اجتماعی

مدیریت آب‌ دریاها، افغانستان را به خودکفایی می‌رساند

هر حکومت و ملتی که به اقتصاد کشور خود توجه کند به رشد و بالندگی میرسد و به نعمت شکوفایی و خودکفایی دست پیدا می‌کند.

احمدشاه ابدالی

هر حکومت و ملتی که به اقتصاد کشور خود توجه کند به رشد و بالندگی میرسد و به نعمت شکوفایی و خودکفایی دست پیدا می‌کند.

امروز هر کشوری را می‌بینیم به ترقی و تعالی رسیده است و لاف از خودکفایی، پیشرف، تمدن و تکنالوژی میزند، همه از برکت ارتقای اقتصاد بوده و رشد اقتصاد بالاآخره برای ترقی و تعالی بسترساز شده و این کشورها را به اوج تمدن و تکنالوژی رسانده است.

افغانستان کشوری است زراعتی و زراعت کشور بستگی دارد به آب دریاها.

افغانستان، دارای چندین دریاست که متٲسفانه قسمت اعظم آب‌ این دریاها به طور بلاعوض به بیرون از مرزها سرازیر می‌شوند و بیشتر همسایه‌ها ازآن لذت می‌برند و بهره‌مند می‌شوند.

ما اگر بخواهیم که به رشد اقتصادی برسیم باید در قدم نخست، توجه خاص خود را به دریاهای کشور مبذول بداریم و نگذاریم که بیشتر ازاین، آب‌های این سرزمین به کام سرزمین‌های دیگران بریزند و بیگانه‌گان ازآن بهره ببرند و افغانستان تشنه‌کام بماند و در حالت اسفبار خشکی، قحطی و بی‌حاصلی قرار داشته باشد.

از دید کارشناسان امور زراعت و اقتصاد، بهترین راه این است که در مورد ساختن بندهای آب توجه جدی صورت گیرد و از سرازیرشدن آب‌های کشور، به دیگر ملک‌ها، جدّاً جلوگیری شود.

همسایه‌ها متاسفانه با استفاده حوادث ناگوار و چهل و چند سال تحولات تلخ و دردناک افغانستان، توانستند از وضعیت استفاده‌ی بهینه کنند و خصوصاً آب‌‌ دریاهای افغانستان را مفت و مجانی در کام سرزمین‌های خود بریزند.

حالا که افغانستان به فتح و پیروزی رسیده و به نعمت بزرگ آزادی و استقلال و حکومت مقتدر اسلامی دست یافته است، باید نگذاریم که آب‌های کشور بدون حساب و کتاب در کشورهای همسایه جریان پیدا کنند و آب در کوزه و ما تشنه‌لبان بگردیم.

ما مطمین استیم؛ اگر آب‌های کشور به درستی مدیریت شوند این سرزمین، خاک حاصل‌خیزی دارد و زراعت کشور در رشد اقتصاد ما، نقش برجسته‌یی را بازی خواهد کرد و این ملت را از خاک ذلت، فقر و بی‌چارگی بلند خواهد نمود.

پس بر امارت اسلامی است تا در این مورد توجه خاص کند و برای ساختن بندهای آب و مدریریت بهتر آب‌ دریاها، تلاش ویژه و همه‌جانبه نماید.

در غیرآن، دشوار است تا اقتصاد کشور رشد کند و ملت ما از خط فقر و بی‌چارگی سر بلند کنند و به پلّه‌های ترقی، تعالی و شکوفایی و خودکفایی گام بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *