افغانستان

گرمایش زمین؛ فاجعه‌ ای در حال گسترش، سازمان ملل خواستار بسیج جهانی شد

سازمان ملل خواهان مقابله با گرمایش زمین شده است این در حالی است که امسال جهان گرمترین تابستان  را تجربه کرد، تابستانی که با آتش سوزی های گسترده جنگلات همراه بود.

سازمان ملل خواهان مقابله با گرمایش زمین شده است این در حالی است که امسال جهان گرمترین تابستان  را تجربه کرد، تابستانی که با آتش سوزی های گسترده جنگلات همراه بود.

یک ارزیابی مهم سازمان ملل متحد که به تازگی انجام شده، می‌گوید که مقابله با تغییر اقلیم و گرم‌تر شدن زمین نیازمند یک دگرگونی سریع در سازوکارهای جامعه بشری از جمله نحوه سفر، خوردن و استفاده از انرژی است.

این اولین ارزیابی جهانی از تلاش کشورها برای کاهش تصاعد گازهای گرم‌کننده زمین از زمان امضای توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ است. این گزارش نشان می‌دهد که هرچند پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما باید در ابعاد خیلی بزرگ‌تری به کار پرداخت.      این گزارش خواستار «کاربن‌زدایی رادیکال» و ترک سریع آن دسته از صنایع می‌شود که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند بی‌آنکه به فناوری جذب کاربن مجهز باشند.

سوزاندن نفت، گاز و زغال برای تولید برق با تصاعد کاربن دای‌اکساید همراه است که عامل اصلی گرمایش زمین است. ضبط کاربن در جریان فرآیندهای صنعتی و در نیروگاه‌های برق مانع فرار این گاز به اتمسفیر و گرمایش بیش‌تر می‌شود. از کاربن جذب شده می‌توان در جای دیگری استفاده کرد یا آن را در زیر زمین دفن کرد.

این گزارش تاکید می‌کند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باید گسترش پیدا کند و روند نابودی جنگل‌ها باید تا سال ۲۰۳۰ متوقف و معکوس شود.

ملل متحد میگوید: این ارزیابی در اختیار سیاستگذاران قرار خواهد گرفت و در جریان گفتگوهای اقلیمی دبی – کنفرانس اقلیمی سازمان ملل کاپ۲۸ – که در ماه‌های آتی برگزار می‌شود نقش محوری خواهد داشت.

سازمان ملل متحد در دو سال اخیر مشغول بررسی عملکرد کشورهای امضاکننده توافق ۲۰۱۵ پاریس بوده است.

کشورها در آن زمان با حفظ میزان افزایش میانگین دمای زمین زیر دو درجه سانتی‌گراد  و تلاش برای جلوگیری از افزایش ۱.۵ درجه ای آن  نسبت به دوران ماقبل صنعتی توافق کردند.

این گزارش تلاش آن‌ها برای کاهش تصاعد کاربن، تطبیق با تغییر اقلیم و چگونگی بسیج منابع مالی و فناوری برای کمک به ملل کم درآمد برای مقابله با این معضل را ارزیابی می‌کند.

هدف این گزارش ارزیابی تلاش جمعی برای مقابله با گرمایش است و از کوتاهی‌های هیچ کشور به خصوصی نام نمی‌برد.

این گزارش اذعان می‌کند که وضعیت بهتر شده؛ اما شرایط هم اکنون به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود دما در قرن جاری خیلی از آنچه در پاریس بر سر آن توافق شده بالاتر رود.

براساس این گزارش اگر قرار است اهداف پاریس محقق شود، باید بلندپروازی خیلی بیشتری نشان داده شود و این کار نیازمند «دگرگون شدن سیستم» است.

این بدان معنی است که جوامع باید برای جلوگیری از افزایش دما از هر نظر تغییر کنند.

این شامل بخش انرژی، نحوه سفر، کار و تولید مواد غذایی می‌شود. کارشناسان می‌گویند این نوع تغییر نیازمند آن است که دولت‌ها ابتکار عمل را به دست گیرند و اطمینان حاصل کنند که سیاست‌های اقلیمی آن‌ها فورا تحت تاثیر سایر سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها خنثی نمی‌شود.

این گزارش به روشنی خواستار گسترش سریع انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله بادی و خورشیدی می‌شود و می‌گوید که صنایع سوخت فسیلی که کاربن را پیش از ورود به اتمسفیر ضبط نمی‌کنند آینده‌ ای نخواهند داشت.

به نوشته این گزارش وسایل نقلیه الکتریکی «دارای بزرگ‌ترین پتانسیل» برای تخفیف تصاعد در بخش حمل و نقل هستند.این گزارش همچنین بر این موضوع تاکید می‌کند که روی آوردن به رژیم‌های غذایی کم ضرر برای محیط زیست که سالم هم هستند، کاهش دورریخت مواد غذایی و تشویق کشاورزی پایدار می‌تواند تاثیری جدی برای کاهش گرمای زمین  بگذارد.

باید گفت یکی از کشور هایی که از تغییرات اقلیمی بیشتر متضرر شده است، افغانستان است، اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که افغانستان در تغییرات اقلیمی و  تولید گازهای گلخانه‌یی صفر اعشاریه هشت درصد نقش داشته اما در رده ششم آسیب‌پذیری اقلیمی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *