فرهنگی

نکاتی چند پیرامون مقاله نویسی

حمیدالله نوشتن مقاله برای برخی از مبتدیان یک کار سخت و گاهی ترسناک به نظر می رسد چرا که نوشتن مقاله یک پروژه‌ی بزرگ است که برای تکمیل آن نویسنده تازه کارویامحصل می بایست چند مرحله را طی کند و در نهایت بتواند مجموعه‌ای از ایده‌ها را در کنار هم قرار داده و یک نظریه جدید ارائه کند.

 

حمیدالله

نوشتن مقاله برای برخی از مبتدیان یک کار سخت و گاهی ترسناک به نظر می رسد چرا که نوشتن مقاله یک پروژه‌ی بزرگ است که برای تکمیل آن نویسنده تازه کارویامحصل می بایست چند مرحله را طی کند و در نهایت بتواند مجموعه‌ای از ایده‌ها را در کنار هم قرار داده و یک نظریه جدید ارائه کند.

با تقسیم بندی این مراحل به راحتی می توان آن ها را مدیریت کرده و مقاله نویسی را ساده تر آموخت.

مقاله‌نویسی دارای اصول و آدابی است که اگر آنها را ندانید در این مسیر موفقیتی کسب نخواهید کرد. مقاله ها انواع مختلفی دارند و با اهداف متنوعی نگارش می‌شوند. مقاله های علمی که دنیای مخصوص به خود را دارند و برای نگارش آنها و تلاش برای چاپ‌شان در ژورنال‌های علمی باید از اصول نوشتن مقاله کاملاً آگاهی حاصل کرد.

مقاله های مختلف با هر نیت و شکلی که نوشته می‌شوند دارای استخوان‌بندی مشابهی هستند.

ساختار و استخوان‌بندی:

عنوان

چکیده

کلمه ها ی کلیدی

مقدمه

بدنه اصلی

نتیجه‌گیری

منابع

مقاله اصولاً نوشته‌ای است که با اهداف مختلف در زمینه‌های گونه گون علمی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و… نوشته و چاپ می‌شود.

اگر عنوان چیزی باشد که در بدنه مقاله از آن حرفی زده نشده باشد، مقاله به شدت بی‌اعتبار خواهد شد، خواننده را دل‌زده خواهد کرد و از ارزش آن کاسته می‌شود. پس یکی از اصول نوشتن مقاله را باید انتخاب عنوانی مناسب در نظرگرفت.

چکیده مقاله همان بخش مهمی است که به مخاطب اجازه تصمیم‌گیری درباره ادامه‌دادن خواندن یا نخواندن مقاله می‌دهد. در این قسمت از مقاله درباره متن پیش رو و نکات مهمی که از آنها صحبت شده، یاد می‌شود و اگر مخاطبی دلش نخواهد که خواندن را ادامه بدهد، از همین بخش می‌تواند مقاله را به حال خود رها کند.

هر مقاله‌ای براساس تعداد کلمه کلیدی نوشته می‌شود. یعنی اگر موضوع را بشکافیم و اصل کار را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که بنیان مقاله روی تعدادی کلمه ویژه ساخته می‌شوند. این کلمه ها، کلمه ها کلیدی هستند که در نوشتن مقاله علمی تحقیقی یا هر مقاله دیگری کاربرد دارند. بنابراین در اصول نوشتن مقاله باید کلمه ها کلیدی درنظرگرفته شود.

مقدمه‌نویسی هم از اصول نوشتن مقاله است. در این بخش باید تمام فعالیت‌هایی که در طی یک تحقیق انجام شده ذکر شود. باید از پیشینه تحقیق ، سوابق اموری که درباره آن صورت گرفته و شکل‌گیری ایده‌تان یاد کنید. مقدمه باعث می‌شود تا خوانندگان بتوانند با چشم‌اندازی از آنچه در ادامه به آنها ارائه می‌شود به استقبال خواندن متن اصلی بروند.

دربدنه اصلی مقاله باید به شرح مبسوط موضوعی پرداخته شود.

سبک نگارش، لحن کلام نویسنده و موضوعاتی از این دست بنا به نوع مقاله و بستری که در آن به چاپ می‌رسد، مشخص خواهد شد. اما باید بدانید که ایجاز و درست‌نویسی و استفاده از جمله ها و کلمه ها ی قابل‌درک باعث می‌شود تا مخاطبان با قلم تان همراه شوند و بهتر متوجه مفاهیم و مطالبی شوند که ارائه می‌دهید.

در بخش نتیجه‌گیری هر مقاله هم باید یک جمع‌بندی کلی از کارهایتان ارائه دهید و دستاوردی که از تحقیق یا تحلیل موضوعات داشته‌اید برای مخاطب بازگو نمایید. همه مقاله ها به نتیجه‌گیری نیاز دارند. نمی‌شود بدون در نظرگرفتن این بخش از نوشته، آن را به پایان برسانید.

ذکر منابع و مأخذ هم که خود دارای روش‌های علمی و تخصصی مختلف است و اگر آن را رعایت نکنید به کلی از اعتبار نوشته‌تان کم خواهد شد. منابع را به درستی و با رعایت صداقت در انتهای هر مقاله نوشته کنید.

برای این که یک مقاله موفق بنویسید باید افکارتان را سازماندهی کنید. با بیرون کشیدن این ایده ها و تفکرات از ذهن و نوشتن آن ها روی کاغذ خیلی راحت تر و شفاف تر می توانید ارتباط بین نظریه ها را پیدا کنید.این ساختار در واقع پایه و اساس مقاله شما را شکل می دهد.

اگر نوشتن طرح کلی را ترجیح می دهید، موضوع اصلی را بالای صفحه بنویسید و از زیر آن شروع به نوشتن لیستی از ایده های اصلی کنید. بهتر است زیر هر ایده اصلی که می نویسید کمی فاصله باشد که بعد بتوانید نظرات و تفکرخود را درباره هر ایده اصلی بنویسید، ارتباط بین ایده های کوچک تر و بزرگتر را بیابید و به این شکل مقاله خود را سازماندهی کنید.

شرح موضوع معمولاً در انتها یا اواسط پاراگراف معرفی یک مقاله آورده می شود که به بیان خلاصه ای از هدف اصلی و ادعای مقاله پرداخته و به نوعی آن را پشتیبانی می کند.

شرح موضوع دو قسمت دارد، قسمت اول موضوع را تعریف می کند و قسمت دوم به تعریف هدف مقاله می پردازد.

بدنه اصلی مقاله شما موضوع مقاله را توصیف کرده و توضیح می دهد. هر ایده اصلی که روی کاغذ نوشتید حالا در بدنه اصلی یک بخش جداگانه را به خود اختصاص می دهند.

 

پاراگراف های بدنه مقاله باید یک ساختار خاص و یکسان داشته باشند. مقاله را با نوشتن یکی از ایده های اصلی در جمله معرفی آغاز کنید. سپس هر یک از ایده های ریزی که درباره آن موضوع به ذهنتان رسیده بود را به صورت جمله ها بنویسید. بهتر است سه یا چهار خط بین هر جمله فاصله بگذارید تا بعدا بازگردید و آن را پر و بال داده و با مثال هایی تکمیل کنید. این فاصله در نهایت باید با اطلاعاتی پر شود که ایده های کوچکتر را به یکدیگر متصل و مرتبط می کند.

مقدمه مقاله قسمتی از مقاله است که زودتر از هرچیزی در مقاله خوانده می شود بنابراین باید نظر خواننده را جلب کرده و برای او مشخص کند تمرکز این مقاله به روی چه چیزی خواهد بود.

مقاله را با نوشته ای که توجه مخاطب را به خود جلب کند آغاز کنید. این می تواند یک اطلاعات عجیب و غافل گیرکننده، یک       دیالوگ، یک داستان، یک نقل قول یا خلاصه ساده ای از عنوان مقاله باشد. از هر زاویه ای که می خواهید مقاله را آغاز کنید مطمئن شوید که با شرح موضوع، که آخرین جمله ی مقدمه خواهد بود، مرتبط باشد.

نتیجه گیری در واقع جایی است که موضوع مقاله بسته شده و تمام ایده هایی که در مقاله آورده شده جمع بندی می شود. نتیجه گیری باید شامل سه الی پنج جمله خیلی قوی باشد. اهداف اصلی مقاله یی را بازبینی کنید و آن ها را به شکلی تقویت شده در انتها بیان کنید.

در بازبینی نهایی، ترتیب پاراگراف ها چک می شود. قوی ترین نکته ای که می خواهید در مقاله بیاورید باید در پاراگراف های اول و آخر بدنه اصلی مقاله آورده شوند و مابقی نکات مابین این دو قرار می گیرند. اطمینان حاصل کنید ترتیب پاراگراف ها منطقی باشند.

در نهایت، نوشته خود را بازخوانی کرده و از لحاظ منطقی ارزیابی کنید. مطمئن شوید چیزی در مقاله وجود ندارد که مبهم باقی مانده باشد و ایده ها به هم مرتبط هستند. اشتباهات املایی و گرامری را نیز حتما بررسی کنید چرا که کوچک ترین اشتباه می تواند به میزان زیادی، از ارزش مقاله تان کاسته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن