اسلامی

نقش تعلیم وتربیت در اسلام

تعلیم و تربیت نقش شگفت انگیزی در زندگی انسان دارد .شکوفایی استعدادها و ارزش های والا مبتنی بر تعلیم وتربیت است. انسان شدن و وصولش به کمال نهایی همه مرهون تعلیم وتربیت صحیح است .انسان نه تنها تربیت پذیر است بلکه تنها مخلوقی است که به تعلیم وتربیت نیاز مند

تعلیم و تربیت نقش شگفت انگیزی در زندگی انسان دارد .شکوفایی استعدادها و ارزش های والا مبتنی بر تعلیم وتربیت است. انسان شدن و وصولش به کمال نهایی همه مرهون تعلیم وتربیت صحیح است .انسان نه تنها تربیت پذیر است بلکه تنها مخلوقی است که به تعلیم وتربیت نیاز مند است و اگر این فرصت را از دست دهد،چیز ارزنده ای را برای همیشه از دست خواهد داد. تعلیم و تربیت می تواند به رشد و ارتقای جسمی و روحانی انسان یاری کند و نیازهای فردی و اجتماعی و اقتصادی و… انسان را تأمین کند. به عبارتی تمام امور زندگی بشر با امر تعلیم و تربیت ارتباط دارد. از نظر اسلام کسی که از تعلیم و تربیت بی بهره است همچون کسی است که در بیابان خشکی سرگردان و متحیّر است و نمی داند از کدام راه برود تا به سر منزل مقصود برسد.

خداوند در قرآن کریم فرموده است:

«            پیامبران برای تزکیه و تعلیم بشر برانگیخته شده اند که آیات خدا و کتاب و حکمت را به آنان تعلیم دهد.

در تعالیم اسلامی عالی ترین نوع توجه در مورد کودک سفارش شده است.هم چنین مجاهدت وتلاش پدر و مادر ومربیان در راه تربیت و حسن اداره زندگی و ایجاد رفاه و آسایش و تامین نیاز های فرزندان توصیه شده است.

یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر اهتمام در تربیت است.با متولد شدن فرزند و پا گذاشتن او در محیط خانواده رسالت تربیتی پدر و مادر در باره فرزند به طور عینی و با جدیّت شروع می شود و به خصوص نقش مادر بسیار نمایان است.مادر اولین مربی کودک و موثر ترین فرد بر کودک در تمام مراحل رشد  است.این تاثیرات در واقع قبل از تولد وحتی از زمان انعقاد نطفه وجود دارد چرا که هر گونه خلق و خوی مادر و حالت های روحی او در شکل گیری شخصیت جنین موثر است.اول مدرسه ای که کودک  دارد،دامان مادر است.مادر خوب ، کودک  خوب تربیت می کند وخدای نخواسته اگر مادر منحرف باشد ،کودک  از همان دامان مادر منحرف بیرون می آید چون کودکان علاقه ی که به مادر دارند به هیچ کس ندارند ودر دامان مادر که هستند تمام چیز هایی که دارند و آرزو هایی که دارند خلاصه می شوددر پدر  و مادر ،همه چیز را در مادر می بینند.حرف مادر،خلق مادر،عمل مادر در کودکان اثر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *