سیاسی

کشورهای همسایه دست از آزار و اذیت مهاجرین بردارند

مهاجرت از بدو زندگی انسان ها در کره زمین به نحوی وجود داشته که عامل آن را میتوان، ناهنجاری و نابرابری های جنگ و آفات طبیعی عنوان کرد، روی هم رفته میان کشورهای جهان به غرض سهولت و آسایش مهاجرین اصول و قواعدی وضع گرید.

شاداب

مهاجرت از بدو زندگی انسان ها در کره زمین به نحوی وجود داشته که عامل آن را میتوان، ناهنجاری و نابرابری های جنگ و آفات طبیعی عنوان کرد، روی هم رفته میان کشورهای جهان به غرض سهولت و آسایش مهاجرین اصول و قواعدی وضع گرید.

جنگ های تحمیلی بیشتر از چهار دهه اخیر در کشور و نابرابری ها باعث گردید تا تعدادی از هموطنان عزیزما از روی ناگزیری به کشورهای همسایه مهاجرت نمایند، به ویژه در کشور ایران و پاکستان. متأسفانه در این اواخر مهاجرین افغان در این کشورها آزار و اذیت می شوند که این برخورد و تصمیم گیری ها در مقابل مهاجران، شرم آور و خلاف قواعد مهاجرت دنیاست. کشورهای همسایه ما نباید در مقابل مهاجرین افغان ظلم و ستم نمایند، زیرا به همه گان معلوم است که این کشورها به زور بازو و عرق جبین افغانها آباد گردیده، همین افغانها بودند که با صبر و حوصله مندی تمام در شرکت ها و کارخانه های همین دو کشور همسایه با قبول مشقت ها و نابرابری ها با معاش و مزد کم کار می کنند، اما بازهم بدون هیچ نوع جرم و خطایی تعدادی از مهاجران افغان را راهی زندان کرده که مشمول زنان، طفلان و محسن سفیدان می باشد؛ همچنان کشور ایران دست به آزار و اذیت مهاجران افغان زده و روزانه صدها افغان را از کشورشان اخراج می کنند.

این در حالیست که دو کشور همسایه پاکستان و ایران کشورهای اسلامی بوده و با مردم افغانستان فرهنگ، زبان و وجه مشترک دارند و امارت اسلامی افغانستان نیز با کشورهای همسایه خواهان تعامل و روابط نیک می باشد.

دولت پاکستان طی یک ماه اخیر تصمیم اخراج مهاجرین افغان را از این کشور گرفته است که این تصمیم به افکارعامه تأثیر منفی می گذارد و چنین برخورد میان دو کشور و روابط آن فاصله ایجاد می کند، کشور پاکستان برای آنعده افغانهایی که برای تداوی به آن کشور رفت و آمد می نمانید به پاس همسایه داری و هم باوری سهولت هایی را در نظر بگیرد، زنان و اطفال بیگناه را از زندان ها

رها کند.

همچنان کشور ایران که در این اواخر فشار آزار و اذ یت را بالای مهاجران افغان بیشتر نموده است با حسن همسایه داری نیک دست از آزار و اذیت مهاجران افغان بردارد.

ملت و مردم افغانستان ناسپاس نیستند، قدر پذیرش مهاجران را طی سالیان پسین از سوی این دو کشور همسایه میدانند و اکنون نیز با کمال حسن همجواری و همسایه داری نیک از کشور های همسایه خود میخواهند برخورد نیک و سالم در مطابق قواعد و اصول مهاجرت با مهاجرین افغان در پیش گیرند تا روابط احسن میان کشورهای همسایه حفظ گردد و باشد در آینده روابط بهتر از پیش داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *