گزارش

گزارش اخیر سازمان ملل در باره افغانستان، جز اتهام‌بندی تعریف دیگری ندارد

گزارش اخیر سازمان ملل که در آن ادعا شده، تولید متآمفتامین در افغانستان افزایش یافته، نمی‌تواند بازگو کننده واقعیت‌ها در افغانستان باشد.

گزارش اخیر سازمان ملل که در آن ادعا شده، تولید متآمفتامین در افغانستان افزایش یافته، نمی‌تواند بازگو کننده واقعیت‌ها در افغانستان باشد.

مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ اخیراً بخش مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در گزارشی مدعی شده است که گویا تولید ‹متآمفتامین› که یک نوع مواد مخدر صنعتی است در افغانستان افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۱ دو هزار و ۷۰۰ کیلو گرام از این ماده در افغانستان تولید شده است و این ماده نشه آور به کشور های همجوار، اروپا، شرق افریقا و جاهای دیگر راهش را پیدا کرده است.

در این گزارش، سازمان ملل متحد، افغانستان را سریع‌ترین تولید کننده متآمفتامین در جهان خوانده است. اما از دید مردم افغانستان، آنچه در گزارش اخیر بخش مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل بیان شده است، نمی‌تواند بازگو کننده واقعیت‌ها در افغانستان باشد؛ زیرا امارت اسلامی در امر مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر همچنان متعهد است و در این راستا با موفقیت گام برداشته است.

امروز کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر در افغانستان جرم است و مرتکبین جزا شان را دریافت کرده و آنانی که در پی نادیده گرفتن این دساتیر باشند، عمل‌کرد شان بی مجازات نمی‌ماند.

با صدور فرمان رهبر امارت اسلامی افغانستان، کار و بار مواد مخدر در افغانستان کاهش قابل ملاحظه یافته است و این دور نیست که کشت انواع مواد نشه آور و همچنین تولید انواع مواد مخدر در کشور صفر شود.

پابندی امارت اسلامی به این فرمان، نشانه‌های واضح دارد که ثابت می‌سازد کار و بار مواد مخدر آن رونق سابق را که در بیست سال گذشته در افغانستان داشت، از دست داده است و دیگر یک معتاد نمی‌تواند، علنی مواد مخدر استعمال کند و یک فروشنده هم توان و جرائت فروش مواد را از دست داده است، این یک موفقیت قابل تعریف است، واقعیت که ملل به آن اذعان داشته و حتی در گزارش اخیر خود هم به آن اشاره کرده است و از پیکار امارت اسلامی با مواد مخدر یاد شده است.

کاش این گزارش با واقعیت بینی بیشتر تهیه می‌شد که در آن اغراض و اهداف سو دنبال نمی‌شد.

باید گفت که مواد مخدر در افغانستان در گذشته به گونه ای سنتی تولید می‌شد، در حالی که ‹متآمفتامین› یک ماده صنعتی است که برای تولید آن به امکانات بیشتر و افراد مجرب که در تولید این ماده صنعتی دانش و مهارت مسلکی داشته باشند نیاز است، در حالی که در افغانستان مواد مخدر بیشتر بشکل بدوی و سنتی تولید شده و تولید کنندگان در افغانستان به شیوه تخصصی تولید متامفتامین بلدیت ندارند.

از دید مردم افغانستان گزارش اخیر یگ گزارش گمراه کننده و در عین حال سنجیده شده است که می‌تواند تا یک حرکت هویت ستیزانه تعریف شود.

کشور های قدرتمند سال‌ها از تربیون نهاد های جهانی چیغ زدند که امارت اسلامی حامی گروه‌های هراس افگن جهانی است و این کشور تهدیدی برای دیگران است، حالا که به اهداف تبلیغی شان دست نیافتند، شیوه دیگر جنگ تبلیغاتی را در برابر مردم افغانستان بکار گرفته اند و با یاوه گویی‌های چون ازدیاد کشت موادمخدر و قاچاق آن به هویت ستیزی در برابر افغانستان برآمده اند و جنگ تمام عیار تبلیغاتی و روانی را در برابر مردم ما درپیش گرفته اند.

بهتر است که به جای موضع‌گیری‌های ناسالم، اغراض و تبلیغ، راه همکاری با افغانان دنبال شود، امروز آن کشاورزان افغان که از کشت خشخاش دست کشیده اند نیاز به حمایت دارند، به جای نشانه‌گیری، بهتر است در دریافت کشت بدیل و یا هم در تقویت کشت نباتات مفیده همکاری کنند، امارت اسلامی را در امر تداوی معتادین حمایت کنند و در کل همکار خوب باشند تا تبلیغ کننده سو و مخرب روان مردم افغانستان.

محتوای این گزارش ربطی به افغانان ندارد، جز اتهامی بندی تعریف دیگری از آن برداشت نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *