اجتماعی

آشنايی با سيستم مكانيزه گمركی نگار

عابد حکومت بخش دوم امكان پرداخت حقوق و عوارض گمركی از طریق سیستم الكترونیكی بانكی:

 

عابد حکومت

بخش دوم

امكان پرداخت حقوق و عوارض گمركی از طریق سیستم الكترونیكی بانكی:

با استفاده از قابلیتهای سیستم آسیكودا، پس از محاسبه حقوق و عوارض گمركی اظهارنامه، در صورت وجود ارتباط الكترونیكی با بانك، وجوه محاسبه شده به طورخودكار از حساب بانكی صاحب كالا كسر و به حساب گمرک واریز می‌شود. به این ترتیب مراجعه صاحب كالا به بانك و نقل و انتقال وجوه مربوطه از جریان تشٍریفات ترخیص كالا حذف می‌گردد .

9 – امكان اظهار كالا از راه دور :

وجود یک رایانه و یک خط ارتباطی این امكان را بوجود می‌آورد كه حق‌العمل كار بتواند از دفتركار خود در كوتاهترین زمان ممكن كالای خود را به گمرک اظهار و سپس جهت ترخیص آن اقدام نماید كه این كار نیز از مراجعه بی‌مورد حق‌العمل كارآن به اداره گمرک جلوگیری می‌کند.

10 – تعیین شماره كوتاژ و شماره ارزیابی و حذف دفتر كوتاژ :

این سیستم به صورت خودكار برای هر اظهارنامه‌ای كه از طرف اظهاركننده ارائه می‌شود شماره كوتاژ و شماره ارزیابی تعیین می كند و تمامی این اطلاعات را نیز به صورت گزارش چاپ و در اختیار قرار می‌دهد . به این ترتیب دفتر كوتاژ حذف و نیازی به آن نمی‌باشد.

11 – ارائه گزارش دفتر ژورنال :

در این سیستم می‌توان در پایان وقت اداری ویا هر شیفت كاری، گزارشات امور مالی انجام شده در آن روز و یا آن شیفت كاری را دریافت نمود . علاوه بر آن می‌توان دفتر ژورنال را به وسیله رایانه چاپ و در اختیار امور مالی قرارداد.

12 – حسابداری درآمدهای گمركی و صدور قبض رسید به طور خودكار :

در این سیستم كلیه دریافتها به صورت دقیق محاسبه شده و قبض رسید به طور خودكار به وسیله رایانه چاپ می‌شود و دیگر نیازی به نوشتن یا حساب كردن و كارهای مربوط به حسابها به وسیله شخص نخواهد بود.

13 – امكان نگهداری حساب اعتباری و كسر خودكار حقوق و عوارض از آن :

حق‌العمل كاران می‌توانند با سپردن مبلغی به عنوان تضمین در حساب بانكی گمركی و ایجاد اعتبار برای كارهای گمركی خود اقدام نمایند در این صورت سیستم بانكی به طور خودكار به هنگام اظهار كالا از حساب آنان مبالغ مربوطه را برداشت و از موجودی آنان كسر می‌كند.

14 – استفاده از روش گزینشی (selectivity) و كانالهای سبز و زرد و قرمز :

در این سیستم میتوان كالاها یا سازمانهایی كه معافیت و یا تسهیلاتی در مورد آنان اعمال می‌شود را تعریف نمود كه رایانه به طور خودكار این قبیل اظهارنامه‌ها را كنترل و به كانالهای مربوطه ارسال می‌نماید. چنانچه اظهارنامه‌ای در كانال سبز قرار گیرد، احتیاجی به بازرسی نمی‌باشد . در مورد كانال زرد فقط مدارک و اسناد مورد بازرسی قرار می‌گیرند. اظهارنامه‌هائیكه برای آنها كانال قرمز انتخاب می‌شود به طوركامل مورد ارزیابی فیزیكی قرار میگیرد.

15 – امكان در اختیار داشتن كلیه اطلاعات و اقداماتی كه در مورد اظهارنامه انجام شده :

در این سیستم در هر مرحله‌ای كه كارشناس و یا رئیس گمرک مربوطه بخواهد از چگونگی انجام كارها اطلاع حاصل نماید میتواند از طریق صفحه نمایش رایانه اقدامات انجام شده را مشاهده نماید . مثلآ اظهارنامه‌ای كه در حال ارزیابی می‌باشد تا چه مراحلی پیشرفت كرده و در چه موقعیتی قرار دارد .

16 – كنترل ارزش كالا :

با استفاده از این سیستم می‌توان ارزش كالاها را نیز كنترل نمود . بدین ترتیب كه با هشت رقمی كردن كدهای تعرفه‌ ، كالاها را با نام و ارزش مربوطه در رایانه تعریف و به عنوان سابقه نگاهداری نمود كه پس از مواجه با كالایی با همان نام و تعرفه ، ارزش كالا به وسیله سیستم و با تعارف انجام شده كنترل می‌گردد.

17 – ارائه آمار صحیح و به موقع با واحدهای مختلف آماری :

تمامی فعالیتهای انجام شده دریك گمرک را می‌توان به صورت آمار به طور دقیق در اختیار داشت و با این اطلاعات علاوه بر آمار صادرات و واردات كه به شكل جداول مختلف تهیه میشود، میتوان آمار تعداد اظهارنامه یا اظهارنامه‌های كوتاژ شده و غیره را نیز تهیه نمود.

18 – تنظیم اظهارنامه متمم و حفظ ارتباط دو اظهارنامه :

در این سیستم میتوان چنانچه لازم باشد نسبت به تنظیم اظهارنامه متمم اقدام نمود كه رایانه با دادن شماره عطف جدید و ذكر این جمله كه اظهارنامه متمم مربوط به اظهارنامه شماره و… میباشد . ارتباط اظهارنامه متمم را با اظهارنامه اولیه حفظ می‌كند. در این حالت اطلاعات هردو اظهارنامه در حافظه نگاهدار شده تا در صورت لزوم از آن استفاده شود.

19 – تبدیل اطلاعات اظهارنامه به كدهای EDI :

EDIیكی از مهمترین شبكه‌های ارتباطی تبادل اطلاعات بوده كه نیاز به آن روز به روز بیشتر احساس میشود. با استفاده از این سیستم میتوان اطلاعات اظهارنامه را به كدهای EDIتبدیل و روابط تجارت بین‌الملل مورد استفاده قرار می گیرد.اهداف پیاده سازی سیستم مكانیزه نگار (آسیكودا) :

1 – سرعت بیشتر در ترخیص كالا :

در این سیستم میتوان مدت زمان انجام امور گمركی را به حداقل رسانده و از اتلاف وقت گمرك و ارباب رجوع به مقدار قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی نمود. به طور مثال در كشور ژاپن مدت زمان ترخیص كالایی كه مشكلی از جهت تشریفات گمركی  نداشته باشد حدود 15 دقیقه به طول می‌انجامد.

2 – استفاده بهینه از انبارها :

كنترل محل كالا و مكانهای آماده تخلیه انبارها به وسیله رایانه كنترل و حداكثر كارآیی ارائه میشود . همچنین نگهداری میزان كالاهای وارده و صادره و موجود درانبار نیز وسیله سیستم انجام می‌شود.

3 – استفاده بهینه از نیروی انسانی :

استفاده بهینه از نیروی انسانی از جمله اهداف این پروژه ملی می باشد چرا كه با استفاده از این سیستم كارآیی كاركنان افزوده شده و حداكثر بهره بری را خواهند داشت .

4 – ایجاد فرهنگ استفاده از سیستمهای مكانیزه :

با راه اندازی این سیستم امید می‌رود كه فرهنگ استفاده از سیستمهای مكانیزه و رایانه‌ای در بین افراد شاغل در گمرك بوجود آمده و كارآیی افراد نیز به دلیل آشنا شدن با كارهایی از این قبیل بیشتر شود . بكار بستن این قبیل سیستمها در دنیای امروز اجتناب ناپذیر بوده و برای خارج نشدن از گروه تجاری بین‌‌المللی باید همگام با سایر سیستمها پیشرفت داشته باشیم .

5 – كسب درآمد بیشتر :

با راه اندازی این سیستم تا حد زیادی از سود جویی و سوء استفاده‌های مالی ارباب رجوع كاسته شده و كنترلهایی كه باید انجام شود با دقت عمل بیشتری اعمال میگردد كه این امرباعث اضافه شدن درآمد برای خزانه كشورخواهد شد.

6 – ارائه سریع و به موقع آمار دقیق تجارت خارجی :

با راه اندازی این سیستم اطلاعات و آمار دقیق و به روز مربوط به تجارت خارجی را در اختیار خواهیم داشت . با توجه به اهمیت آمار و به روز بودن این اطلاعات مسئولان محترم گمرك میتوانند با ابزار كار آمدتری درخصوص تصمیم‌گیری وسیاست‌گذاری اقدام نمایند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *