اسلامی

پیشگویی پیامبربزرگ اسلام( ص) در مورد خوارج

رسول الله صلی الله علیه وسلم در باره ظهور فتنهء خوارج از قبل هشدار داده بودند و اوصاف آنان را واضح کردند، تا مسلمانان در زمان ظهور این فتنه بزرگ دچار آشفتگی نشوند بلکه با تمام شجاعت و مردانگی در مقابل این دانه خبیثه مبارزه نمایند.

 

رسول الله صلی الله علیه وسلم در باره ظهور فتنهء خوارج از قبل هشدار داده بودند و اوصاف آنان را واضح کردند، تا مسلمانان در زمان ظهور این فتنه بزرگ دچار آشفتگی نشوند بلکه با تمام شجاعت و مردانگی در مقابل این دانه خبیثه مبارزه نمایند.

امام مسلم از جابربن عبدالله رضی الله عنه  روایت می‌نماید که  گفته است : از جعرانه هنگامی که رسول خدا مقداری نقره را که در دامن بلال ریخته و آن را میان مردم تقسیم می‌نمود، همراه او بودم.

مردی جلو آمد و گفت : یا رسول‌الله عدالت را رعایت کن! رسول خدا فرمود : چی داری می‌گویی؟ اگر من عدالت را رعایت نکنم چه کسی آن را رعایت می‌نماید؟! اگر دادگر و عادل نباشم شکست‌خورده و ناامید می‌گردم! حضرت عمر(رض) گفت : یا رسول‌الله اجازه بفرما این منافق را مجازات کنم!

رسول خدا فرمود :«پناه بر خدا اگر چنین اجازه‌ای را بدهم، آنگاه مردم خواهند گفت: محمد اصحاب خویش را به قتل می‌رساند! این مرد و اتباع او قرآن می‌خوانند، اما از حلقوم ایشان پائین‌تر نمی‌رود، و همچون پرتاب شدن تیر از کمان از دین دور می‌شوند.( البدایة والنهایة : ج 7 ص 297) »

ابوسعید خدری می‌گوید : «من گواهی می‌دهم، خود از رسول خدا صلی اله علیه وسلم  شنیدم و شهادت می‌دهم هنگامی که حضرت علی (رض)با آنها جنگید و آنان رابه قتل رسانید، جنازه مردی را آوردند که همان اوصافی را که رسول خدا فرموده بود، در او وجود داشت!( البدایة و النهایة : ج 7 ص 300 – 301) »

امام مسلم رضی الله عنه  از ابوسعید خدری نقل نموده که گفته است : رسول خدا صلی اله علیه وسلم  فرموده‌اند : «هنگامی که در میان مسلمانان تفرقه پدید می‌آید، گروهی از دین فاصله می‌گیرند، و یکی از آن دو طرف اختلاف که به حق نزدیک‌تر است، آنان را سرکوب می‌نمایند.( البدایة و النهایة : ج 7 ص 270) »

همچنین امام بخاری و مسلم از بسربن عمرو روایت نموده‌اند که گفته است : نزد سهل‌بن حنیف رفتم و به او گفتم : آنچه را که رسول خدا صلی اله علیه وسلم  در مورد «حروریه«خوارج» فرموده‌اند، برای من بگو!

گفت : همانی را که از رسول خدا صلی اله علیه وسلم  شنیدم بدون کم و کاست برایت نقل می‌کنم!

از رسول خدا صلی اله علیه وسلم  شنیدم که فرمودند : گروهی از آنجا و به عراق اشاره فرمود راه شورش و سرکشی را در پیش می‌گیرند، و قرآن را می‌خوانند، اما از حلقوم آنها پایین‌تر نمی‌رود و همانگونه که تیر از کمان دور می‌شود، از دین فاصله می‌گیرند.» گفتم : آیا برای آنان علامتی را ذکر فرمود؟ سهل گفت : من همین را شنیدم، و نمی‌توانم چیزی را بر آن بیفزایم!( البدایة و النهایة : ج 7 ص 279)

احادیثی که نقل شدند، دلایلی بر صداقت و درستی نبوّت رسول خدا به شمار می‌آیند، زیرا در مورد شورش و سرکشی خوارج و عدم معرفت درست آنان از قرآن و عدم اطاعت از امام و پیشوای مسلمین و اقدام به قتل و کشتار مسلمانان خبر داده، مسلمانان را به رویارویی با آنها فراخوانده، آنانی را که ایشان را سرکوب می‌کنند مورد تمجید قرار داده و نزدیک‌ترین طرف به حق و صواب بر شمرده است. و صلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *