‌های به هدف ایجاد جنگلات از سوی نهادهای مسئول روی دست گرفته شود، تا این که باشندگان مناطق مختلف کشور بتوانند از طریق فروش چوب و میوه درختان آن مایحتاج زندگی خود را مرفوع سازند. از جانب دیگر احیای جنگلات می تواند به سرسبزی، شادابی و زیبایی این سرزمین بی‌افزاید. آگاهان امور براین باوراند درصورتی که نهادهای مسئول در هماهنگی با باشندگان مناطق مختلف کشور برنامه‌های را به هدف ایجاد جنگلات و احیای آن روی دست گیرند، این می‌تواند در بهبود وضعیت محیط زیستی و همین گونه وضعیت اقتصادی کشور نقش مهم و اساسی را بازی نماید و از این طریق عاید زیادی به دست خواهد آمد. این بستگی به تصمیم نهادهای مسئول دارد که چگونه می‌توانند طرح‌های سازنده را به هدف ایجاد جنگلات در نقاط مختلف کشور نظر به شرایط آب و هوای آن روی دست گیرند تابتوانند از این طریق عواید بیش‌تری به دست آورند. پس گفته می‌توانیم  درصورتی که درمناطق دیگر کشور جنگلات  متشکل از درختان بادام و چهارمغز را که نرخ میوه آن در بازاربیش‌تر است، ایجاد گردد، می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی مردم نقش مهمی را بازی کند و مردمان ساکن در محلات نزدیک به جنگل بتوانند با فروش چهارمغز و بادام در بازار پول خوبی بدست آورند و از این طریق مخارج زندگی خود را تأمین نمایند.

عبدالحلیم باخرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن